Vágólapra másolva!
A korabeli magyar közvélemény már nagyon várta, hogy eldőljön, Magyarországon Forma-1-es nagydíjat rendeznek. Hosszú évek előkészítő munkája után 1985. szeptember 10-én írták alá a szerződést, ami lehetővé tette a Hungaroring megépítését, ráirányította a világ figyelmét hazánkra, és nagy lökést adott az itthoni autós-motoros kultúrának.

Manapság, akit egy kicsit is érdekel az autók és motorok világa, illetve az ezekhez kapcsolódó versenysport, gondolkodás nélkül említi a Hungaroringet, és az is szinte alapvetésnek számít, hogy minden évben július-augusztus környékén Magyarországra látogat a világ legismertebb autóversenye, a Forma-1-es világbajnokság mezőnye.

Júliusban zajlott a 35. F1-es Magyar Nagydíj, Monaco és Monza után a eddig a Hungaroringen rendezték megszakítás nélkül a legtöbb versenyt Forrás: Motorsport Images/Mark Sutton

Abban, hogy ez napjainkban ennyire magától értetődő legyen elévülhetetlen jelentősége van 1985. szeptember 10-ének: Bernie Ecclestone, a Forma-1-es konstruktőrök szövetsége, a FOCA elnöke és

Balogh Tibor, a Magyar Autóklub főtitkára ezen a napon írta alá Londonban a szerződést, ami az első öt évre garantálta a Forma-1-es Magyar Nagydíj megrendezését.

A hazai sajtó már a jeles napot megelőző Olasz Nagydíjon várta, hogy pont kerül az ügy végére, Balogh azonban a következő héten Londonba utazott, és még hazaérkezése után sem árulta el rögtön a hírt, azt a Belga Nagydíj helyszínén és Budapesten egyszerre hozták nyilvánosságra 1985. szeptember 13-án, így az Arcanum archívuma alapján a szombati lapok adtak hírt először arról, hogy 1986-ra meg kell építeni a Hungaroringet, ami fogadja majd a Forma-1 mezőnyét.

A sajtótájékoztatóról a korszak összes fontos országos és megyei lapja beszámolt: a Magyar Hírlap, a Magyar Nemzet, a Népszabadság vagy éppen a Vas Népe is tájékoztatta az olvasóközönséget a tervekről, amelyek a szerződéskötés után már igen részletesen előrevetítették, hogy milyen is lesz Magyarországon a Forma-1 1986-tól.

A legfontosabb hír természetesen az volt, hogy 1986-tól öt éven át garantált a Magyar Nagydíj helye a versenynaptárban,

és elhangzott, hogy az első három futam után nyílt lehetőség az újabb öt évre szóló szerződéshosszabbítás előkészítésére. Az (1936-os óta) első verseny pontos időpontját akkoriban még nem tudták, hiszen az 1986-os menetrend még nem állt össze, de a szervezők arra számítottak, hogy az osztrák verseny után jön hozzánk a mezőny, ez végül fordítva történt.

Az első Magyar Nagydíj rajtja 1986-ban Forrás: MTI/Manek Attila

Mire a szerződés megköttetett, már eldőlt, hogy a Hungaroring Budapest központjától 18 kilométerre, az M3-as autópálya mellett, Kerepestarcsa és Mogyoród térségében lesz egy kukoricaföld helyén, a hosszát 3895 méterre becsülték (az első változat végül 4014 méter lett), és bejelentették, hogy

a szervezők 120 ezer nézőt vártak, a lelátók kapacitása eleinte 25 ezer fő volt.

A pálya építésére és a Magyar Nagydíj lebonyolítására gazdasági társaság (GT) alakult a Magyar Autóklub, az Aszfaltútépítő Vállalat, a Cooptourist, az IBUSZ és a Volán-TEFU részvételével, a társulás állami hitelt is kapott.

