Idén olyan "posztmodern" - de csupán egytestű - vitorlások is versenybe szállnak, amelyek kedvező szélviszonyok esetén akár 8-9 óra alatt is teljesíthetik a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok- Keszthely-Balatonfüred távot. A lassúbb, alkalmanként a második világháború előtt épült vízi alkalmatosságokra akár 30 órát is ráverhetnek ezek az atomkori szerkezetek.
A mezőnyben ott lesz a tavalyi győztes Litkey Farkas és hajója, valamint két olyan vízilegenda, mint a Sirokkó és a Nemere. Ha a remélt négyszázas indulói létszám összejön, mintegy hárommilliárd forint összértékű hajó szeli majd a Balaton kristálytiszta habjait.
Nem véletlenül emeljük ki a vízminőséget: a szokatlanul csapadékos időjárás hatására megtelt a Balaton medencéje, a tó közepén ivóvíz minőségű a folyadék, és idén végre teljes kört lehet vitorlázni, ugyanis közvetlenül a part mentén is hajózásra alkalmas a vízmélység - szemben például 2003-mal.
Mivel a páros esztendőkben a viadal nyílt, ezért nevezhet idén bármilyen kategóriájú hajó - összesen 21 hajóosztály képviselői állnak rajthoz. Az 1945 előtt épült fahajók részére különdíjat írtak ki a szervezők.
Az ünnepélyes díjkiosztót vasárnap délelőtt 11-kor tartják, ugyancsak a füredi kikötőben.
A győztes egy évig jogosult hajójának árbocán a Kékszalag viselésére, továbbá a nyertes hajó legénységéből ketten kilencnapos ellátásban részesülnek az olimpia idején a pireuszi kikötőben horgonyzó Queenb Mary II luxushajó fedélzetén, nem beszélve az olimpiai események megtekintésének ingyenes lehetőségéről.
A verseny kuriózum, mert a névadó főszponzor jóvoltából ezúttal debütál hazánkban a mobiltelefonos mozgókép-közvetítés.
Ch. Gáll András