Kihajózott a világ legnagyobb teherszállító vitorlása

Vágólapra másolva!
Első transzatlanti útját teljesíti az Anemos nevű vitorláshajó. Bár a szelek energiáját használja fel a haladáshoz, rendkívül modern megoldásokkal épült ahhoz, hogy környezeti terhelése a töredéke legyen a hagyományos teherhajókéhoz képest.
Vágólapra másolva!

Megkezdte első transzatlantiútját a 81 méteres Anemos, a világ legnagyobb teherszállító vitorlása. A hajó a franciaországi Concarneau kikötőjéből indult, és New Yorkba érkezik majd, a tervek szerint szeptember 3-án.

A hajó 2022-ben készült el, és az első abból a nyolcból, amiket a TransOceanic Wind Transport (TOWT) nevű vállalat rendelt. A cégnek az a célja, hogy a hagyományos szállítóhajókhoz képest a környezetet jóval kevésbé terhelő teherhajós alternatívát kínáljon a vállalatok számára.

Az alábbi beágyazást megnyitva megtekintheti a képeket a vitorlásról:

A Phoenix-osztályú vitorlás 95 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint  a hagyományos, fosszilis üzemanyagokkal hajtott konténerszállítók. Ha mind a nyolc megrendelt vitorlását leszállítják, azzal a TOWT a vállalat saját szállításai szerint nagyjából 40 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátásával oldja meg 200 ezer tonna áru szállítását, mintha ugyanezt a mennyiséget az ismert teherhajókon fuvaroznák.

A nemrég útnak indult hajót az Artemis nevű követi, a hajót Vietnamban építik. A további vízi járműveket 2026 és 2027 folyamán adják át a megrendelőnek.

A Rakéta idézi Guillaume Le Grand-ot az Anemos mögött álló francia TOWT vállalat vezérigazgatóját, aki beszélt arról, hogy miben más a mai high-tech vitorlázás, mint a klasszikus, tengerészregényekből ismerős hajózás: "Évszázadok óta tudjuk, hogy a mélytengereken bőségesen fúj a szél, és rendelkezünk ehhez megfelelő térképekkel. Most azonban a műholdas kommunikáció és az útvonaltervezési technológia révén a szél kiszámíthatóvá vált, így megbízható hajtóerőként használhatjuk" – mondta a vezérigazgató.

A hajón a legmodernebb technológiával találkozni, és nem csak a navigációs megoldásoknál. 

A hajó szövetvitorláit például automatizált rendszer kezeli, nem pedig a tengerészek manuálisan. 

Az óceáni versenyhajók által ihletett, számítógépes szimulációkkal finomított kötélzetrendszer pedig 1 tonna rakomány 1 km-en történő szállítását 2 grammal kevesebb szén-dioxid kibocsátásával teszi lehetővé.

Az úgynevezett szélerősített meghajtási technológiáknak azonban vannak kritikusai, pontosabban annak, hogy valóban gazdaságosak-e ezek a megoldások. A brit székhelyű Lloyd's Register tengeri szolgáltató cég legutóbbi jelentése például külön megemlíti a technológiákhoz kötődő rejtett költségeket.

Ennek ellenére egyes előrejelzések szerint néhány éven belül akár 100 teherszállító vitorlás is szelheti az óceánokat.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!