Töksötét van, hogy hozzászokjon kicsit a szemem, botorkálás közben meg kell állni egy fél percre. Az Origo Filmstúdió (nem a mi cégünké, ez csak névazonosság) egyik csarnoknyi épületében próbálok eligazodni, ahol „Havas Dóra: Álmaim cukrászdája" címmel a TV Paprika legújabb, saját gyártású produkcióját veszik fel, a csatorna vadiúj díszletei között.
Aki érdeklődik a gasztro témák iránt, és aki eljutott idáig az olvasásban, annak nem kell bemutatni Havas Dórát, elég annyi, hogy 2006-ban kezdte el írni a Lila füge blogot, azóta online videókban, tévéműsorokban szerepelt és több könyvet is írt, egy ideje pedig a TV Paprika háziasszonya.
A terem túlsó végén pazarul megvilágított konyha, javában zajlik a felvétel, az első mondat, amit elkapok:
Jó, akkor tojáshab is legyen, kérem!
Ezt Müllner Dóra szerkesztő mondja, nem tudom, mire gondol, mindenesetre hamarosan lesz tojáshab. Havas Dóra betesz egy tortát a sütőbe, a stáb leáll, asszisztensek rendezgetik a kellékeket az asztalon. - A tejszín legyen a hűtőben – mondja valaki, és a tejszín szempillantás alatt a díszleten kívüli frigóban landol.
Négy kamera veszi az eseményeket, innen nézve kész csoda, hogy nem akadnak össze, onnan nézve profizmus: a stáb szemlátomást összeszokott. Mivel a megbeszéltnél korábban érkezem, eleinte semmit nem értek, később azonban rádöbbenek, hogy
ami a képernyőn egy jól ritmizált, szépen pörgő eseménysor, az egy idegőrlő aprólékossággal, lépésről lépésre összerakott valami a stúdióban.
A vezérlő az emeleten, az ott lakó istenek láthatatlan hangszórókon szólnak le, ha óhajtanak valamit. Most éppen azt mondják, hogy „Forgunk, tedd vissza a kérget." A forgást értem, forog a kamera, a kérget nem, azt mindenesetre látom, hogy akár a legapróbb mozdulatokat is megismétlik, ha a föntiek, vagy a lent vezénylő Müllner Dóra úgy gondolja.
A sorozat 16 részes lesz (április 15-én megy adásba), négy nap alatt forgatják le. Mivel a Sport TV műsorait is itt veszik fel (csak ugye más díszletekben), és mivel a stúdiót bérlik, feszes az időbeosztás.
Ma reggel hatkor kezdtek, és várhatóan este kilencig dolgoznak majd, ami a rendszeres csúszások miatt akár éjfélt is jelenthet.
Ez itt most ma a harmadik rész, a műszak tagjain egyelőre nem mutatkoznak a fáradtság jelei. Csak az éhségé, ha meg kell állni egy-egy percre, mennek a díszlet mögé, és az elkészült sütiket csipegetik. Amiket egyébként a felvétel után hosszasan fotóznak is a tévé honlapja számára, így a körülbelül 10 fős stáb tagjai általában csak összeesett szuflét, kihűlt csokilávát ehetnek.
Fábry Sándor Bubi kutyája óta tudjuk, hogy minden műsornak jól áll egy kutya. Itt is van egy, ráadásul szintén pudli, de ő nem látszik majd a műsorokban.
Olyannyira gasztrokutya, hogy Sercli a neve.
A kb. 10 millió forintból felhúzott konyha – amit tavaly nyáron adtak át, és most először mutattak meg újságíróknak – 70 négyzetméteres, egy-másfél óra alatt átalakítható, lehet modern, rusztikus, nagy és kicsi: bármilyen.
Most kicsire vannak összehúzva a falai, ez meghittebb miliőt kölcsönöz. Mindig irigyeltem a tévés konyhákat, mert állandóan süt bennük a nap, és pazar kilátás nyílik előlük. Ez persze illúzió, a világítást külön megtervezték, lámpák néznek minden irányba, megszámolni sem tudom, mennyi. Sok. Az ablak mögött molinókon műhátterek vannak, így a konyha lehet a Rózsadombon, Püspökladányban, vagy akár New Yorkban is.
A díszlet hangulatát meghatározó kulcselemek – a csempe, a falborítások, a munkalapok, a bútorfrontok, a hátterek és a dekorációs elemek – is mind cserélhetők. Ahol mi konyhaszekrényt látunk, ott csak egy levehető ajtó van, mögötte falazóelem. A konyhasziget mérete is könnyedén változtatható, csakúgy, mint az ablakoké. Amiken keresztül most éppen besüt a nap, ahogyan kell. Itt egyébként a hazai csatorna mellett a román és cseh TV Paprikára is készülnek gasztrosorozatok.
Havas Dóra
nem megírt szöveget mond, ami nagyon szimpatikus, mint ahogyan az is, hogy néha rögtönöz.
A stáb tagjaival folytatott hosszas sugdolózás után megtudom, hogy - minden epizódban három édességet - ebben a részben francia citromos pitét, narancsos kuglófot és mangóhabot készít. A recepteket a rögtönzések miatt nem adják meg nekem, majd ha kész a műsor, visszanézik, és összevetik az eredetivel. Nem nagy eltérésekre kell gondolni, előfordul, hogy a leírásban eper szerepel díszítésként, de menet közben úgy döntenek, hogy inkább áfonya.
A tévés szakácsok mindig csak derékig látszanak a stúdióban, ezért nagyon érdekel, hogy Havas Dóra mit visel alul. Jelentem az egyik epizódban szoknyát, a másikban nadrágot, és mindkét általam látott részben decens Martens bakancsot.
És szerencsére hibázik is, hála istennek a celebséfek is csak egyszerű hétköznapi emberek.
Egyszer például nem jól tette fel a gépre a habverő csatolmányt, így az leesett. Nekem meg egy nagy kő a szívemről. Aztán amikor tojásokat akart szétválasztani, beleesett a sárgája a fehérjébe. Nem vagyok ellendrukker, de itt pezsgőt bontottam, mert ami a tévében látható, az nekem túl profi. A szerkesztő meg halkan megjegyezte, „szerencse, hogy nem a nyolcadik tojásnál történt". Aztán egy asszisztens kilibbent a díszletből, mosogatott, majd visszalibbent, és folytatódott a felvétel.
Előfordul, hogy a segítők elfelejtenek bekészíteni – mondjuk – kést, ilyenkor is leállás van. És hát olyan is megesik, hogy nem jó az alapanyag. A mangóhabhoz egy mangóra van szükség, a perfekcionizmus miatt vettek hármat. Mázlijuk volt, a harmadik nem volt barna belülről, így le tudták forgatni a részt. Máskülönben lehetett volna bemenni a városba zöldségeshez. Ebben az esetben sem álltak volna le, vették volna a következő epizódot. Ha megérkezik a pótgyümölcs, a műsorvezető visszaöltözik az előző epizód ruhájába, és újból felveszik a jelenetet, ami mondjuk két perc az adásban.
Macerás egy meló ez.
Ha minden jól megy, egy nap négy részt tudnak felvenni. Radnai Péter kreatív igazgató szerint volt már példa hatra is, de az már embertelen. A négy rész úgy jön ki, hogy egy csomó dolgot előre elkészítenek.
Ha például valamit két órán át kell sütni, azt bizony megsütik korábban, különben soha nem végeznének.
A műsorvezető beteszi a tortát a sütőbe, vágás, és kiveszi a készet. Ne legyenek illúzióink, a tojáshab felverését sem mutatják végig, pedig az csak néhány perc, de real time-ban lehetetlen főzős műsort gyártani.
Néhányan biztos szívesen vennének egy kísérleti adást, ahol élőben készítenek barnamártást, amihez jobb házaknál 12 óra szükségeltetik, csak sajnos ők kevesen vannak ahhoz, hogy eltartsanak egy csatornát. Mindezek okán az itteni felvételt néző kibicnek nehezen áll össze a műsor és a receptek. Olyan ez, mintha előre megírnám, hogy a következő bekezdés utolsó szava a „húst" lesz.
A tempó olyan feszes, hogy Havas Dórával nem sikerül beszélni, két epizód között átöltözik, sminket igazítanak rajta, telefonál, levegőt vesz, koncentrálni próbál. Az operatőröktől is csak annyit tudok meg, hogy az eddigi receptek közül a vaníliaeszenciát tudják elkészíteni. Nem egy sakkfeladvány: áztass vodkába, vagy valamilyen semleges ízű alkoholos italba vaníliarudat, és kész. Még annyit mondanak,
alig várják, hogy délután szünet legyen, mert a sok süti után ennének már valami sósat.
Lehetőleg húst.