Super Bowl: elképesztő összegeket költenek az amerikaiak

Super Bowl
PHILADELPHIA, PA - JANUARY 21:Brandon Brooks #79, Lane Johnson #65 and Mack Hollins #10 of the Philadelphia Eagles celebrate with the fans after a fourth quarter touchdown against the Minnesota Vikings in the NFC Championship game at Lincoln Financial Field on January 21, 2018 in Philadelphia, Pennsylvania. Mitchell Leff/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A Vikingsnek nem sikerült a csoda, így nem Case Keenumék lesznek az elsők, akik hazai pályán játsszák az NFL nagydöntőjét. Ennek ellenére is remek mérkőzést ígér az Eagles és a Patriots találkozója, ahol valószínűleg a New England és a Minnesota szurkolóin kívül mindenki a Phillynek fog szorítani. Az ellenfelek tehát adottak, és már mindenki leírta és kielemezte, hogy a Patriots miként fogja megverni a gyengébbnek tartott Eaglest. Éppen ezért tekintsünk el egy kicsit a főszereplőktől és vessünk egy pillantást arra is, hogy milyen gazdasági hatásai vannak a Super Bowlnak a rendező városra, hogyan alakultak a jegyárak, mennyibe kerülnek majd a reklámok és minden másra, ami izgalmas, de eddig még nem esett róla szó.

"Minneapolis megrázza az öklét"

Minneapolis városa szép csendben megrázta az öklét, amikor csapata kiesett, egy lépésre a Super Bowltól. A szurkolók persze még sokáig siránkozni fognak azon, hogy mi lett volna, ha, de az igazság az, hogy a város számára gazdasági szempontból egy esetleges Vikings-győzelem maga lett volna a katasztrófa.

Miért is? A magyarázat egyszerű. A minneapolisi lakosoknak természetesen nem kellene drága szállodákban aludni, étterembe vagy pubokba járni, hiszen otthon vannak, éppen ezért a teljes Super Bowl-lökés felét kaphatta volna meg a város, de így a teljes aranybánya az övék.

A kincses ládikát pedig már ki is nyitották Minneapolis vendéglátósai. Darren Rovell, az ESPN munkatársa figyelt fel arra, hogy az olyan - egyébként olcsó és nem éppen jónak számító - fogadók, mint a St. Paul Hampton Inn,

800 dollárért kínálja szobáit egy éjszakára a Super Bowl-hét alatt.

Minneapolis Forrás: AFP/Hemis.fr/Bibikow Walter

Victor Matheson sportközgazdász szerint, ha egy város szeretne komolyabb gazdasági hatásokat elérni a Super Bowl-héten, akkor nem a saját lakosaira kell támaszkodnia, hanem azokra, akik nem tartoznak a közösségbe - mint jelen esetben a New England- és a Philadelphia-szurkolók - és reménykedniük kell benne, hogy ők minden pénzüket Minneapolisban hagyják, és üres pénztárcával utaznak haza.

Matheson hozzáteszi, hogy ha a vikingek játszották volna a döntőt, akkor a befolyt pénz nagy részét helyi lakosok költötték volna el helyi dolgokra, pedig normális esetben azt az összeget máshol forgatták volna vissza a gazdaságba.

Kristen Montag, a Meet Minneapolis Convention and Visitors Association turisztikai intézet munkatársa máshogy vélekedik a dologról. Szerinte abban az esetben is rengeteget nyert volna a város, ha a Vikings jut be a Super Bowlba. Azzal érvel, hogy egyébként is csupán 10 000 vikingrajongó tekinthette volna meg a mérkőzést élőben, tehát a szállodák és a pubok így is forgalmasak lettek volna.

A Minnesota Vikings stadionja, az idei Super Bowl otthona Forrás: AFP/2017 Getty Images/Adam Bettcher

Hozzáteszi, hogy a nézők többsége egyébként is máshonnan utazik a helyszínre, és ők már jóval előre lefoglalták a belvárosi szobákat. Azt bevallja, hogy a város külsőbb kerületeiben található szállodák forgalma kicsit visszaesett volna, de a változás közel sem lett volna annyira katasztrofális, mint azt sokan jósolják.

Ugyanitt Super Bowl-jegy eladó

Gondoljunk csak bele, hogy mennyire kínos érzés lehet ott ülni egy mérkőzésen, ahol a kedvenc csapatunknak szurkolunk, csak egy hiba van a dologban, hogy a kedvenc csapatunk a kanapéról követi az eseményeket. Nagyjából ez történt azzal a fiatal Vikings-szurkolóval, aki 2016-ban idő előtt vásárolta meg a következő mérkőzésre a jegyét.

Nem kevés Vikings-drukker maradt hoppon Super Bowl-jeggyel a zsebében, miután a kedvencek nem jutottak be a nagydöntőbe Forrás: AFP/2015 Getty Images/Christian Petersen

Az ominózus Wild Card-meccsen a Seattle Seahawks játszott a Minnesota Vikings csapatával. Az állás 10-9 volt, vezetett a Seattle és 22 másodperc volt a mérkőzés végéig, amikor Blair Walsh, a vikingek rúgója kisétált a pályára, hogy értékesítse a simának tűnő mezőnygólt és továbbrepítse csapatát a következő körbe. Ez volt az a pillanat, amikor az egyik Vikings-rajongó úgy döntött, hogy gyorsan megveszi a jegyét, amíg még jó áron lehet kapni.

A mezőnygól kimaradt, Blair Walsh kilőtte a stadionból a labdát, a fiatal srácot pedig egy héttel később találta meg a tévéközvetítés egyik kamerája a Green Bay-Arizona Cardinals mérkőzésen, Vikingses mezben egy kartonpapírral a kezében, amin annyi állt: "a mezőnygól előtt vásároltam a jegyemet".

