Kevert luxus: a konyak

Konyakos poharak, cognac
Vágólapra másolva!
Hogyan készül az egyik legkeresettebb prémium égetett szesz, és mi kerül egy üvegen akár kétmillió dollárba? Miért keresnek olyan sokat a keverőmesterek, és milyen konyakot érdemes venni, ha ismerkednének a műfajjal?
Vágólapra másolva!

A brandy, azaz a holland kifejezés, brandewijn eredeti jelentése égetett bor. A bor többszöri lepárlásával, általában 40% körüli erősségű égetett szeszes ital. Alapanyaga általában szőlő, de vannak más erjesztett gyümölcsből készült brandyk is.

Legismertebb márkái az Armagnac (francia), és a Metaxa (görög), de nagyon sok nemzetnek megvan a maga brandyje, az örményektől kezdve a törökökön keresztül (Kanyak) a peruiakig (Pisco).

Ha a brandyt egy bizonyos területen, nagyon szigorú szabályok szerint, sok évig tartó bonyolult folyamat során készítik, akkor lesz belőle konyak. A konyak (cognac) egy AoC minősítéssel rendelkező, azaz eredetvédett brandy, kizárólag Franciaország nyugati részén, Cognac faluból, és a körülötte levő hat zónában (Grand champagne, Petit champagne, Broderies, Fins Bois, Bon Bois, Bois Ordinaire) készülhet.

Forrás: AFP/RIA Novosti

A konyakot kilencfajta fehér szőlőből lehet készíteni, de ebből a kilencből három az, ami a felhasznált gyümölcs 90%-at kell kitennie. Ez a három az Ugni Blanc, a Folle blanche és a Colombard. Ezek a szőlőfajták elég savasak, borhoz nem nagyon használják őket, és akkor sem haladják meg az asztali bor kategóriát.

A bor hamar megy

Konyakhoz ráadásul nem is nagyon vacakolnak a bor elkészítésével hónapokat: a szüret lezajlik szeptemberben, a mustot egy hétig érlelik, ekkorra éri el azt a 9%-os alkoholtartalmat, amire szükség van.

„Azonnal elkezdik lepárolni, ugyanis következő év április 1.-ig el kell készülnie az alapnak, amit aztán a hordóba tesznek: konyakhoz mindig kizárólag az adott évben termett szőlő használható, ha esetleg korábbi évek boraiból szeretnének töményet készíteni, már csak brandy lehet belőle. A lepárlást évszázadok óta ugyanolyan készülékekben, Charentais-rézüstökben végzik. Az első lepárlás után 28-32%-os alkoholt kapnak, a második lepárlás után 60-72%-osat. Ez az Eau de Vie, azaz az élet vize, amiből a konyak lesz.” – meséli Dr. Körmöczi Imre, a Royal Cognac House tulajdonosa.

A konyak lassan megy

Miután a többszörös lepárlás megtörtént, egy hetven százalékos alkoholtartalmú, színtelen folyadékot kapnak, ami távolról sem emlékeztet arra az italra, amiért később súlyos pénzeket fizetnek a rajongók.

Ekkor veszi kezdetét a konyak minimum két évig tartó tölgyfahordós érlelése. (Az eredetvédelmi szabályozás azt is kiköti, hogy a konyakot csak Limousinből és Troncais-ből származó tölgyfahordókban szabad érlelni.) Az érlelés során két fontos dolog is történik: az ital alkoholtartalma elkezd csökkenni a levegővel való érintkezés miatt – ez az elpárolgó rész az ún. „angyalok része”, évente kb. húszmillió palacknyi mennyiséget tesz ki -, és a tölgyfa elkezdi megszínezni. Mindkettő igen lassú folyamat.

„A hordóban tárolt ital alkoholtartalma évente mindössze fél százalékot csökken. Ki lehet számolni, hogy milyen hosszú időbe telik, mire fogyasztható állapotba kerül a konyak. A fiatalabb konyakoknál ezt értelemszerűen nem szokták megvárni, és desztillált vízzel higítják” – mondja Körmöczi.

Az említett áprilisi dátum azért is fontos, mert akkor kezdődik a konyak korának mérése. Tehát az idén szeptemberben szüretelt szőlőből készülő konyak korát 2014 április 1-jén kezdik számolni, azaz 2015 április 1-jén lesz egyéves. A konyaknál ugyanis ugyanolyan fontos az életkor, mint a bornál, vagy a whiskynél. A konyaknak minimum 40%-osnak kell lennie, ez alól csak a nagyon öreg, muzeális palackok képeznek kivételt:ezek a tételek kivétel nélkül a tizenkilencedik századból származnak, és mindössze nagyon kevés ház foglalkozik ilyennel (pl. a Haine vagy az A. E. Dor).

Az, hogy egy konyak V.S., V.S.O.P, X.O., azt jelenti, hogy a benne található konyakok legfiatalabbika 2, 4 illetve 6 éves lehet, ennél csak idősebb tételek kerülhetnek bele a keverékbe. Az üvegben található konyakok ugyanis mindig több különböző évjárat házasításaiból készülnek, nem ritka több tucatnyi ital házasítása, de létezik olyan is, amelyben kétszázfajta konyakot találunk.

„A konyakgyártóknak és forgalmazóknak a homogenitás, és a megbízható minőség elsődleges fontosságú. Hiába változna minden évben a konyak minősége, a különböző brandeket vásárlók mindig ugyanazt az italt szeretnék megkapni, ami érthető: ha valaki kifizet több tízezer, esetleg százezer forintot egy üveg italért, nem valószínű, hogy tolerálja a minőségi ingadozásokat.” – mondja Körmöczi.

Itt lép be a képbe a keverőmester.

Remy Martin Louis XIII cognac Forrás: AFP/Getty/Michael Buckner

A szakma királya

Ha van a konyakkészítésnek szupersztárja, az a keverőmester. A legtöbbet keresik az iparágban, ízlelő és szaglóképességük számunkra elképzelhetetlenül kifinomult és pontos. Az ő dolguk, hogy minden évben kikeverjék sok, esetenként több száz konyakból azt, amit az adott márkától és fajtától vár a fogyasztó (például Henessy V.S.O.P., vagy Remi Martin X.O. stb).

„A legtöbb nagy konyakházban minden évben félretesznek mintát a termékből. A palackozás után a konyak – szemben a borral – nem változik, nem érik tovább, egy 1920-ban palackozott ital ma is ugyanolyan, mint annak idején volt (ezért lehetséges, hogy még a nagyon öreg tételek élvezeti értéke sem csökken, ha a palack nem sérült).

Ez segíti a keverőmestereket, akiknek sok helyen több mint száz évnyi ízminta áll a rendelkezésükre hogy ki tudják keverni az éppen rendelkezésre álló konyakokból az adott márkára jellemző italt. A házasítási folyamat évekig eltarthat, a keverőmester munkáját tovább nehezíti, hogy teljesen vakon kénytelen dolgozni: előre el kell döntenie, hogy a rendelkezésre álló tételekből melyikeket és milyen arányban fog használni.” – mondja Körmöczi. Éppen ezért a keverőmester az egész készítési folyamatot felügyeli, szava szentírás. Ő mondja meg, hogy melyik tételt kell áttenni egyik hordóból a másikba, melyik hordót egyik pincéből a másikba (a pince klímája is komoly szerepet játszik a konyak ízének kialakulásában).

„A keverőmester munkáját úgy kell elképzelni, mint a zeneszerzőét, aki úgy ír meg egy szimfóniát, hogy egyetlen hangot nem ütött le a zongorán: intuíciója, tapasztalata, belső ízlelése vezeti” – folytatja Körmöczi. A nagy házaknál, ahol nincs idő az efféle művészkedésre, általában karamellel homogenizálnak. A karamell az oka, hogy a nagy márkák konyakjaiban nem olyan markánsak az eltérések, mint a kicsikében. A kis házaknál majdnem ugyanabból az időből is igen sokféle és változatos italok kerülhetnek ki – a fő, márkára jellemző jegyeket megtartva.

Mi van a konyak címkéjén?

V.S.: a legfiatalabb konyak a palackban 2 éves

V.S.O.P.: a legfiatalabb konyak a palackban 4 éves

NAPOLEON, XO: a legfiatalabb konyak a palackban 6 éves

Mennyi az annyi?

