Divatcsászárok - A mindennapok művészei

Vágólapra másolva!
A XX. század végének meghatározó gazdasági tényezői, a fény és a csillogás otthonai. Divatházak, amelyeket gyakorlatilag mindenki ismer. A sikerek mögött azonban minden esetben egy-egy kreatív, vállalkozó szellemű ember húzódik meg. Minden idők legnagyobb tervezői.
Vágólapra másolva!

VERSACE

Giannit 1946-ban jött a világra. Anyja, a holland származású Francesca volt a családfenntartó, ő nevelte, akárcsak testvéreit Donatellát és Santót. A gyerekek istenítették a mamát, aki reggeltől késő estig dolgozott, szabott, varrt, próbált. Valóságos művész - dícsérték Reggióban egy-egy sikeres darabját.
Gianni észrevétlenül elleste anyja tudományát, nem Donatella, ő varrta a babaruhákat. A mama olykor eltöprengett: mi lesz ebből a fiúból? A zárkózott Gianni huszonhat évesen elindult szerencsét próbálni északra. Első modelljei egy kis stúdióban, két asszisztens közreműködésével születtek. 1978-ban átütő sikert aratott, Versace nevétől visszhangzott a divatvilág. Ettől kezdve az élvonalhoz tartozott. A mester múzsája, batátja, bizalmasa, legodaadóbb munkatársa és a cég elnöke Donatella, míg Santo a világhírű családi vállalkozás pénzügyminisztere lett.
Versace neve néhány évtized alatt fogalom lett: Rock and Royaltly címen könyv jelent meg és Lady Ditől Stingig számos híres személyiség méltatta meleg szavakkal a mestert. Barátai között tudhatta a walesi és a monacói hercegnőt, Liz Taylort, Lauren Bacallt, Jane Fondát, Tina Turnert, Kim Basingert és Madonnát. De ő volt az, aki kicsomagolta a zeneguru Elton John rejtett énjét is: fellépőruháit hosszú évekig csak tőle rendelte. Diana hercegnő szinte reklámtáblaként flangált megvalósult terveiben, és Versace volt az első divatdiktátor, aki bebocsátást nyert a Buckingham-palotába.
Manapság 500 exkluzív boltban árulják a Versace-modelleket világszerte. Cége a halála előtti évben 1750 milliárd líra forgalmat bonyolított.
"A szépség ösztönzően hat rám" - mondogatta Versace. Lelkesen gyűjtötte az antik tárgyakat, és lenyűgöző környezetet teremtett magának. A Como-tó partján lévő La Villa Fontanellát romos állapotban vette meg, melynek újjáépítése során kiélhette alkotókészségét. A műkincsekkel teli otthon akár múzeum is lehetne. New Yorkban egy hatemeletes manhattani épületet formált át saját ízlésére. A bútorokat persze az óvilágból hozatta.
Miami fényűző villája a tragikus esemény színhelyeként vált ismertté. Ötvenévesen, karrierje csúcsán fosztották meg életétől. Versace sosem tagadta, hogy saját nemét kedveli. Gyilkosa, André Cunnan, a gazdag homoszexuálisokat zsarolta. 1997. Július 15-én reggel Versace kisétált a villájából, hogy újságot vegyen. Hazatérve, a lépcsője előtt, a fején érte a találat. A merénylő közelebb lépett, és még egy golyót eresztett a tervezőbe. A divatház gyászba borult. Az irányítást Donatella vette át. Első divatbemutatója jelezte: Gianni szellemében, elképzeléseinek ismeretében, saját kreativitásával kívánja tovább öregbíteni a társaság hírnevét.