Ecclestone Belgiumban azt is megerősítette, hogy a szerződéskötés következményeként a keleti blokk többi országával beszüntették a tárgyalásokat, ez is erősítette a várakozást, hogy a verseny sok külföldi turistát is Magyarországra vonz.

Három évig zajlott az előkészítés

A Népsport 1985. szeptember 15-én megjelent száma részletesen foglalkozott a Magyar Nagydíj ügyével. A lap interjút közölt Balogh Tiborral, akit ekkor az autóklub elnökeként és a GT soros elnökeként is bemutattak. Balogh elmondta, a brazíliai nagykövetségünkön keresztül 1983 júliusában érkezett az első megkeresés a Forma-1-es futam lehetőségével kapcsolatban a Külügyminisztériumhoz, onnan az Országos Testnevelési és Sport Hivatalhoz (OTSH) és a Belkereskedelmi Minisztériumhoz került a téma, az autóklub az utóbbitól értesült a fejleményekről.

Siklós Csaba (b) közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, Balogh Tibor (k), a Magyar Autó Klub főtitkára és Göncz Árpád (j) köztársasági elnök az 1991-es Magyar Nagydíjon Forrás: MTI/Honéczy Barnabás

Balogh emlékeztetett, már 1983-ban is voltak nyilatkozatok a nagydíjrendezéssel kapcsolatban, első körben a Városliget merült fel lehetséges helyszínként, de a GT elnöke ezeket „elhamarkodottnak” nevezte, még akkor is, ha már az első megkeresés után megvalósíthatónak tartották a nagydíjat. A Városliget helyett később az 1936-os nagydíj helyszíne, a Népliget is képbe került, közben

Bernie Ecclestone kétszer is Budapestre látogatott, de a nehézkes ügyintézés és a forráshiány miatt 1984 végéig nem történt érdemi előrelépés. Ekkor mondták ki, hogy állami előleg vagy hitel kell a nagydíj megszervezéséhez.

Az áttörést végül az hozta meg, hogy a Közlekedési Minisztérium felkarolta az ügyet, és számos hatósági engedélyeztetést lehetővé tett, illetve előterjesztést készített a kormányszervek részére, amelyek végül úgy döntöttek, üzleti vállalkozásként lehet pályázni a nagydíj megrendezésére.

Bernie Ecclestone az első Magyar Nagydíjon Forrás: Fortepan/Urbán Tamás

Az anyagiak természetesen már a kezdetektől kulcsfontosságú kérdésnek bizonyultak. Balogh elmondta, a GT tízéves futamidővel hitelt vett fel az Állami Fejlesztési Banktól, ezt „kedvező, de rizikós” helyzetként értékelte, mert a finanszírozás révén megvalósulhatott a terv, de nyomás alá helyezte a GT-t, hiszen megadott idő alatt ki kellett termelni a fedezetet és a kamatokat.

Ráadásul, az is világos volt, hogy a mezőny – ahogy manapság is – csak komoly kötelezettségek vállalása esetén érkezik meg.

Balogh korabeli elbeszélése alapján látható, hogy a nagydíjrendezés üzleti modellje 35 év alatt nem sokat változott.

Ecclestone akkori szervezete, a mai FOM jogelődje, a FOCA a pálya körüli teljes reklámbevételt kérte, ezen kívül 1-2000 tiszteletjegyet, a televíziós közvetítés jogdíja is őket illette meg, a Magyar Televíziónak pedig vállalnia kellett a közvetítést. Balogh rámutatott, a másik oldalon a jegybevétel és a kerítésen belüli értékesítés áll, a jegyárakat akkoriban 3-600 forint közé lőtte be, külföldiek számára pedig 40-50 dollárra, utóbbi ma körülbelül 118 dollárnak felel meg, vagyis nagyjából 35 ezer forintnak.

1. Magyar Nagydíj, Alain Prost, McLaren-TAG
1. Magyar Nagydíj, Alain Prost, McLaren-TAG
1. Magyar Nagydíj, Alain Prost, McLaren-TAG
1. Magyar Nagydíj, Alessandro Nannini, Minardi-Motori Moderni
1. Magyar Nagydíj, autómentő
1. Magyar Nagydíj, autómentő, Brabham-BMW
1. Magyar Nagydíj, autómentő, Brabham-BMW
1. Magyar Nagydíj, Ayrton Senna, Lotus-Renault
1. Magyar Nagydíj, Benetton-BMW
1. Magyar Nagydíj, bokszutca
1. Magyar Nagydíj, bokszutca
1. Magyar Nagydíj, Brabham-BMW
1. Magyar Nagydíj, Derek Warwick, Brabham-BMW
1. Magyar Nagydíj, Gerhard Berger, Benetton-BMW
1. Magyar Nagydíj, Gerhard Berger, Benetton-BMW
1. Magyar Nagydíj, gumicentírozás Pirelli módra
1. Magyar Nagydíj, Jackie Stewart, Keke Rosberg, McLaren-TAG
1. Magyar Nagydíj, Johnny Dumfries, Lotus-Renault
1. Magyar Nagydíj, Johnny Dumfries, Lotus-Renault
1. Magyar Nagydíj, Johnny Dumfries, Lotus-Renault
1. Magyar Nagydíj, Jonathan Palmer, Zakspeed
1. Magyar Nagydíj, Jonathan Palmer, Zakspeed
1. Magyar Nagydíj, Keke Rosberg, McLaren-TAG
1. Magyar Nagydíj, Ligier-Renault
1. Magyar Nagydíj, Ligier-Renault kamion
1. Magyar Nagydíj, Lola-Ford
1. Magyar Nagydíj, Lotus-Renault
1. Magyar Nagydíj, Lotus-Renault
1. Magyar Nagydíj, McLaren-TAG
1. Magyar Nagydíj, Nelson Piquet, Williams-Honda, Derek Warwick, Brabham-BMW
1. Magyar Nagydíj, Nelson Piquet, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nelson Piquet, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda, Jonathan Palmer, Zakspeed
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, Nigel Mansell, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, paddock
1. Magyar Nagydíj, pályakarbantartók
1. Magyar Nagydíj, parkoló
1. Magyar Nagydíj, Patrick Tambay, Lola-Ford
1. Magyar Nagydíj, rajtrácslányok
1. Magyar Nagydíj, rajtrácslányok
1. Magyar Nagydíj, rajtrácslányok
1. Magyar Nagydíj, rajtrácslányok
1. Magyar Nagydíj, rajtrácslányok
1. Magyar Nagydíj, René Arnoux, Ligier-Renault
1. Magyar Nagydíj, Riccardo Patrese, Brabham-BMW
1. Magyar Nagydíj, Riccardo Patrese, Brabham-BMW
1. Magyar Nagydíj, Riccardo Patrese, Brabham-BMW
1. Magyar Nagydíj, sajtóközpont
1. Magyar Nagydíj, Stefan Johansson, Scuderia Ferrari
1. Magyar Nagydíj, Stefan Johansson, Scuderia Ferrari
1. Magyar Nagydíj, tűzoltók
1. Magyar Nagydíj, Williams-Honda
1. Magyar Nagydíj, régi autók versenye, Varga Jenő, Maserati 8CM

A Magyar Nagydíjat már a kezdetektől a turizmus és az országimázs egyik zászlóshajójának szánták. Balogh kiemelte, hogy a közvetítések előtt vagy után tízperces reklámfilmet sugároznak Magyarországról, és szót ejtett az idegenforgalomból származó közvetett bevételekről is, amelyek nem a GT-nél jelentkeznek, hanem különböző ágazatokban, amelyek szolgáltatásait a vendégek igénybe veszik.

Az manapság közismert, hogy

a Magyar Nagydíj volt az első, amit az egykori keleti blokk területén rendeztek meg,

Ecclestone később sem titkolta, hogy túl akart lépni Nyugat-Európán, és Balogh is megemlítette, hogy a Hungaroring az akkor még szocialista országok érdeklődését is felteltette, így a vasfüggöny mögött élő 350 millió néző számára is közvetíteni kezdték a versenyeket.

Napjainkban úgy neveznénk, hogy a projektvezető Baloghot a szerződés aláírása után elsősorban az aggasztotta, hogy vajon kemény tél lesz-e, és tarthatónak bizonyul-e az építkezés ütemterve,

illetve megemlítette, hogy 1986 augusztusának második felére nagyszabású, nemzetközi orvoskongresszust szerveztek Budapestre, és attól tartott, hogy a két esemény ütközése esetén nem lesz elég szállodai szoba a fővárosban. Az első Magyar Nagydíjat végül 1986. augusztus 10-én tartották meg.

Magyarországon példátlan feladat volt a Hungaroring megépítése Forrás: Gulácsi Ferenc archívuma

A lap kitért arra, hogy a Hungaroring Papp István főtervező irányítása alatt épült, az október 1-jén megjelent Autó-Motorban pedig a pályát megálmodó Gulácsi Ferenc neve is felbukkant. A cikk szerint Gulácsi „eddig mintegy 15 elképzelés mindegyikében közreműködött, és most a megvalósuláshoz legközelebb álló pálya tervezője lett.” A vele készült interjúban már csak a népligeti terv elvetése és egy esetleges helyszín merült fel a Velencei-tó mellett, Szilasliget úgy került képbe, hogy szintén közel esik egy autópályához, az M3-ashoz.

Európa Nagydíj a Városligetben?

Balogh Tibor a bejelentés alkalmából felvázolta a Magyar Nagydíj előkészítésének rövid kronológiáját, de érdekes végig követni a folyamatot a korabeli sajtómegjelenések révén is. Az Arcanum archívumában

a legkorábbi cikk, amelyben az „Ecclestone” név megjelenik a FOCA és a Forma-1 szervezésének kontextusában (tehát nem pusztán a Brabham-csapat akkori tulajdonosaként) a Képes Újság 1981. december 5-én kiadott számában található.

A Népsportban 1982. június 27-én cikk jelent meg „Forma-1 Moszkvában (?)” címmel, ebben nyugat-európai lapértesülésekre hivatkozva számolnak be az akkor még szovjet fővárosba tervezett nagydíjról, és szintén a Népsportban, de már 1983. szeptember 24-én merült fel, hogy a Forma-1 Budapestre jöhet. A lapban interjú jelent meg az akkor még Bernard Ecclestone-ként bemutatott üzletemberrel, aki a Fórum-szállóból már éppen a repülőtérre készült, miután 24 órát a fővárosban töltött, ez alatt több megbeszélésen, lehetséges helyszínbejáráson és munkavacsorán is részt vett.

Rohonyi Tamás ajánlotta Magyarországot Ecclestone-nak Forrás: AFP/Miguel Schincariol

Ecclestone elmondta, Rohonyi Tamástól eredt a látogatásának kezdeményezése, a meghívást pedig Buda István államtitkártól kapta, Budapesten tárgyalt az OTSH elnökével és az Országos Idegenforgalmi Hivatal vezetőjével, Kállay Oszkárral is. A brit üzletember a Városligetet és a Népligetet is megnézte, mindkét helyszínt „kis ráfordítással” alkalmasnak tartotta a versenyrendezésre (bár az utóbbi szerinte túl gyors lett volna), a budapesti szállodaviszonyokat pedig „kifogástalannak” nevezte.

– felelte arra a kérdésre, hogy mikor lehet az első Magyar Nagydíj.

