Valentino Rossi tavalyi sérülése és 23 nappal később bemutatott visszatérése még a gyorsasági motoros világbajnokság elmúlt évtizedeiben történt megdöbbentő eseményei mellett is szenzációszámba ment. Akkor a kilencszeres világbajnok, a Doktornak becézett olasz sztár 23 nappal kettős lábtörése és műtétje után elindult az Aragóniai Nagydíjon, ahol az időmérőt a valóban remek harmadik helyen zárta, majd a futamon fájdalomcsillapítókkal a szervezetében, hősies helytállással ötödikként ért célba.
Rossi mindezzel kockáztatta pályafutását, mivel egy szerencsétlen bukás esetén, amennyiben sérült lábával ért volna talajt, könnyen végleg pontot tehetett volna két évtizedes pályafutása végére.
Ő azonban mindezt vállalta, elindult, és ha nem is nyert, de majdnem dobogóra állt egy emlékezetes viadalon. Valentino Rossi ezúttal is harmadik lett, tehát szólhatna róla is a Le Mans-i hétvégét felidéző írás, de ne legyünk igazságtalanok, mert ezúttal nem ő volt a főszereplő. Rossi most csak egy jó epizodistának bizonyult egy hősies helytállást bemutató őrült és a kiegyensúlyozott vb-címvédő, Marc Márquez mögött.
Cal Crutchlow ugyanis könnyen lehet, hogy nem a pályafutását, az életét kockáztatta, amikor szombati nagy ívű bukása és súlyos zúzódásai, belső sérülése ellenére elindult a Le Mans-i versenyen.
Persze, már az esés utáni ijedtséget okozó percekben sem hazudtolta meg önmagát, mivel az időmérés első szakásznak, a Q1-nek hajrájában bemutatott luciferi alászállása után, amikor hordágyon vitték le a pályáról, kiintett a nézőknek, talán mosolygott is, mondjuk ezt nem láthattuk.
A brit motorversenyző, aki idén előbb begyűjtötte pályafutása harmadik királykategóriás futamgyőzelmét, majd két héttel ezelőtt a spanyolországi Jerez de la Frontérában – amelynek névadója az idei évtől a tavaly egyébként quadbalesetben életét vesztő spanyol motoros legenda, a 12+1-szeres világbajnok Angel Nieto – az első rajthelyről indulva nagyot bukott, ezúttal a francia hétvége folyamán kötött a kelleténél szorosabb barátságot az aszfalttal.
Crutchlow többször is elesett Le Mans-ban, mondjuk ezt a mezőnyben rengetegen elmondhatták magukról. Mint utólag kiderült az újraaszfaltozott Le Mans-i pálya olyan erős tapadással rendelkezett, amely egyrészt magával hozta a nagy sebességű köröket, másrészt, amikor valakinek megtapadt a gumija, akkor az valóban és vészesen megtapadt. Ahogy Tóth Imre korábbi világbajnoki motorversenyző fogalmazott a Spíler1 TV adásában a közvetítés vendégeként, ritkán látható, hogy teljesen váratlanul többször is szinte állóra fékeztek a motorok.
Nem csoda tehát, hogy estek-keltek a versenyzők a pénteken kezdődő futamhétvége mindegyik napján. Volt olyan motoros, a Moto2-es Jorge Navarro, aki ötször is bukott, de olyan is, akinek az életéért lehetett aggódni. Közülük kevéssé ismert a Moto3-ban induló argentin Gabriel Rodrigo, aki döbbenetesen nagy bukása után elindult a vasárnapi versenyen, ám ott újra elesett, akkor már kiesett. Crutchlow azonban nyolcadik lett a MotoGP-ben, ami bravúr.
Főképp akkor, ha figyelembe vesszük, hogy mit mondott a brit sportoló a Motorsport.com oldalon az egészségi helyzetéről és a futamot megelőző éjszakájáról, valamint az orvosi vizsgálatokról.
Az alaphelyzet Crutchlow esetében több, mint érdekes volt. Az idei esztendőtől ugyanis a MotoGP mindegyik kategóriájában kötelező a légzsákos bőrruhák használata. Ezeknek a versenyfelszereléseknek a motorosok vállát, kulcscsontját és gerincét is védenie kell. Mondjuk ez utóbbi opcionális, de most ebbe mélyebben ne menjünk bele. A több ponton kinyíló légzsákok tompítják az ütést, azonban csak egy alkalommal.
