Az UEFA 2007. április 18-án döntött a lengyel-ukrán kandidálás mellett, csakhogy idén május 13-án a végrehajtó bizottság bukaresti találkozóján Ukrajnából mindössze Kijevet fogadták el véglegesen mint rendező várost. Lengyelországból mind a négy kijelölt település, azaz Poznan, Gdansk, Wroclaw és a tervek szerint a nyitómérkőzésnek otthont adó Varsó is zöld jelzést kapott.
Az eredeti elképzelések alapján mindkét országban négy-négy városban rendeznének mérkőzéseket, de az infrastrukturális hiányosságok miatt Ukrajnában eddig kizárólag a főváros felelt meg az UEFA feltételeinek. Az UEFA legfőbb testülete ugyanakkor - egyelőre - csak az elődöntőre hitelesítette a kandidálásban még a finálé helyszíneként is megjelölt Kijevet.
Az UEFA Harkiv, Lviv és Donyeck esetében november 30-ig adott határidőt az ukrán szervezőknek a megfelelő garanciák bemutatására, hogy a szükséges fejlesztések és a stadionok csakugyan elkészülnek az Eb-re. Szintén Madeirán születik majd döntés a finálé helyszínéről.
Ha a három ukrán város valamelyike a jövő héten sem felel meg az előírásoknak, akkor várhatóan Lengyelországból a korábban lehetséges rendezőként megjelölt Krakkó vagy Chorzów lehet a beugró. A finálé tekintetében Kijev helyett Varsó jöhet szóba.
Hotelek épülnek a bányászvárosban - Ukrajna munkában
Az UEFA figyelmeztetése után Ukrajna gőzerővel munkához látott, hogy az eredeti tervek szerinti négy városban rendezhessen Eb-mérkőzéseket. A felkészülés tekintetében elvesztegetett első két évet követően és az UEFA figyelmeztetése után Ukrajna fél év alatt jelentős eredményeket ért el a szükséges fejlesztéseket és a stadionépítést illetően. A csúszás miatt azonban így is versenyt fut az idővel, hogy a végrehajtó bizottság jövő csütörtökön és pénteken áldását adja Harkiv, Donyeck, Lviv hármasára, s Kijevet elfogadja a finálé helyszíneként.
Az jól látszik, hogy az ukrán szervezők és az ország vezetői komolyan vették az UEFA végső felszólítását, ugyanis Kijevben mind a stadionnál, mind a repülőtéren maximális kapacitással folynak a munkálatok; munkagépek százai dolgoznak, hogy behozzák a lemaradást és tartani tudják az UEFA által kitűzött határidőket. Az ukrán politikusok és sportvezetők egyöntetűen abban bíznak, hogy a bizottság értékelni fogja az elmúlt fél évben tanúsított jelentős erőfeszítéseket, s Kijev rendezheti a döntőt, a másik három város pedig zöld utat kap. Ami biztos, hogy most is akad megoldandó problémája mind a négy városnak, ugyanakkor a szervezők által felmutatott eredményekből kitűnik, hogy minden területen igen határozott lépéseket tettek, a szükséges építkezések mindenhol teljes intenzitással zajlanak.
Az egyik kulcsprobléma a stadionok elkészülése. E tekintetben Donyeck és Harkiv minden bizonnyal maximálisan megfelel az UEFA kritériumainak, mivel előbbi városban a helyi Sahtar tulajdonosa 400 millió dollárból 51 000 néző befogadására alkalmas világszínvonalú létesítményt építtetett, míg utóbbiban szombaton adják át a 41 ezer férőhelyes, 57,1 millió euróból felújított arénát. A legnagyobb probléma Lviv esetében van, hiszen a sajtó képviselőinek bemutatott három héttel ezelőtti felvételeken még a lelátók nyomai sem láthatók. A 85 millió euróba kerülő munkálatok már zajlanak ugyan, de erősen kérdéses, hogy az UEFA-nak ez elegendő-e. Markijan Lubkivszkij, az ukrán szervezőbizottság elnöke szerint a stadion így is elkészülhet legkésőbb 2011 nyarára, mivel egyszerű konstrukcióról van szó.