Ecclestone látogatásával részletes cikkben foglalkozott Dávid Sándor is a Képes Sport 1983. december 6-án megjelent számában. Az akkor még esetleges városligeti versenyrendezés körülményeinek és feltételeinek tárgyalása mellett rövid interjú is olvasható a hasábokon, ebben a brit üzletember kijelentette: „A világbajnokságot célunk valóban a világ minden tájára elvinni, így a szocialista országok valamelyikébe is.

Nem sokkal karácsony előtt, 1983. december 22-én az MTI nyomán a Zalai Hírlap arról írt, hogy az „autósport szerelmesei csalódottan vették tudomásul azt a szombaton napvilágot látott hírt, mely szerint 1984-ben nem lesz Budapesten Forma-1-es autógyorsasági világbajnoki futam, mivel az október 7-én megrendezendő Európa Nagydíj házigazdája az NSZK-beli Nürburgring lesz.”

Kevesen emlékeznek rá, de a Városligetben és környékén rendeztek autóversenyt, a képen az 1963-as futam látható Forrás: Fortepan / Bauer Sándor

A hírügynökség idézte Ernst Huppertet, a zeltwegi pálya (a mai Red Bull Ring) igazgatóját is, ő megerősítette az értesülést, de elmondta, a FISA (a mai FIA elődje) nem az Európa Nagydíj rendezőjeként számolt Budapesttel, hanem a Nürburgring előtti verseny házigazdájaként.

A következő fontos lépés 1984 januárjában történt, ekkor a Magyar Autóklub delegációja Londonba utazott, hogy Ecclestone-nal tárgyaljanak,

erről a Magyar Nemzet számolt be 1984. március 23-án. „Az lett a tárgyalás eredménye, hogy Budapest megrendezheti az 1985. szeptember 22-i Forma 1-es futamot. B. Ecclestone elfogadta az új színhelyként javasolt Népligetet és átadta a kereskedelmi szerződés tervezetét, mondván, hogy mielőbb várja a választ.”

Március 28-án az Ország-Világ lapjain Hámori Tamás, az OTSH nemzetközi osztályának helyettes vezetője erről további részleteket osztott meg.

Rajt 1969-ben a Népligetben - a volánnál Niki Lauda, akit természetesen Ecclestone is jól ismert Forrás: Urbán Tamás/Fortepan

„Közöltem Ecclestone úrral, hogy időhiány és a problémacsokor miatt Budapest 1984-ben nem vállalhatja el a futam megrendezését. Javasoltam a Népligetet, amelyet Ecclestone korábban szintén megtekintett, de talonba tett. Londonban végül is elfogadta ezt az új helyszínt.

amelyen más versenyt, például gyorsasági motorversenyt, vagy Béke-Barátság autófutamot is rendezhetnénk. Különben is, ha megkapnánk a versenyrendezési jogot, az azt jelentené, hogy öt éven keresztül minden esztendőben lenne Forma-1 Budapesten. Konkrét szerződéstervezettel jöttem haza, jelenleg ezen dolgozunk. S most időnk is van, elég ősszel bejelenteni, mi a szándékunk és tervünk. Rendszeres időközönként operatív megbeszélést tartunk és sajnos, szinte mindig újabb gondok merülnek fel. Eltökélt szándékunk, hogy vállaljuk a verseny megrendezését, természetesen, ésszerű feltételek mellett. Ezért is kértük telexen Ecclestone további türelmét.”

Marketing az első Magyar Nagydíjon Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

Ecclestone 1985 januárjában jött ismét Budapestre, a Magyar Nemzet „villámlátogatásként” írta le az „autósport királyaként tisztelt és rettegett egyeduralkodója” érkezését. A brit üzletember elmondta, „a vártnál jóval lassabb ütemben” haladtak az egyeztetések, de az üzletpolitikai elképzelések mellett fontosnak tartotta azt is, hogy nagyon tetszett neki a főváros. Amikor arról kérdezték, hogy miért érné meg Magyarországnak a rendezés, a turizmus és a manapság országimázsnak nevezett szempontok mellett megemlítette az üzleti kapcsolatépítést is.

