A tévés üzenetekre (Müszi) régen is igen fogékonyak voltak a kiskamaszok, hiszen jó húsz éve minden harmadik alsós gyerek fejhangon visítozott, rúgkapált és karatéra akart járni (Linda), vagy épp kalózosat játszott a téren, a mászókába kapaszkodva, egy szőrös férfiút ábrázoló pólóban (Sandokan). Az akkori moncsicsi-generáció felnőtt, de a mostani tamagocsi/pokémon-nemzedék is képes átvenni tévében látott képeket, tévéből hallott szövegeket: nem is olyan régen a Soproni Ászok szövegeit idézgették a fiatalok, aztán volt a Kis Tehén, most meg újra van olyan reklám, ami kihat a szlengre.
Van olyan internetes oldal, ahol a világ legtöbbet látott gumicsirkéjének kalandos, sokak által irigyelt útjaira emlékeznek: az immár valószínűleg kissé megviselt, sárga játékszer bejárta már az USA szinte összes államát, de volt Bulgáriában, Egyiptomban, Irakban, Kuvaitban, Írországban, Dél-Koreában is. Ilyenkor potyautasként érkezik, mindig más "támogató" társaságában (és bőröndjében), a impozáns fotóalbuma pedig egyre bővül - lassan többet utazik, mint Cook kapitány és Magellán együttvéve. De nem csak neki van saját internetes oldala, honlappal rendelkezik egy másik, Edward nevű gumicsirke is, ő még motoros szánon is feltűnik.
Itthon egy hazai gumicsirke keltett komolyabb feltűnést az elmúlt pár héten, olyannyira, hogy piacokon is nagyobb tétellel szerelkeztek fel az eladók, felkészülvén a karácsony előtti rohamra. A reklámkampány sikeresnek minősülhet, ugyanis sok gyerek követel ilyet magának, miközben - talán csak ideiglenesen - a szlengbe is befúrta magát néhány átvett kifejezés. Talán egy új, rövid életű Gerappa-korszakról lehet szó. Volt már ilyen: egy mobilcég olyan gyakran hirdette magát a tévében, hogy a kiváló reklámfogyasztónak tartott kisgyerekek már csak "bi-bi-bííí"-vel köszöntették egymást, de egy autós reklám is nagyon betalált, ugyanis fél nyáron át a "Gerappa!" volt a sláger, gyakrabban hallottuk a Szigeten, mint az imitált báránybégetést Kapolcson, pedig már az is közel volt a halálos dózishoz.
Mi kell ahhoz, hogy egy alacsony költségvetésű, minimális anyagszükségletű, végtelenül egyszerű reklám túlnőjön önmagán, elhagyja a tévékészüléket - és jelenség legyen? Miért használja minden harmadik fiatal nyomatékosan a "szerintem" szót az elmúlt pár napban? Ki az a gyakori internetező, aki még nem kapott erre a "lövöldözős-kardozós-állatos-tengeralattjárós" reklámra emlékeztető e-mailt, mint például a "hogy milyen pasit szeretek"?
Geszti Péter szobájában a könyvek közt megbújva, évek óta ott gubbaszt a gumicsirke is, két évvel ezelőtt kapta egy ismerősétől, kéznél volt, hát felhasználták. Pár alkalommal már el akarta vinni a kutyájának ajándékba - ha megtette volna, most nem erről szólna a sztori.
A két etapból álló reklámkampánnyal az RTL Klub nem annyira a csatornát, mint filmjeit igyekszik népszerűsíteni. Májusban már ment a mozikban, sikeresnek találták, így szeptember óta vetítik a tévében is. Ugyanaz az arc látható újságokban és utcai óriásplakátokon is: de kiről van szó, ki a piros pulóveres, gumicsirkével hadonászó srác?
"Az ő hitelessége attól függ, hogy mennyire tud megmaradni az ismeretlenségben. Ha a média felkapja, ha sztárrá lesz, akkor elvész az erő, elvész a hitelessége" - mondja az Akció-nxs kreatív igazgatója, Geszti Péter a főszereplőről, de az még kiderül, hogy kollégáról, barátról van szó, akit szigorú szerződések kötnek, így csak különleges engedélyekkel nyilatkozhat, ha egyáltalán akar. Talán nincs is erre szüksége.
"A hangsúly a rögtönzésen, a verbális játékon van, egy felszabadult környezet hozta létre ezt. Több koncepcióból ez lett a befutó, ezzel rukkoltunk elő. Az alapötlet adott volt, egyfajta minimal art" - folytatja. A csapat tagjai - Kazi, Max és Pepe - vitték tovább az ötletet, így született meg a tengernyi "átváltozós-szörnyes-fejleharapós"-szöveg, ami aztán annyira bejött sokaknak, hogy egészen váratlan helyeken is használják. Műtőben is elhangzott már (ez altatós-operálós lesz. Szerintem!), de zöldségesnél és autószerelő műhelyben is hallani "féltengelyes, fékpofás"-t.