Szabad Nép
Prágában és szerte Csehszlovákiában sűrűn találkozik az ember egy bizonyos fajta személygépkocsival. Csinos formájával, fürgeségével és szép, világos, szinte mosolygós színével üde foltja Csehszlovákia autóforgalmának. Csehszlovákiai labdarúgó-csapatok budapesti vendégszereplése idején, vagy más alkalommal Budapest közönsége - amelynek a gépkocsik iránti érdeklődése már-már közmondásos - szintén megnézegetett közelről egy-egy ilyen kisautót. A kocsi hűtőjén a Skoda Művek jellegzetes emblémája - a szárnyas nyíl. A csehszlovák autóipar új büszkesége ez: a "Spartak".
Naponta 70 új Spartak-kocsi hagyja el a Mladá Boleslav-i gyárat |
Prágától északkeletre mintegy 60 kilométerre a Jizera folyó dús völgyében fekszik, Mladá Boleslav. A dunántúli dombvidékre emlékeztető halmokon épült mintegy 30000 lakosú városka - a legtöbb cseh és morva városhoz hasonlóan - két részből társult eggyé. A dombon büszkélkedő vár és szép, régi templom köré zsúfolt ódon házak, érdekes, harmonikus egységet alkotnak a lankán elterülő új városrésszel. A régi házak fölött a vár látszik uralkodni, a modern épületek hatalmas gyártelep körül csoportosulnak. A gyár: a Skoda személyautógyár. Itt gyártják tavaly november óta a csehszlovák, autósok kedvencét, a Spartak-kiskocsikat.
A városka együtt nőtt a gyárral. De együtt nevelődött fel a fejlődő üzemmel az a kiváló munkásgárda is, amely a múltban a kapitalisták ellen vívott forradalmi harcaival szerzett becsületet a csehszlovák munkásosztálynak, a jelenben pedig remek munkájával öregbíti a csehszlovák szocialista ipar hírnevét. A régi harcokról sokat tudnak mesélni azok az elvtársak, akik már az 1930-as évek elején is itt dolgoztak. A kiváló munkáról pedig büszkén ad hírt a gyár falán elhelyezett tábla: "Csehszlovákia élenjáró exportgyára." A gyár termékeivel mind az öt világrész útjain találkozhatik a vándor.
A kocsikat csak világos színekben gyártják, a gépkocsik "hagyományos" sötét színeit a gyárban nem is látni |
Valóságos kombinát ez. A gumi kivételével a kocsik minden porcikája itt készül. Az egyik üzemrészben a motor alkatrészeit ontják nagyon "okos" gépek. A másikban félelmetes gépszörnyek, egyetlen irtózatos csapással a karosszéria elemeit formálják. Egy-egy "suhintás" és a lemez már autótető, ajtó vagy sárvédő, és már szállítják is a szomszédos csarnokba, hogy szakavatott kezek kész karosszériává hegesszék.
Lenyűgöző a munkának az a magasfokú szervezettsége, ami a gyárban tapasztalható. A különböző munkafolyamatok csodálatos pontossággal olvadnak össze. Ahogyan a vékonyka hegyi patakok sokasága pontosan ismeri kijelölt útját a völgyben hömpölygő folyamhoz, úgy hangolódnak egybe a sok száz különböző alkatrészt gyártó "kis" szalagok az alkatrészeket összeszerelő "nagy" szalagokkal. Amikor a nagy szerelőcsarnokban a szalag elejére helyezett alváz motorral, kerekekkel, gumikkal, készen a szalag végére ér, a tetőnyíláson át a daru szépen ráhelyez egy gyönyörű, világos színű, krómozástól csillogó karosszériát. Még egy út a szalagon (de most már az utolsón) és a kész Spartak-kocsi "saját lábán" kigördül a nagycsarnokból, hogy az első próbautat megtegye.