Tompa Gábor |
Persze mindez elkerülhető lett volna, ha az előadás annyira lebilincselő, hogy lélegzet elállítva vagyunk kénytelenek végignézni. Nem ez történt, talán, mert ezek a színészek nem képesek betölteni egy díszletek nélküli teret gesztusokkal, hanggal, játékkal, ha nincs mögöttük egy erős rendezői koncepció, illetve egy átgondolt színészvezetés. Pedig parádés a szereposztás: Eszenyi, Tordy, Börcsök, Igó, Hegedűs D., Kamarás és még egytől-egyig ragyogó színészek hosszú sora. Jogos a kérdés, hogy akkor hogy lehetett ez rossz, ha a recept olyan egyértelműen jó: Shakespeare Lear királya, kiváló színészek, a Vígszínház miliője, és Tompa Gábor, a nagyhírű rendező?
Kezdjük a díszletnél. A Vígszínház hatalmas színpadán nem egyszer fordult elő, hogy díszlet és szinte kellék nélkül játszottak a színészek. Amikor a rendező ezt a koncepciót tartja fontosnak, akkor egy okos dramaturgia szükséges, egy figyelemfelkeltő történet és olyan előadásmód, amely végig leköti a nézőt. A Lear királyban, mely teli van nagyon emberi érzelmekkel és tragédiákkal, a díszletet néhány gigantikus méretű, mélyvörösre pácolt, paravándobozok adják, melyeket tologatva az első felvonásban folyamatosan szűkítik a játékteret, de a második felvonásban már semmi új nem történik velük (hacsak nem az, hogy a műanyag függönyök kerülnek közéjük), a díszlet teljesen lényegtelenné válik.
A történet nem kíván különösebb kommentárt. Lear (Tordy Géza), az öreg király lányai közt szeretné felosztani királyságát. Három lányának épp úgy, mint a mesében, felteszi a kérdést: mennyire szeretik őt? A lányoknak versengő szeretetnyilatkozatot kell tenniük, és a király kitagadja a legkisebbet, Cordeliát (Eszenyi Enikő), mert a hízelgésben alulmarad, bár ő az egyetlen, aki tettel bizonyítja szeretetét. Lear csak a hódolatot hajlandó meghallgatni, az igazságot nem. A szépet mondó két lány (Igó Éva, Börcsök Enikő) azonban hamar és kegyetlenül elbánik vele, és hatalmát és vagyonát elvesztve, már nem tekinti őt senki királynak, csak egy megvénült bolondnak.
A két lány hazugságban és csalfaságban hasonló, amit kezdetben hangsúlyoznak azzal, hogy néha egyszerre mozognak, hasonló gesztusokat használnak, de később már csak az azonos jelmezzel jelzik ezt, elszalasztva a remek játéklehetőséget.
|
Tompa Gábor rendezett már Magyarországon, legutóbb a Pesti Színházban 1997-ben, de akkor Mrozektől a Tangót. Az igazgatása alatt működő Kolozsvári Állami Magyar Színház repertoárján és külföldi vendégrendezései során is legtöbbször abszurd drámákat vesz elő - ez, úgy látszik, inkább az ő műfaja, stílusa kicsit az alternatívba hajlik. Látható, hogy tényleg minden jó adott volt ahhoz, hogy egy emlékezetes Lear király előadás szülessen, de valami mégsem működött. A Vígszínház színészei és nézőközönsége egyformán igazi csillogó-villogó kőszínházi előadásra ácsingóznak.
(doda)
Korábban: