A bor népszerű – széles vásárlókörrel rendelkezik Magyarországon. Az otthoni fogyasztás az idei év első felében stabil volt - ritkábban, viszont alkalmanként több bort vásároltunk.
Az átlagos költés mintegy 7900 forintot volt a januártól júniusig tartó hat hónapban.
Az értékesítésben legnagyobb súlya a hipermarketeknek és a diszkontoknak van - állítja friss felmérése alapján a GfK.
Az idei év első félévében ugyan ritkábban, ám alkalmanként nagyobb mennyiséget vásároltak a magyar háztartások 2015. január-júniushoz képest. Az egy vásárlóra jutó átlagos mennyiség a ritkuló beszerzések miatt enyhén csökkent, azonban a vásárlók száma ehhez hasonló mértékben bővült, azaz az újonnan meghódított fogyasztók kompenzálni tudták a vásárlók mértékletesebb fogyasztását. A megvásárolt bor mennyisége így stabil volt, de a forgalom az alacsonyabb átlagár hatására csökkent.
A vizsgált hat hónap alatt közel minden második magyar háztartás (56 százalék) vásárolt bort otthoni fogyasztásra: egy háztartás átlagosan 14 litert, alkalmanként jellemzően 2 palacknyit (átlagosan 1,7 litert) - a vizsgált félben 8 alkalommal. A kategória literenkénti átlagára 556 forint volt 2016. január-júniusban, így egy átlagos háztartás összesen 7900 forint körüli összeget költött borra ez idő alatt.
A vörösbor a legkedveltebb, így nem csoda, hogy a vizsgált időszakban négyből három borvásárlónak legalább egyszer erre esett a választása. Ízviláguk szerint a száraz borok a legkedveltebbek, bár a félédes borok is népszerűek. A fehérborok elsősorban a rosé boroktól tudtak fogyasztókat hódítani, piaci részesedésüket ezek kárára növelték január és június között.
Bort a háztartások főleg a hipermarketekben vesznek, de egyre jelentősebb a diszkontok szerepe. Új fejlemény, hogy ezek a mennyiségi piacrészüket 5 százalékkal növelték a többi modern kereskedelmi csatorna rovására.
A borfogyasztás ma Magyarországon összefügg a jövedelmi státusszal. Minél kedvezőbbek egy háztartás anyagi viszonyai, annál valószínűbb, hogy az a háztartás vásárol bort: a legmagasabb jövedelmi szinten ez tízből hat háztartást, míg a legalacsonyabb jövedelmi szinten tízből mintegy négy háztartást jelent. Az adatok arra is rámutatnak, hogy
a magasabb jövedelmű háztartások körében legkedveltebb a vörösbor és a rozé.