Visszaszorulóban az öreg kontinens
A nyolcvanas években már egyértelművé vált, hogy ha Európa nem vigyáz, a bortermelő térségek közül az érdekes kuriuzóm, vagy az "ahol elkezdődött" kategóriában találja magát. Ugyanis az amerikai kontinens és Afrika több országa is akkorát robbantott boros berkekben, hogy sokan csak néztek. A californiai Napa völgy, önmagában is elképesztő több tíz ezer hektáros termőterületéről, olyan mennyiségű bor kerül ki, amely a világ bármely részén még piacilag versenyképes tétel marad. Dél-Amerikából Chile a legerősebb, legjobb marketing-el rendelkező, de számottevő még Argentína és Uruguay is. Szintén nagyon jó minőséget hoz Ausztrália és Új-Zéland, nem beszélve Dél-Afrika nedüiről. Ezek az országok és termelők azonban csak egy fajta borkultúrát adnak vissza, hiszen egytől-egyig a világfajtákkal hódítják meg a piacokat, néhol megverve a szülőhazát, Franciaországot is.
Hazai tendenciák
A világ borértői mindig is törekedtek a kuriózumok felé, így ők leginkább a specialitások felé fordulnak, egy-egy terület, ország saját fajtája érdekli őket. Hazánkban az éppen megfelelő bormarketingnek köszönhetően egyre többen keresik a hungarikumokat, de nálunk is megfigyelhető a fehér borok felé fordulás, hiszen hódít a Cserszegi Fűszeres, az Irsai Olivér, jönnek ismét a furmintok, tartja előkelő pozicióját az olaszrizling. A vörösek terén visszavették uralmukat a kékoportó, a kékfrankos, egyre jobbak a bikavérek, feltámadt a kadarka. Másrészről, a hazai termelőknek meg kell majd küzdeniük a fentebb emlegetett országok olcsó és minőségileg is korrekt boraival.
Két probléma elé nézünk! Az egyik, hogy a hazai árak merre fognak mozdulni, a megfizethető középkategória felé vagy ketté szakad a piac a drága és az olcsó mezőnyre. Itthoni, minőségi boraink megfizethetetlen luxustermékké válnak és a magyar asztalokon is a chilei, dél-afrikai borok hódítanak majd, vagy követik a világtrendet és az egységesebb árak felé törekednek. A másik nagy kérdés, hogy mivel és hogyan vegyük fel a lépést és a versenyt a többi exportőr országgal, mi is a világfajtákat eröltessük, esetleg a hazai különlegességeket próbáljuk eladni?
(Playboy)