Miután három etapot követően a négyszeres győztes (és koronglövészetben olimpiai bronzérmes) Nasszer al-Attijah állt az élen a Toyotával egy márkatársával együtt, érthető módon nehezen vette tudomásul a címvédő, hogy
az FIA a nagy rivális Audi RS Q e-tronok számára kedvező lépést tett.
A 14-szeres győztes Stéphane Peterhansel, a 3-szoros első Carlos Sainz Sr. és a német túraautó-bajnokság (DTM) 2-szeres bajnoka, Mattias Ekström ezzel olyan előny birtokába jutott, amellyel fő esélyesként léptek elő a január 15-ig tartó eseményen.
Köszönjük, hogy ilyen hamar megöltétek a versenyt
– írta Al-Attijah navigátora, Mathieu Baumel a közösségi oldalán, majd az újságíróknak is kifejtette a véleményét. – Többször is együtt mentünk velük és egyszer sem éreztük, hogy azonos lenne a tempónk az Audikéval. Ezek után azt mondani, hogy hátrányban vannak, miközben valójában nekik van tartalékjuk... 10 lóerő nagyon sok, főleg, hogy már most is gyorsabbak nálunk. Ez a döntés egyértelműen előnyt ad az Audinak, és lehetőséget, hogy felzárkózzanak. Jelenleg mi vezetünk, de fel fognak jönni ránk. Ez semmiképpen sem a sportszerűség felé visz minket, pont az ellenkezőjére számítottunk.
Érthetetlen! Szerintem odaadták a győzelmet az Audinak"
– mondta Baumel.
A francia szavaira Ekström reakciója nem maradt el.
„Nem számítottam rá, hogy beállsz politizálni, és ilyet fogsz írni. Szerintem jobb, ha ragaszkodunk az egyezséghez és azokhoz a számítási elvekhez, amikben a csapatok és az FIA megállapodott a verseny előtt. Bízzunk bennük, ahelyett, hogy ilyen állításokat tennénk.
Inkább versenyezzünk és hagyjuk, hogy az FIA végezze a dolgát. Győzzön a jobb csapat!"
Baumel kritikáját az Audi Dakar-programjáért felelős Q Motorsport főnöke sem hagyta szó nélkül, ugyanis Sven Quand is visszavágott a francia navigátornak.
„Annyit beszélhetnek erről, amennyit csak akarnak, de az összes nagy csapat, köztük a Toyota is, előre megállapodott abban, hogy elfogadja az FIA döntését, bármi is legyen az.
Ha most bárki másról lenne szó, az Audi elfogadta volna.
Mielőtt valaki valami hasonlót ír, inkább egyeztessen a Toyota csapatvezetőivel, mert ebben az elvben mind megállapodtunk, vita nélkül. Amúgy meg éppen 18 perc előnnyel vezettek, és a sajtótájékoztatón elmondtátok, hogy úgy ismeritek az "Üres Negyedet", mint a tenyereteket.
És már most panaszkodtok. Ez szerintetek sportemberhez méltó dolog?"
Baumel aggodalma egyelőre alaptalannak tűnik, ugyanis a szerdai, Sébastien Loeb által megnyert szakaszon csak néhány másodperccel volt jobb az egységüknél két Audi,
csütörtökön pedig ráadásul Al-Attijahék nyerték meg az 5. szakaszt Sainz és Peterhansel előtt, továbbnövelve (22 percnél is többre) az előnyüket az összetett élén.
A csütörtöki etaphoz tartozik, hogy a már hétfőn minden győzelmi esélyét elvesztő Loeb az utolsó kilométereken a cél előtt felborult és kereket is kellett cserélnie, így végül majdnem 20 perces hátránnyal zárt a kilencszeres ralivilágbajnok.