A történelem ismétli önmagát, de most a Minnesota-rajongók már novemberben arról beszéltek, hogy Super Bowlt fog játszani a csapat, és akár több ezren is lehettek azok, akik előre megvásárolták a jegyüket annak reményében, hogy a vikingeket nézhetik a döntőben. Mint tudjuk, ez nem történt meg, és ez komoly hatással volt a jegyárakra is.

Az áringadozás már a főcsoportdöntők alatt megkezdődött.

Amikor a Vikings megszerezte a vezetést az Eagles ellen, a jegyárak valósággal kilőttek, a Tickpick oldalon egészen 5700 dollárig meg sem álltak. Aztán viszont jött az Eagles-úthenger és minden megváltozott. A jegyárak elkezdtek zuhanni.

A probléma azzal volt, hogy a Minnesota-rajongók szépen feltornázták a jegyárakat, és ezt a folyamatot már január közepén elkezdték, hiszen bíztak benne, hogy hazai pályán játszhatják a döntőt, akkor pedig nem kellett volna szállodát foglalniuk, sem pedig repülőjegyet venniük, ezért bátran fizettek ki nagyobb összegeket is a jegyekért.

A felirat helyes, a Philadelphia ott lesz a minneapolisi fináléban Forrás: AFP/2018 Getty Images/Patrick Smith

A főcsoportdöntő utáni hétfőn a jegyek 3850 dollárra estek vissza a Tickpick oldalon, a StubHubon pedig 4675 dollárra, tehát majdnem 1000 dollárral kevesebbet értek, mint egy nappal korábban. Volt olyan vikingses, aki már aznap eladta két belépőjét, amit korábban 18 000 dollárért vásárolt, most mindössze 12 000-et adtak érte. A vereség nemcsak a szívüket törte össze, de a bankszámlájukat is lenullázta.

Harminc másodperc reklám, vagy Nick Foles egy szezonra?

A reklámidő vásárlása a Super Bowl idejére legendásan drága. A Sports Illustrated információi szerint idén egy 30 másodperces spot 5 millió dollárba fog kerülni, ami ötször annyi, mint amit Nick Foles, az Eagles irányítója keresett az egész szezon során.

De nem csak ő az, aki nem tudná kifizetni az idei szerződéséből a 30 másodperces reklámot. Az idei Super Bowl-keretbe jelölt 100 játékos közül mindössze 13 keresett meg legalább 5 millió dollárt. Dan Lovinger, az NBC Sports Group vezérigazgatója nagy reményekkel várja a Super Bowl vasárnapot.
Véleménye szerint vállalata minden bizonnyal megdönti az egy nap alatt generált bevétel rekordját.

Nick Foles, az Eagles (csere)irányítója Forrás: AFP/2018 Getty Images/Al Bello

A legtöbben elkapcsolnak, ha reklámokat látnak a televízióban, azonban a Super Bowl alatt más a helyzet, és akadnak olyanok is, akiket ugyan a mérkőzés nem érdekel, de a reklámokat nem szeretnék kihagyni.

Több olyan reklám is akad, amit már nagyon vár a nagyközönség, többek között a Pepsi, Doritos, Coca-Cola és a Budweiser is készül meglepetésekkel. Az NBC emellett kihasználja azt az előnyét, hogy a téli olimpia közvetítéseinek a jogai is náluk vannak, ezért több vállalatnak csomagban kínálták a reklámlehetőséget.

Ennyit költenek az amerikaiak a Super Bowl alatt

Aki rendszeresen néz sportot és nagykorú, az életének bizonyos pontján biztosan kötött már fogadásokat, ha nem is pénzért, de barátaival vagy munkatársaival heccből egy esemény végkimenetelére. Ezzel az Államokban sincsenek máshogy és várhatóan 4,76 milliárd dollárnyi tétet fognak elhelyezni az Eagles-Patriots döntőre.

Összehasonlításként, ez megegyezik a Facebook 2017-es harmadik negyedéves profitjával.

Ezeknek nagy része illegális fogadás lesz, hiszen az Egyesült Államokban szigorúan szabályozott a sportfogadás és csak bizonyos államokban engedélyezett. Az AGA szerint az összes fogadás mindössze 3 százaléka lesz leadva legális úton, többek között Nevadában.

Amerikában így néz ki a sarki totózó Forrás: AFP/2016 Getty Images/Ethan Miller

De nem csak sportfogadásra költenek sokat. A National Retail Federation adatai szerint az amerikaiak 15,3 milliárd dollárt fognak elkölteni a Super Bowl napján, ami 8,5 százalékos növekedés az előző évihez képest.

Az átlagos amerikai 81,17 dollárt fog elkölteni, de a 24 és 34 év közötti korosztály még ennél is többet, 118,43 dollárt. A pénz többek között ételre, a csapat különböző emléktárgyaira, italra, új televízióra és dekorációra megy majd el.

Sokan bíznak Tom Brady újabb sikerében Forrás: AFP/2018 Getty Images/Maddie Meyer

A RetailMeNot listája alapján a legtöbb pénzt rágcsálnivalóra költik, ezt követik az alkoholmentes üdítők majd a pizza. Az alkoholra szánt pénz attól is függ, hogy az Államok melyik részét nézzük. A legtöbbet, átlagosan 47 dollárt Közép-Nyugaton költik el, a legkevesebbet, 41 dollárt pedig Észak-Keleten.

Emellett az amerikaiak átlagosan 80 dollárt költenek el ruházatra, ebbe beletartoznak a csapatok mezei és egyenruhái is. Érdekesség még, hogy 10-ből 1 amerikai a Super Bowl alatt fog új televíziót vásárolni, hiszen a kereskedők is készülnek akciókkal a neves eseményre.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!