A Coca-Cola Magyarország egy országos, reprezentatív kutatás során felmérte, hogyan boldogulnak a hazai vásárlók az élelmiszerek címkéjén található információkkal, illetve hogyan használják azokat a napi kalória- és tápanyagbevitelük nyomon követésében.
A kutatásból kiderült, hogy bár a magyarok számára fontos az élelmiszerek összetétele, tartósítószer-, cukor-, színezék- és energiatartalma, az ezzel kapcsolatos tudásuk meglehetősen hiányos:
kevesen képesek megfelelően értelmezni
az élelmiszerek csomagolásán található tápérték-információkat.
Továbbá viszonylag kevesen tudják, hogy az üdítőitalok esetében a kalóriamentesség egyben cukormentességet is jelent-e. A helyes válasz, hogy az energiamentes üdítők természetesen cukormentesek,
ám attól, hogy egy termék cukormentes, még más összetevőjéből fakadóan lehet kalóriatartalma.
Saját megítélésük szerint tízből kilencen tudják, hogy mi a különbség a kJ és kcal között, a válaszokból azonban kiderült, hogy valójában a válaszadók csupán harmada van tisztában azzal, hogy mindkettő az energiatartalmat jelöli, csak a kJ SI mértékegységben van megadva.
A válaszadók többsége jól tudja, hogy a szénhidrátnak, a cukornak és a zsírnak van kalóriatartalma, ám a fehérjéről csak a kutatásban résztvevők fele tudta ezt. A megkérdezettek több mint negyede vélte úgy – tévesen –, hogy a rostban is van energia, az ásványi anyagokról és a vitaminokról pedig a fogyasztók tizede gondolta ugyanezt.
A tápérték-tartalomra vonatkozó információk tábláját az internetezők többsége nem tudja helyesen értelmezni.
Azzal is nagyon kevesen vannak tisztában, hogy mennyi energiára van szükségünk egy nap: a teljes 18 év feletti internetező lakosság mindössze tizede (13%) tudja, hogy egy átlagos fizikai aktivitású felnőtt számára a
napi referencia beviteli érték 2000 kcal vagy 8400 kJ.
Ám a „referencia-beviteli érték" kifejezéssel is csak a válaszadók alig fele találkozott. E csoport mindössze kétharmada tudja jól, hogy ez egy felnőtt, átlagos fizikai aktivitású ember kiegyensúlyozott étrendjéhez szükséges kalória és tápanyagok (szénhidrát, cukor, zsír, fehérje, só) teljes napi mennyiségét jelenti.
E kutatási eredmények láttán döntött úgy a vállalat, hogy oktató kampányba kezd: elindította az okoscimke.hu weboldalt, ahol a látogatók új ismeretekre tehetnek szert. A portál fontos része a kérdezz-felelek aloldal, ahol – egyebek mellett – arra is választ kaphatunk, hogyan tudjuk
kézben tartani az elfogyasztott cukor
mennyiségét, illetve jellemzően mely élelmiszerekben található cukor. A tudásbázis hasonlóan hangsúlyos részét képezik azok a hiteles tudományos cikkek, amelyek célja, hogy eloszlassák például a cukorhelyettesítőkkel kapcsolatos tévhiteket. A weboldal látogatói játékos formában tesztelhetik meglévő, illetve frissen szerzett tudásukat.
Az oldal minivideóiban dietetikusok és séfek adnak praktikus tanácsokat a kiegyensúlyozott táplálkozásról vagy a címkeértelmezésről. Az egyik ilyen videót a cikk végén ön is megtekintheti.
Felelős vállalatként a Coca-Cola nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a vásárlókat átlátható módon és egyértelműen tájékoztassa termékei összetételéről, illetve tápanyagtartalmáról, így fogyasztóink felelős döntést hozhatnak. A kutatás eredményei láttán döntöttünk úgy, hogy ennél többet kell tennünk, ezért indítottuk el az okoscimke.hu weboldalt, ahol a fogyasztók valóban hiteles és hasznos információkhoz juthatnak a tápanyagbevitel témakörében.
– mondta Niklós László, a Coca-Cola Magyarország ügyvezetője.