BELO HORIZONTE, BRAZIL - JULY 08: Goalkeeper Julio Cesar (center) and David Luiz of Brazil (R) hold a Neymar jersey as they sing the National Anthem prior to the 2014 FIFA World Cup Brazil Semi Final match between Brazil and Germany at Estadio Mineirao on July 8, 2014 in Belo Horizonte, Brazil. (Photo by Jamie McDonald/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Érthetetlen okból a szurkolók többsége azt gondolja, hogy a brazilok a futballvilág bohócai, létezésük célja nem lehet más, mint a tömegek felhőtlen szórakoztatása. Az ország szempontjából nagyobb baj, hogy ehhez partnerek is, pedig a feltételrendszer már régen nem adott hozzá. Hagyományos értelemben vett futballkultúrájuk 1982 óta válságban van, az idegen elemekkel pedig hosszú évek óta sikertelenek, így a brazil focinak nem is a 7-1 a legnagyobb problémája, hanem az, hogy elvesztette az identitását.
1958 – Az első dél-amerikai paradigmaváltás
A dél-amerikai futballkultúra a kezdetektől a bohém, önkifejező művészi szépségről és a könnyed eleganciáról szólt. Az argentinok la nuestrának hívták ezt a szellemiséget, ami egészen 1958-ig uralta a futballjukat. A svédországi vébén aztán a sokkoló kudarc hatására megkérdőjeleződtek az alapok, amelyre legalább három évtizede épült a játékuk. A taktika egészét illető változások általában fokozatosan következnek be, de ebben az esetben kiemelhető egyetlen mérkőzés hatása: a la nuestra korszaka Argentína Csehszlovákiától elszenvedett 6-1-es vereségével ért véget Helsingborgban 1958. június 15-én.
Az argentinok az 1958-as vb kudarca után alapjaiban értékelték át a futballjukat: a fegyelem, a keménység, a győzni bármi áron mentalitás került előtérbe. Az Estudiantes az 1960-es évek végén három Libertadores-kupát nyert zsinórban, de mocskos módszereik miatt az anti-fútbol címkét ragasztották a játékukra. 1968-ban az Interkontinentális Kupa döntőjében a Manchester Uniteddel találkoztak: az argentinok oda-vissza szétrúgták az angolokat. Paddy Crerand, a United középpályása a kupa elvesztése után kijelentette, hogy "az Estudiantes volt a legundorítóbb csapat, amely ellen valaha pályára léptem".
1970 – Az utolsó brazil szamba
Eközben Brazíliát az 1958-as világbajnoki sikere, és az olyan fiatalok, mint Pelé és Garrincha csillogása csak megerősítette az egyéni képességekre épülő, támadó futball hitelességében: a brazil drukkerek már akkor azt kiabálták a lelátón, hogy "Szamba, szamba!"
A folyamat 1970-ben, talán minden idők legjobb csapatának újabb sikerével tetőzött: a brazilok 4-1-re mosták le Olaszországot a mexikói vb-döntőben. Azonban a történelemben ez volt az utolsó alkalom, hogy egy csapat pusztán az egyének zsenialitásának köszönhetően vb-címet tudott nyerni.
1982 – Az ébredés
Brazília számára az 1982-es spanyolországi torna hozta el azt a paradigmaváltást, amin az argentinok már jóval korábban átestek. Socrates, Falcao és Zico szellemiségét szétcincálta az olasz emberfogás, a válogatott 3-2-re kikapott, és a legjobb négyig sem jutott el.
Egy ország futballidentitása
Bár a brazil drukkereket mindenki színes, táncos léptű figurának tipizálja, a valóság teljesen más. A brazil társadalom tömegeinek önbizalma, önértékelése kimondottan alacsony, ezért vált elsődleges fontosságúvá számukra a győzelem, a világbajnoki trófea. Más nem számít.
1994-re már nyoma sem maradt a Socrates-féle csapat intellektusának. Carlos Alberto Parreira csapata már szinte európai válogatott volt, 4-4-2-es rendszerben, két védekező középpályással, Dungával és Mauro Silvával. Ráadásul a csapat kapitánya eredetileg a pengés Rai volt, aki azonban az első meccsek után kikerült a kezdőből, a karszalagot pedig Dunga kapta meg.
Szimbolikus váltás volt, ami korábban elképzelhetetlen lett volna. Brazília addig a taktikai fejlődés szempontjából is a világ élvonalába tartozott, alkalmazkodás helyett az innováció útját járták, a stílusokat pedig saját tradícióikhoz igazították. Ez a korszak az 1994-es vb-győzelemmel véget ért, az eredménykényszer minden változtatást igazolt.
2002 – A nagy triumvirátus
Luiz Felipe Scolari egy évvel a japán-dél-korea-i közös rendezésű vb előtt megmentőként érkezett a válogatott élére, és a trükk működött is, Brazília Németországot legyőzve ismét vb-címet nyert.
A csapatból mindannyian a nagy hármasra, Ronaldinhóra, Rivaldóra és Ronaldóra emlékszünk, ez a csapat azonban távolról sem volt olyan támadó szellemiségű, mint amit ez a hármas mutat. Scolari elsősorban a stabil védekezésre helyezte a hangsúlyt, az egyenes kieséses szakaszban mindössze egy gólt kapott a 3-4-1-2-es rendszerben futballozó csapat, amelyben három belső védő mellett szintén két védekező középpályás, és két legendás szárnyvédő, Cafu és Roberto Carlos kapott helyet. Scolari legalább olyan pragmatikus felfogásban nyert tehát vb-t, mint Parreira.
2010 – Dunga, takarodj!
A 2010-es dél-afrikai világbajnokságon ezt a vonalat vitte tovább az 1994-es csapat kapitánya, Dunga. Ő is a két védekező középpályásban hitt, Gilberto Silva és Felipe Melo játszott a csapat közepén, amelyben tulajdonképpen csak egy kreatív játékos, Kaká kapott szerepet. Dunga nem bízott Ronaldinhóban, de még Patóban sem, inkább támaszkodott egy védekezésben is használható Elanóra.
Ez volt a brazil vb-szereplések történetének első igazi kontracsapata, Dunga egyértelműen az alkalmazkodás mellett döntött. Már nem saját erényeikre építettek, hanem a legfőbb esélyes spanyolok lehetséges gyenge pontjára, a kontrajátékra.
2010-2013 – A nagy önámítás
Dunga lemondását követően Mano Menezes feladata volt, hogy levezényelje az újabb stílus- és generációváltást, hogy a szurkolók visszatérjenek a csapat mögé. A verőemberek helyét olyan intelligens passzjátékra is képes szűrők foglalták el a védelem előtt, mint például Lucas Leiva. Támadásban megpróbálta Gansóval visszahozni a nagy brazil tízesek legendáját, aki olyan szélső támadókat kapott maga mellé, mint Jadson vagy Neymar, a 2010-es csapatból pedig csak Daniel Alves, Ramires, Thiago Silva és Robinho maradt.
Ez azonban csak központi propagandának bizonyult: Brazília hiába akart hinni a gyökereiben, a stílus megvalósításához szükséges játékosanyag már nem állt rendelkezésre. Leszerepeltek a 2011-es Copa Américán, és kikaptak Mexikótól a londoni olimpia döntőjében, pedig senki sem vette olyan komolyan a tornát, mint ők. Menezesnek mennie kellett, és másfél évvel a brazíliai torna előtt ismét Scolarit rántották elő a kalapból.
2014 – Minden szégyenek legnagyobbika
Scolarinak azzal a versenyhátránnyal kellett megküzdenie, hogy komolyan vehető meccsek nélkül készíti fel csapatát a hazai vb-re. A világbajnokságokra a dél-amerikai selejtezőkről vezet a legkeményebb út. Neki csak bulimeccsek, és a Konföderációs Kupa jutott, amely az önáltatás folytatásán kívül semmire nem volt jó. Brazília úgy nyerte meg a tornát, hogy egyetlen percet sem futballozott hátrányban. A vb-t úgy kezdték, hogy azonnal hátrányba kerültek.
Scolari elhagyta ugyan a Dunga-féle kontrajátékot, de a két védekező középpályáshoz ő is ragaszkodott, miközben mindent és mindenkit Neymar játékának rendelt alá, és már egy évvel a vb előtt ő maga hangoztatta, hogy csak a győzelem lehet a cél. A játékosok már a Konföderációs Kupa után megkapták a vb-felkészülési programjukat, ami egészen a döntő napjáig szólt – nem egy megszokott dolog, és nem könnyítette meg a csapat dolgát.
A játékosok zokogtak a himnusz alatt, a csapat mellé pszichológust kellett rendelni, a mély vallásosság, a hazai pályába vetett hit hatalmas nyomásként nehezedett a játékosokra, akik maguk is elhitték, itt csak ők nyerhetnek. Ebben a felfokozott idegállapotban érte őket a tragédia: Neymar és Thiago Silva elvesztése.
1998-ban egy, a mostaninál jóval erősebb csapat sem bírta el Ronaldo elvesztését. 2010-ben egy megnyert meccsen estek össze egy szerencsétlen Melo-öngól után, aki később ki is állíttatta magát. Brazília azonban semmiféle erőt nem mutatott a holland egyenlítés után, mentálisan nem volt tartása a csapatnak. Németország ellen sem.
Hat perc alatt négy gólt kapni nem mindennapos esemény a futballban. Általában egy érzelmi összeomlás szükséges hozzá, de ilyen szintű megsemmisülésnek taktikai oka is kell, hogy legyen.
2014 – A játékrendszerek adottságai
A 4-2-3-1 két faktor miatt jelent meg eredetileg a futballban: a két védekező középpályás az ellenfél irányítóját lehetetlenítette el, miközben a négy támadó nagyon hatékonyan használható a letámadásban.
A nagy irányítók időközben eltűntek a futballból, Scolari viszont dogmatikusan ragaszkodott a két védekező középpályáshoz, konkrét feladatkör nélkül is. Így viszont nem is tudott kreatív középpályásnak helyet szorítani a pálya közepén.
A németek viszont eldobták a 4-2-3-1 ezen tulajdonságát, csak a letámadást hagyták meg a formáció kínálta előnyökből.
A vb-elődöntőben Scolarit és a két védekező középpályást érthetetlen módon mégis felkészületlenül érte a német letámadás. Az első tizenöt percben Oscarhoz mindössze két passzt tudtak eljuttatni, a brazilok önmagukat fojtották meg azzal, hogy szinte nem tudtak egy labdát kihozni a térfelükről. Vészmegoldásként a szélső védők törtek előre, sőt sokszor David Luiz is a középpályán mutatta magát.
Brazília kizökkent a megszokott játékából, Silva nélkül fejetlen volt a védelem, Neymar nélkül nem épültek a támadások. A tanácstalanságot kétségbeesés váltotta fel, ennek a rendezetlenségnek pedig csak katasztrófa lehetett a vége.
Brazília a 22-es csapdájába szorult. Hagyományos értelemben vett futballkultúrájuk 1982 óta válságban van, az idegen elemekkel pedig hosszú évek óta sikertelenek, így a brazil focinak nem is a 7-1 a legnagyobb problémája, hanem az, hogy elvesztette az identitását.
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!