A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
Ezüstérem
Bronzérem
0

Az emberi stressz szag hatással van a kutyák érzelmeire, pesszimistábbá teszi őket

Egy új, a Scientific Reports magazinban július 22-én megjelent tanulmány szerint a kutyákat érzelmileg megfertőzi a stresszes ember szaga és pesszimistábbak lesznek. A Bristoli egyetem által vezetett tanulmány az első, mely tesztelte azt, hogy az emberi stressz szag milyen hatással van a kutyák tanulási és érzelmi állapotára. - írja a Bristoli egyetem honlapján.

Az emberek esetében már kimutatták, hogy egy stresszes személy szaga tudat alatt hatással van a körülötte lévők érzelmeire és választásaira.  A csapat optimizmus vagy pesszimizmus tesztet alkalmazott állatoknál, mely azon alapszik, hogy az emberek általi optimista, vagy pesszimista választások pozitív, vagy negatív érzelmeket jeleznek.

A kutatók 18 kutya-gazdi párost toboroztak, hogy részt vegyenek egy kísérletsorozatban, melyben különböző emberi szagok voltak jelen. A kísérlet során a kutyákat megtanították, hogy amikor egy etető tálat egy bizonyos helyre tettek, csemegét tartalmazott, de amikor egy bizonyos másik helyre tették, üres volt. Amint egy kutya megtanulta a két edény helyszín közötti különbséget, gyorsabban közelítette meg azt a tálat, amelyikben a csemege volt, mint az üreset. Aztán a kutatók azt vizsgálták, hogy milyen gyorsan közelíti meg az új, bizonytalan, a két eredeti helyszín közé helyezett tálakat.

A gyors megközelítés optimizmust tükrözött, hogy élelem lesz ezekben a bizonytalan tálakban – egy pozitív emocionális markar – míg a lassú megközelítés pesszimizmust mutatott és negatív érzelmet.

Az emberi stressz szag hatással van a kutyák érzelmeire,  pesszimistábbá teszi őket
Fotó: Bristoli Egyetem

Addig ismételték ezeket a kísérleteket, míg minden kutyát kitettek vagy szagtalanságnak, vagy stresszes állapotú (számtani vizsga)és nyugodt állapotú (zenei panoráma) emberi szag- és légzésminta szagoknak.

A kutatók felfedezték, hogy a stressz szag hatására a kutyák lassabban közelítették meg azokat bizonytalan tálakat, amelyeket az üres tálhoz legközelebb helyeztek el. A nyugodt szagnál nem volt ilyen. Ezek a felfedezések azt mutatják, hogy a stressz szag azt a kilátást fokozhatta a kutyáknál, hogy ezen az új helyen lévő tál nem tartalmaz táplálékot, ahogy a közeli üres tányér. A kutatók azt állítják, hogy ez a pesszimista reakció negatív érzelmi állapotot tükröz és lehetséges, hogy a kutya így őrzi meg az energiát és kerüli el a csalódást. A kutatók azt is felfedezték, hogy a kutyáknak folyamatosan javult a tanulásuk, hogy a két eredeti tálban van-e, vagy nincs táplálék és gyorsabban javult, amikor a stressz szag jelen volt.

Fontos tudni, hogy az emberi stressz milyen hatással van a kutyák jólétére.

A gazdik tudják, hogy az állatok mennyire ráhangolódnak az érzéseikre, de a kutatók most megmutatták, hogy még egy stresszes, ismeretlen ember szaga is hatással van a kutyák érzelmi állapotára, a jutalmazás érzékelésére, és a tanulási képességükre.

A munkakutyákkal foglalkozók gyakran leírják, hogy a vezető személyről átterjed a stressz, és kutatók most megmutatták, hogy a stressz a levegőn át is terjed.

(Forrás: Bristoli Egyetem:  https://www.bristol.ac.uk/)