„A Forma-1 segítségével Magyarország újabb szálon kapcsolódhat a nemzetközi gazdasági életbe, hiszen a hirdetések révén a világ vezető iparvállalatai lehetnek a budapesti rendezők üzleti partnerei. A házigazdáknak nem csupán a tényleges bevétel jelentene előnyt, hanem az üzletemberek ittléte, a kereskedelmi kapcsolatok megélénkülése. Úgy hiszem, a Forma-1 hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország szélesítse üzleti kapcsolatait.”

Úgy érezte, sokkal bizakodóbb hangulatban térhetett vissza Londonba az 1983-as és 1984-es tárgyalásaihoz képest, leszögezte, hogy ha nem hinne a verseny megrendezésének lehetőségében, akkor nem jött volna el harmadszor is Budapestre. Ecclestone az Autó-Motornak kijelentette, amennyiben lenne verseny, „akkor az a Magyarország Nagydíja nevet kapná.” Hozzátette:

A Magyar Nagydíj szerződésének előkészítése 1985 augusztusában fordult a célegyenesbe, ekkor a Magyar Hírlap tudósítása szerint a Közlekedési Minisztériumban sajtótájékoztatót tartott Horváth Árpád, a gépjármű-közlekedési osztály vezetője, és bejelentette, hogy a pálya végül a jelenlegi helyén, Kerepestarcsa és Mogyoród között épülne meg. „A mintegy négy kilométer hosszú pálya több célú, vagyis nemcsak a Forma-1-es, hanem gokart-, kerékpár, és egyéb autóversenyek lebonyolítására is alkalmas. Ezzel a magyar autósok régi vágya teljesülne, és kedvezően hatna a sportág hazai fejlődésére is.”

Forma-1, Sylvester Stallone, Magyar Nagydíj 1998, Hungaroring, Andy Vajna, Andrew G Vajna, Vajna András
Forma-1, Naomi Campbell, Magyar Nagydíj 2000
Forma-1, Roberto Carlos, Magyar Nagydíj 2004
Forma-1, Lewis Hamilton, Nicole Scherzinger, Magyar Nagydíj 2009
Forma-1, Michael Schumacher, Jean Todt, Magyar Nagydíj 2009, Honvédkórház, Állami Egészségügyi Központ
Forma-1, Placido Domingo, Magyar Nagydíj 2012
Forma-1, Liam Cunningham, Sam Worthington, Magyar Nagydíj 2013
A Fashion Street 10. születésnapja, Palvin Barbara és Lewis Hamilton
Forma-1, Jeremy Irvine, Max Verstappen, Red Bull Racing, Magyar Nagydíj, Pirelli
Forma-1, Lewis Hamilton, Rowan Atkinson, Magyar Nagydíj

Horváth beszélt a GT megalakításáról is, és elmondta, Balogh elutazik az Olasz Nagydíj helyszínére, ahol a várakozás szerint legkésőbb szeptember 8-ig eldőlt volna, hogy lesz-e Magyar Nagydíj vagy sem. Az Esti Hírlap szeptember 10-én viszont azzal a szalagcímmel közölt cikket, hogy „Monzában semmit sem írtak alá”, ezt Balogh is megerősítette, de emlékeztetett, hogy nem jelentették be az 1986-os versenynaptárt sem. Közben a Magyar Hírlap úgy értesült, hogy a csehszlovákiai Brno is ringbe száll a versenyért, de Balogh szerint nem ez volt az oka a késlekedésnek, és szeptember 15-ei határidőt jelölt meg.

„Londonban tehát egy-két napon belül kell aláírni a szerződést, amely elindítaná a magyar Forma-1 ügyét a mogyoródi cél felé.” És a Forma-1 végül célba ért.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!