Márpedig a brit, aki mindig is legyintett a veszélyre, a 4. szabadedzésen, amely csak néhány perccel az időmérés első szakasza előtt ért véget, esett egy nagyot. A ruháját azonban nem volt sem ideje, sem kedve kicserélni, és így vett részt a Q1-ben, amelyen ezzel a ruhával újra esett egy nagyot. Nem tudhatjuk, mi lett volna, amennyiben a bőrruha új és ott is kinyílnak a légzsákok, csak azt, hogy Cal Crutchlow komoly belső sérüléseket szenvedett ebben a „használt" bőrszerkóban.
Zúzódásom volt a medencecsontomnál, azt gondoltam, hogy el is tört. Emellett nagyon fájt a gyomrom környékén minden, és ez a fájdalom a pályán, majd utána az orvosi központban sem múlt el
– mondta el Cal Crutchlow. – Az orvosok megállapították, hogy probléma van a tüdőmmel, és a fehérjeszintemmel sem volt rendben minden. A zúzódások egyébként eléggé felborítják az ember fehérje szintjét. Sokáig kaptam oxigént, bent tartottak vasárnap délelőttig, majd a futam előtt kiengedtek" – tette hozzá az LCR Honda csapat motorosa.
A brit fiú azt is elmondta, hogy vér került a tüdejébe, éppen ezért egy újabb bukással valóban nagyon komoly veszélybe kerülhetett volna.
Ezen a pályán ugyanis még a MotoGP-ben is lehetett úgynevezett highside-okat esni, pedig ott ezt az elektronika általában nem engedi. Egy ilyen eséssel Cal Crutchlow valóban nagy kockázatot vállalt volna. De megúszta az őrült brit - ahogy becézik -, nyolcadik lett, és most nyalogathatja a sebeit a következő versenyig, amelyre két hét múlva a varázslatos Mugellóban, Firenze mellett kerül sor.
Persze nemcsak Crutchlow nyalogathatja a sebeit, hanem az egész mezőny. Marc Márquez ugyanis újra nyert, ráadásul úgy, hogy a jelenleg legveszélyesebbnek tartott riválisai kipotyogtak a versenyből. Andrea Dovizioso akkor esett el, amikor a futam elején átvette a vezetést, és ellentétben a spanyol világbajnoki címvédő Márquezzel nem várta meg, amíg kiismeri versenykörülmények között a pályát.
Kívülről úgy tűnt, mintha elkapkodta volna a Ducati olasz menője az előzést, de ezt támasztja alá a nyilatkozata is, mivel a futam után Dovizioso önmagát ostorozva kijelentette, hogy elfogadhatatlan egy ilyen hiba, mert így nincs esélye Marc Márquez ellen harcolni a világbajnoki címért.
Valóban nincs, ahogy a pole-ból induló és az élmezőny tempóját csak nehezen bíró, hazai pályán versenyző Johann Zarcónak sem lesz, amennyiben sokat hibázik.
Most kicsúszása után a francia elismerte, hogy türelmetlen volt, ezért esett ki. A Tech3 Yamaha motorosa számára nem szerencsés pálya a hazai aszfalt, mivel két Moto2-es világbajnoki címe és kiemelkedő eredményei ellenére még nem nyert világbajnoki futamot Le Mans-ban.
Marc Márquez tehát nem hibázott, és öt versenyből hármat megnyert a 19 futamból álló 2018-as idény eddig eltelt részében.
Csak nehogy úgy járjunk, mint 2014-ben, amikor az évad 18 futamából 13-at behúzott a még mindig csak 25 éves spanyol. Persze miért ne? Legendáknak mindig születniük kell, arról nem beszélve, amikor valaki törtélelmet ír, azt a szurkolóknak illik megköszönni. Márpedig Marc Márquez eddig begyűjtött hat világbajnoki címével éppen történelmet ír. Azonban jó, de főképp izgalmasabb lenne, ha a többiek ilyen bukássorozatokkal ebben nem segítenének neki, mert öt verseny után a címvédő már 36 ponttal vezet az összetettben.