Repsol Honda Team rider Marc Marquez of Spain takes a curve during the third and final day of MotoGP test races at the Sepang circuit outside Kuala Lumpur on February 25, 2015. AFP PHOTO / MOHD RASFAN
Vágólapra másolva!
Marc Márquez minden idők legfiatalabb világbajnokaként tavaly még meg is védte a címét, idén pedig triplázhat a MotoGP-ben. Szoros lehet a hétvégén kezdődő vb: a Yamaha és a Ducati is sokat fejlődött a télen, mégsem lesz könnyű megállítani a még mindig csak 22 éves spanyolt.
Vasárnap Katarban élesben is elkezdődik a MotoGP 2015-ös idénye. Az előző két évben – saját első két csúcskategóriás évében – bajnoki címet nyerő Marc Márquez kihívója ismét a két gyári yamahás versenyző, Jorge Lorenzo és Valentino Rossi lehet, de az új Ducati is nagyon ígéretes.
Márquez szorosabb évet vár a tavalyinál, azt mondta, szíve szerint egy nagy ellenfél helyett inkább több kihívóval csatázna, mert "az szórakoztatóbb".
Lorenzo fogyott, a Ducati gyorsult
Rossi kilencszeres világbajnok létére úgy érzi, az idénynyitó olyan lesz, mint "az első nap az iskolában". A yamahás az előző két évben szép csatákat vívott Márquezzel Katarban, idén pedig az egész évre szoros versenyt vár.
Rossi csapattársa, a kétszeres MotoGP-bajnok Lorenzo fittebb, mint valaha: öt kilót lefogyott, és reméli, "ez meg is látszik majd az egyenesekben".
Az előszezon utolsó tesztjén ugyanakkor mindannyiukat lepipálta egy Ducati-pilóta. Andrea Dovizioso több mint fél másodpercet adott Lorenzónak, egyedül Márquez tudta megközelíteni, 0,184 másodpercre. A Yamaha igazgatója, Massimo Meregalli kiemelte: "A Ducati nemcsak gyors, de elég kiegyensúlyozott is."
Jellemző a Honda tavalyi fölényére, hogy a meglepően erős Ducatinak még ők is örülnek, Livio Suppo csapatfőnönök szerint legalábbis ez "jót tesz a sportnak". Az is ígéretes, hogy a katari záróteszten az első tíz versenyző idő eredménye egy másodpercen belül volt.
Ráadásul Dovizioso - aki szombat este megszerezte a pole pozíciót az idénynyitón - szerint a Ducatiban még van fejlődési potenciál, de kulcsfontosságú, hogy "a versenyen is gyors legyen, ne csak az időmérőn". És azzal is számolni kell, hogy Márquez trónfosztásához nem elég egyszer-egyszer legyőzni, hanem állandó csúcsteljesítmény kell majd a menők valamelyikétől.
Ki hiszi el, hogy legyőzheti Márquezt?
Az első két motogp-s évében mindent letaroló, számos rekordot megdöntő Márquez egyik legfőbb erénye a megingathatatlan önbizalma. Kérdés, van-e egyáltalán, aki valóban hisz abban, hogy legyőzheti. Azért ő sem gép: tavaly ugyan megnyerte az első tíz futamot (ez rekord), de utána nyolcból "csak" hármat.
"Nagy pénzben nem mernék fogadni arra, hogy megállítja valaki Márquezt, hacsak ő maga nem hibázik nagyot" – mondta az Origónak Haraszti Ádám, a DigiSport szakkomentátora.
Haraszti szerint bár a Ducati remekelt ugyan az utolsó teszten, "a tesztek mindig csalókák, főleg a katariak, mert nincs még egy verseny a naptárban ilyen körülmények között: este tartják, ezért hideg az aszfalt, ráadásul egy sivatagban van. Előfordul, hogy valaki itt kivágja a rezet, de sehol máshol nem megy nagyot."
Nehéz elképzelni a ducatis pilótákat világbajnokként, ehhez valóban bivalyerős motor kellene Doviziosónak és Andrea Iannonénak. "Az előbbi ment Stonerrel és Pedrosával egy csapatban, de nem volt velük egy szinten" – mondta Haraszti. Iannonét szerinte "nehéz bekategorizálni, kicsit bolond, sajátos a stílusa, de van sebessége, és folyamatosan fejlődik."
Feljebb kapcsolt a Yamaha
A Ducati mellett szól, hogy az úgynevezett open kategóriában indul, azaz vannak kedvezményei, például használhat szuperlágy gumikat vagy több üzemanyagot. Cserébe ezek a csapatok szabvány elektronikát kapnak, míg a gyári csapatok saját elektronikát fejlesztenek – sokkal több pénzért sokkal jobbat.
A Yamaha intenzíven fejlesztette a fokozatmentes váltót, amivel minimálisra csökken a váltások közti időkülönbség, és kevésbé esik vissza a fordulat. A kérdés fontosságát jól érzékelteti az videó, amelyen remekül hallható a Honda és a Yamaha közti hatalmas különbség. Ha minden igaz, ezen a téren közelebb lépett a Hondához a Yamaha, de akárcsak a Ducati esetében, náluk is csak élesben derül majd ki, mennyire versenyképesek.
Persze nem kell mindenkinek ennyire fogékonynak lennie a technika iránt. Cal Crutchlow, az LCR Honda versenyzője például mindenkit megnevettetett, mikor az idény előtt nekiszegezték a kérdést: Mit mondana, ha egy szóval kellene leírnia a motorját? "Fehér!" – ment biztosra a brit versenyző, aki ennek ellenére több sima mókamesternél, elvégre dobogós helyekre tör az idén.