Az eredeti tervekben a finálé helyszíneként megjelölt kijevi Olimpiai Stadion teljes rekonstrukciója szintén folyamatban van. Az 1923-ban átadott s legutóbb 1999-ben felújított 69 ezres létesítmény mintegy 250 millió eurót felemésztő átépítését 2008 végén kezdték el, s jelen állás szerint 2010 végére készül el, majd 2011 júniusára fejezik be a lelátókat befedő tetőszerkezetet. Az avatómérkőzésre a tervek szerint július 11-én kerül sor. A problémát elsősorban az okozza, hogy az UEFA előírásai szerint egy évvel a kontinensviadal kezdete előtt kész kell lennie valamennyi létesítménynek, azaz mindkét esetben rendkívül szűk határidővel dolgoznak, abban most már semmilyen csúszás nem fordulhat elő. Márpedig Lvivben még a nézőtér sem áll, míg Kijevben például az egyik oldali lelátót lebontották a VIP-helyek és a sajtóterasz kialakítása céljából.
Június 25-én így állt a lvivi aréna
A repülőtéri beruházásokat illetően is komoly veszély fenyeget két várost. Bár az UEFA májusi értékelése szerint még Kijevben és Harkivban is akadt probléma, mára az építkezések üteme olyannyira felgyorsult, hogy csak Lvivban és Donyeckben kell megfelelő garanciákat bemutatni arra vonatkozólag, hogy a szükséges fejlesztések elkészülnek az Eb rajtjára. A lvivi légikikötő állapotáról mindent elmond, hogy az utasoknak kamionokról kell leszedniük csomagjaikat, míg Donyeckben inkább az félő, hogy nem készülnek el a tervezett időpontra az új kiszolgálóhelyiségek és az új terminál. A kijevi Boriszpil reptéren a nap 24 órájában, három műszakban dolgoznak a fapados járatok számára készülő F terminál megépítésén, amelyet a tervek szerint jövő áprilisban adnak át. Az épület szerkezete már áll, pedig a munkálatokhoz alig öt hónapja láttak hozzá. A D terminál, amely a meglévő és 2010 nyarára felújított B-hez hasonlóan nemzetközi járatokat fogad majd, 2011 novemberétől áll az utasok rendelkezésére.
A harmadik problémát a szálláshelyek jelentik. Fél éve még egyik város sem felelt meg az UEFA kívánalmainak, sőt Donyeckben és Harkivban például egyetlen ötcsillagos hotellel sem állt szerződésben a szervezőbizottság. Talán ezen a területen léptek előre legnagyobbat az ukránok, ugyanis Lvivben és Harkivban ma már rendelkezésre áll minden kategóriájú szállodaszobából a megfelelő mennyiség. Kijevben is megháromszorozták az UEFA, a szponzorok és a csapatok számára lekötött szobák számát, ugyanakkor a négy- és ötcsillagos hotelszobaszám még mindig az előírt minimum alatt van. A hoteleket illetően Donyeck helyzete a legrosszabb, bányászvárosként nagyon kevés a szállodai szobák száma. Az ukrán tervek szerint a helyhiányt laktanyákkal oldanák meg, azaz elhagyatott kaszárnyákat átalakítanák és azokban szállásolnák el a vendégeket.
Az úthálózat felújítása is szükségszerű, ugyanis jelenleg az autópálya nem felel meg az európai normáknak. A prezentációra autóval érkezett horvát újságíró arról számolt be, hogy az autópályán vannak buszmegállók, s nem ritka, hogy gyalogos rohan át az amúgy jó minőségű aszfalton, s az sem, hogy az autók megfordulnak rajta. A szervezők e tekintetben is optimisták, elsősorban azért, mert a négy várost összekötő utakat többnyire csak felújítani kell, s mindössze 300 kilométeres szakaszon kell új autópályát építeni.
A tervek kész vannak, a megvalósítás folyamatban, kérdés, ez elegendő-e az UEFA-nak.