CALVIN KLEIN

Calvin Klein több mint 25 éve meghatározó személyiség a divatiparban. Egyike azon kevés amerikai kreátoroknak, akik valós nemzetközi sikereket értek el mind kreativitásukkal, mind pénzügyi ténykedéseivel. Első női kollekciójának 1968-os bemutatója óta folyamatosan innovatív. A sikerein túl talán még figyelemreméltóbb Calvin Klein-ben, hogy nagyságát eredeti alapelveihez való hűsége mellett érte el - stílusa mindvégig egyszerű , tiszta és modern maradt. Kreációi hatalmas sikere mögött elsődlegesen egy alapvető igazság rejlik: Calvin csalhatatlan az idők szellemének megragadásában.
A hetvenes években Calvin az érdeklődés középpontjába került, amikor farmerek tervezésével újraértelmezte a sportos eleganciát. Alkotását egy olyan nagyszerű és egyben kihívó reklámkampány kísérte, amely egyértelműen Calvin Klein védjegyévé vált. A szóbanforgó nagy botrányt kavart reklámban a fiatal Brook Shields nyilatkozta: semmi sincs közte és farmerja közt. Calvin határozottan és elszántan egy újabb provokatív kampánnyal válaszolt a kritikákra: a férfi alsóneműbe bújtatott hölgyek a 80-as évek elejének divatszenzációját jelentették.
1985-ben fordította le először a társadalom reakcióit az illatok nyelvére. Ebben az időszakban Amerika egy olyan társadalom volt, amit a vakmerő és erőteljes kampánnyal invitálta a nőket erotikus fantáziáik felszabadítására, a keleti virág és füszerillatok szexi keverékének segítségével. Az eredmény nem maradt el, az exkluzív parfümipar forradalmi változáson ment keresztül.
1995-ben Calvin Klein megvalósította élete álmát és megnyitotta a Calvin Klein Madison Avenue Collection üzletet New York-ban, amelyet egy nagyszabású terjeszkedési program követett. A világ nagyobb városaiban sorra rajtoltak a Calvin Klein Collection üzletek.
Calvin Klein alkotásai mai azonnal felismerhetőek, legyen az jeans, alsónemű, szemüveg vagy kiegészítő. Tehetsége talán abban rejlik, hogy képes megalkotni azt, amire mi tudat alatt vágyunk, áhítozunk. Felismeri, hogy mivé szeretnénk válni és egyszerűen kielégíti vágyainkat.

GUCCI

A családi viszályok és a hatékony vezetés hiányának köszönhetően a Gucci luxusmárka jó ideig bizonytalan jövő elé nézett és rendkívül szorult helyzetben volt. Amikor pedig Tom Ford személyében megérkezett a felmentő sereg, még senki sem sejtette, hogy ez az ember milyen nagy hatással lesz a későbbiekben az egész divatvilágra. Kevesebb mint tíz év leforgása alatt ő lett az egész iparág mozgatórugója.
A vállalat sikerét azonban a család egyetlen tagja sem élvezheti. Az a família, amely 70 év alatt egy több millió dollárt érő divatbirodalmat épített fel, a személyes viszályok következtében elvesztette a céget.
Az 1922-ben alapított Gucci-ház előbb az olasz bőrdíszműipar legszebb hajtása volt, majd a hetvenes évektől egy sor latinos luxustermék védjegye lett. A Gucci sálak, bambusztáskák, aranyszínű kengyelláncos mokaszinok valósággal megőrjítették a társadalom krémjét. Gazdagságot és sikert sugárzott. A Gucci a jómódú hirességek egyenruhája lett. A vállalat Európa és Amerika után a Távol-Kelet felé terjeszkedett. Hong Kongban és Japánban nyitott üzleteket. Hamarosan a távolkeleten is az számított, aki Gucci-terméket hordott. Mindenki Gucci táskát és Gucci cipőt akart. Bármit, amin ott volt a dupla G. Elizabeth Taylor, Charlton Heston, Alexandra kenti hercegnő, Jacqueline Kennedy, Gina Lollobrigida, Sophia Loren - a leghíresebb sztárok, mind a cég termékeinek reklámhordozói voltak.
A lelkesedés azonban rohamosan alábbhagyott, amikor 1989-ben Gucci örökösei az Invest Corp. Csoportnak engedték át a vállalatot. Amikor Tom Ford kreatív vezetővé való kinevezése után 1994-ben először vállalkozott arra, hogy új arculatot dolgozzon ki a Gucci márkanévnek, az egész világ nagy változásokra számított. Kevesebb mint egy évtized leforgása alatt a jól időzített arculatváltás példaértékűvé nőtte ki magát, és megteremtette azokat az alapokat, amelyekre a luxuscikkeket gyártó Gucci birodalom tovább építkezhet.
A vállalat ma már virágzik: újabb és újabb kollekciók születnek. Értéke ma 2 milliárd dollár körül van, a kifutókon és a részvénypiacokon pedig magasra szökött az ázsiója. A minőség megmaradt, de a világ egykor legtekintélyesebb családi vállalkozásának igazgatótanácsában egyetlen Gucci sem maradt.