A fentiekből is érthető, hogy a konyak miért számít presztízsterméknek, és miért kerül annyiba – bár az árakkal nem árt vigyázni, ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy a konyakért fizetünk annyit, amennyit elkérnek érte.

„A nagyon drága konyakokat két nagy csoportra kell osztani. Az egyikbe tartoznak a különlegesen régi, akár tizenkilencedik századi ritkaságok. Ezeknek az értékét nemcsak a régiségük adja meg, de az a tény is, hogy akadnak olyan palackok, melyeket a nagy filoxéra járvány előtti időben tettek el, amikor még más, azóta kipusztult szőlőfajtából készült a konyak, tehát egészen más műfajt képviselnek ízben, illatban. A luxuskategória másik csoportját a reprezentatív darabok jelentik. Ezek kiemelkedő minőségű konyakok, de ha az ember nem ragaszkodik a fantasztikusan exkluzív palackhoz és csomagoláshoz, lényegesen olcsóbban is megkapja ezt a minőséget: van olyan díszdobozos palack, amit 2 000 000 USD-ért árulnak, viszont a benne levő italt kb. 1-2 millió forintért is meg lehet kapni.”

Hol kezdjük?

„Ha valaki meg szeretne ismerkedni a konyakokkal, korántsem kell ilyen hatalmas összegekbe vernie magát: a legtanácsosabb ugyanis a négy nagy gyártó (Henessy, Curvoisier, Remy Martin, Martell – ők négyen a piac 90%-át lefedik) legfiatalabb, V.S. tételeivel kezdeni. Ezek sem olcsóak, hiszen semelyik prémium ital nem olcsó, legyen szó akár whiskyről, vodkáról, vagy konyakról, de a megfizethető kategóriába tartoznak.” – mondja Körmöczi.

Szerinte azért érdemes a fiatal konyakokkal kezdeni, mert tudni kell, hogy honnan indul az ital, és mihez képest számít nagy számnak a jóval drágább, öregebb ital. „A fiatal konyakban intenzívebb az alkoholosság, gyümölcsösebbek, és minél előrébb haladnak a korban, annál inkább simul le az alkohol, nyernek teret a komolyabb, fás, aszalt gyümölcsös ízek. Aki ezeken túl van, és szeretne igazán jó ár érték arányú különlegességet beszerezni, annak Körmöczi a Prunier és Croizet márkákat ajánlja – ezek kevésbé ismertek, áruk pedig messze nem tükrözi valódi kiemelkedő minőségüket.

Miből igyuk?

Hiába égett bele a kép mindenki agyába a nagyon gazdag, szmokingos emberekről, akik öblös pohárban melegítik a tenyerükkel a konyakot, az ital kóstolására egyáltalán nem az a legideálisabb eszköz. A jellegzetes konyakospohárban ugyanis túlságosan alkoholos lesz az ital, ezért a kóstolásra a más italoknál (pálinka, whisky) is használatos tulipán formájú poharat használják.

A hazai konyakfogyasztás egyelőre gyerekcipőben jár, annak ellenére, hogy a második világháború előtt ez volt itthon a legelterjedtebb égetett szeszesital. A népszerűség csökkenését Körmöczi elsősorban a szocializmusban látja, amikor a konyakfogyasztás döntően a jugoszláv brandyk fogyasztását jelentette, és amiknek köszönhetően fenntartások alakultak ki a hazai fogyasztókban. A jelenlegi vásárlók döntő hányada nő, aki ajándékba veszi az italt valakinek, illetve cégek, akik szintén ebből a célból vásárolnak. Emiatt a vásárolt italoknál fontos a dekoratív csomagolás, mint az ital minősége.

A vásárlóközönség másik szegmensét a vendéglátósok alkotják, akiknél pont ellenkező helyzet áll fenn: „Egyáltalán nem érdekli őket a csomagolás különlegessége, viszont nagyon kényesek a minőségre, és az ár/érték arányra. Van például egy kiváló minőségű, nem túl drága konyakunk, a Normandin-Mercier, aminek egyszerű fehér címkéje van, és egy sima borosüvegre hajazó palackkal. nagyon jó konyak, de szinte kizárólag éttermek viszik, ajándékba senki nem szokta venni, pedig nem lenne belőle sértődés.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!