Sokan nem akarják tudni, mi minden van abban az ételben, amit leárazva vesznek az üzletekben. Ezzel szemben a tudatos vásárlók próbálják a lehető legtöbbet kihozni abból, amit egészséges táplálkozásnak hívnak.
A kutatás szerint a legtöbb embert az adott termék tartósítószer-, cukor-, színezék- és szénhidráttartalma befolyásolja a vásárlás során. A címke ezen része még tiszta sor, ám a tudás hiányos: sokan nem tudják megfelelően értelmezni a csomagoláson látható tápérték-információkat.
Öt magyar vásárlóból négyen elolvassák az élelmiszerek címkéjét, az ott található információk – összetétel- és tápanyag-adatok – pedig háromnegyedüket befolyásolja abban, hogy melyik terméket vegyék le a polcról
– derült ki a legfrissebb országos kutatásból.
A felmérés alapján háromféle tudatos vásárlót különböztetünk meg: vannak a kevésbé tudatosak, akiket érdekelnek ugyan az élelmiszerek összetevői, de nem befolyásolják a vásárlásban vagy a táplálkozásban. Őket követik az átlagosan tudatosak, akik megnézik az összetevőket, befolyásolja is őket a vásárlás során, de a tápanyagbevitelükre nem figyelnek. A nagyon egészségtudatosak pedig minden szinten odafigyelnek az összetevőkre, a tápanyag- és cukorbevitelre is.
A nők, a nyugdíjasok és a kisgyermekes édesanyák az átlagosnál egészségtudatosabbak, szemben például az alacsony iskolai végzettségűekkel.
A legtöbb ember a vásárlás során azért nézi át a címkét, mert tudni akarja, mit fogyaszt; a tartósítószer-, a cukor-, a színezék- és a szénhidráttartalom befolyásolja őket leginkább. A válaszadók negyede választ inkább cukormentes terméket, ha teheti, és a legtöbben az üdítők címkéjét nézik meg.
Sajnos az ismeretek azonban hiányosak, hiszen sokan nem tudják, melyek a rossz E-számok, mit takar a referencia-beviteli érték kifejezés, mi a különbség a kJ és kcal között, és mi fán terem a tápérték-tartalomra vonatkozó táblázat.
Érdemes vásárlás előtt tájékozódni, és megfejteni mit rejt a címke!