GIORGIO ARMANI

A kortárs divat, az utca és az egyes ember ruhatára az ő közreműködése nélkül valószínűleg másmilyen lenne. Giorgio Armani a világ egyik legismertebb személyisége. Neve évek óta a divatot, az eleganciát jelenti.
Ismertté az Amerikai dzsigoló című film nyomán lett, ahol Richard Gere-t öltöztette. 1981-ben létrehozta az Emporio Armani termékvonalat, s a gyűrt szövetek bevezetésével tíz éven át vezette a divat sikerlistáját.
Először is megújította a férfiruházkodás látszólag érintetlen alapelvét. "Szétszedte" a szerkezeteket, a nemes, mértéktartó, különböző tónusú, de egyszínű anyagokat és vonalakat, majd - hasonló eredményességgel - a női öltözködés megformálásának látott neki, és létrehozta a fiatal, öntudatos, olasz nőhöz illő stílust.
Egy olyan világban, ahol a tárgyalások, a vállalati élet, az üzlei utak és munkaebédek a mindennapok egyre nagyobb részét töltik ki, az Armani-stílus az óceán mindkét partján, ha nem is egyenviselet, de a beérkezettség egyértelmű jele. Védjegye ha nem létezne, ki kellene találni. Bizonyára ebből a megfontolásból indult ki Calvin Klein és mindazok, akik Armani stílusalapítói gyakorlatát követve teremtették meg és vezették be saját márkáikat. Az Emporio Armani 1981-es debütálásakor olyan "termék" került a piacra, amely sosem látott mértékben vegyes, fiatalos, sportos, laza, és mindehhez viszonylag olcsó volt.
1991-ben AX (Armani Exchange) üzletek nyíltak szerte az Egyesült Államokban: alapruhanemű (basics) kvázi alapáron. Armani jelenleg összesen öt komplett termékvonal irányítását tartja kezében. Jelenleg még ő az egyedüli tulajdonos - következésképpen az egyik leghatalmasabb európai vállalat vezetője.

KENZO

Meglehetősen ferde szemmel figyelték a japán kislányok azt a fiatalembert, akinek volt bátorsága egyszem férfiúként beiratkozni érettségi után a Bunca College-ba, az ország legnagyobb divattervező-iskolájába. Egy fiú ilyen női szakmában? Mit képzel ez a Kenzo Takada magáról? - találgatták a szabás-varrás titkaival ismerkedő kislányok. Mit képzelt? Sokat. Hiába, a talentum nem ismer korlátokat, 21 évesen már első díjat kapott munkájára. Hamarosan tartott néhány nagy sikerű bemutatót is, de a fiatalembert mindez nem elégítette ki. Az igazi cél: Párizs volt. Jóllehet, franciául egy kukkot sem tudott, de ez nem tántorította vissza, 25 évesen útnak indult Európa fővárosába. Hat évig küszködött: tervezett, varrt, spórolt, és nyelvet tanul. Amikor végre összejött a pénz, és megnyít az első Kenzo-üzlet a szerencse is mellészegődött. Az egyik modellje az Elle címlapjára került. A divatszakmában egy új legenda született, amelynek neve: Kenzo.
Hogy milyenek a ruhák, amiket tervez? Senki sem tudja nála jobban beragyogni az utcák szürkeségét. A szivárvány színeiben virító, excentrikus mintázatai, hajlékony formái példaértékűek. Nem csoda, ha gyökerestől felforgatja a divatvilágot. Az a teremtmény, akit megrajzolt és akinek testet tudott adni, se nem "femme Fatale", se nem "baba cool", hanem maga az érzéki forradalom. Ma már a legnagyobbak között jegyzik. Kenzo egyenlő a derű, a szín és a költészet birodalmával. Játszik a virágok ihlette anyagaival, különös színeket, sajátos mintákat párosít.
A japán kreátor tavaly, 60 évesen visszavonult a tervezéstől. Azt mondta, hogy harminc évet szánt az életéből a divatra, mostantól pedig élvezni szeretné az életet. Vállalatát 1993-ban vette meg a divatvilág legóriásibb konzorciuma, a LVMH csoport, s mára világszerte 37 Kenzo-butik és 124 elárusítóhely kínálja a jellegzetes stílusú potékákat.

HUGO BOSS

Hugo Boss 1923-ban alapította meg első ruhagyárát a németországi Metzingenben. A 75 év alatti dinamikus fejlődés eredményeként mára a piacvezető világcégek között tartják számon. 85 országban több mint 3500 üzletében vásárolhatják meg igényes termékeit.
A siker egyik eleme a márkanév maga, amely nem egy erőltetett próbálkozás arra, hogy a terméket kitalált névvel népszerűsítsék, hanem a cég gyökereitől származik, hiszen az alapító maga volt Hugo Boss.
A Boss név ma fogalom a divatszakmában. A Boss férfi nem feltűnő, de megmarad az emberek emlékezetében. Elkerüli a kihívó öltözéket, ugyanakkor kíméletlenül ragszkodik a stílushoz és a minőséghez. A cimke presztizse csak beavatottaknak mond valamit. A kreátor, Werner Baldessarini időtlent és klasszikust alkot. A Bossnál azt a hagyományt követik, amelyet csak Európa legjobb férfi szabói tudnak előállítani.

(Playboy)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről