Lássuk előbb, milyen lehetőségeink vannak a védekezésre:
Szoftveres megoldások
Ez a legismertebb fajtája az adatvédelemnek, ebben a csoportban találhatóak a vírusirtók, a különböző tűzfalszoftverek és úgy általánosságban az online biztonsági rendszerek. Ezeknek van ingyenes és fizetős formája, találhatóak köztük jók és gyengébbek, egy dologban pedig mind megegyeznek. Folyamatos gondoskodást igényelnek – időszakonkénti frissítések formájában – és még így sem biztos, hogy lépést tudnak tartani az egyre fejlődő vírusokkal, trójaiakkal és egyéb, az online térből érkező fenyegetéssel. Nem is beszélve a felhasználói hibákról, amik ellen szinte semmilyen rendszer nem nyújt elegendő védelmet.
Hardveres megoldások
A komolyabb vállalkozások, vagy az érzékenyebb adatokkal rendelkező magánszemélyek, cégek választhatják a hardveres tűzfalrendszereket, amik már eggyel komolyabb védelmi szintet jelentenek, ez azonban jóval magasabb költségekkel jár. Ezt a hardvert meg kell vásárolni és arra pontra feltelepíteni, ahol a cég gépei az internetre csatlakoznak, így egyszerre az összes gép megkapja a védelmet a legtöbb internetről érkező támadás ellen. Természetesen ez a rendszer sem kikezdhetetlen és szinte semmilyen védelmet nem nyújt a rendszeren belülről megjelenő fenyegetettség ellen –aki lehet egy hozzá nem értő munkatárs, vagy csupán egy figyelmetlen kolléga.
A folyamatos adatmentés alapvető
Az állandó archiválás, adatmentés persze képes megoldani a probléma egyik felét, hiszen így bármilyen kiberbiztonsági katasztrófa esetén visszaállíthatóak a katasztrófa előtti legutolsó mentéséig az adataink, itt viszont egyrészt mindenképpen lesz egy kis kiesés, hiszen az utolsó mentés után keletkezett adatok mindenképpen elvesznek és a helyreállítás is időbe fog telni. Nem is beszélve arról, hogy ha a katasztrófa rosszindulatú beavatkozás következménye volt, akkor az értékes adataink bizony nagy eséllyel illetéktelen kezekbe kerülnek és ez ellen sajnos semmilyen archiválás nem nyújt megoldást.
Nagyon fontos még megjegyezni itt, hogyha ilyenkor az ügyfeleink személyes adatai is érintettek, a vállalkozásunk elveszítheti ügyfelei bizalmát, vagy bírságot szabhatnak ki ránk a szabályozások, például a GDPR megszegéséért.
Belsős ember is lehet a hibás
A fenti három esetben már megemlítettük, hogy nem feltétlenül áll külső támadó a kiberbiztonsági katasztrófák mögött. Az egyik nagy online biztonsági vállalat tanulmánya szerint ugyanis az alkalmazottak által vétett hibák okozzák az összes ilyen incidens – például a vírusfertőzések –, valamint a súlyosabb, célzott támadások felét.
Van megoldás
A fenti megoldások kiegészítésére – fontos tehát, hogy nem kiváltásukra - vezette be a Generali a vállalati vagyonbiztosításához köthető cyber kockázatokra szóló kiegészítő biztosításait , amelyek nem csupán az esetleges adatvesztéssel járó egyértelmű károkat enyhítheti, de fedezetet nyújthat például akkor is, ha a céget terheli a felelősség, mert nyilvánosságra kerülnek olyan személyes adatok, amelyeket a cég saját számítógépes rendszerében tárol.
A szolgáltatás olyan sikeres, hogy az elmúlt évben dinamikusan növekedett az ezt igénybe vevő cégek száma a Generali pedig folyamatos fejlesztésekkel igyekszik jelenlegi és jövőbeli ügyfeleinek kedvében járni. Legújabb szolgáltatása például a Kiber távsegítségnyújtás assistance, melynek keretében szakértők nyújtanak távolról azonnali segítséget, ha az informatikai tudásszintünket meghaladó feladattal szembesülünk, legyen az egy informatikai hardver eszköz meghibásodás okainak megkeresése, megszüntetése, egy router beállítása, vagy egy vírus eltávolítása a céges rendszerünkből.
Elmondhatjuk tehát, hogy egy jól kitalált adatvédelmi rendszerrel kiegészítve a Generali vállalati biztosítás cyber kiegészítőkkel hasznos védőhálót alkot kisvállalkozásunk köré, lehetővé téve, hogy mi csupán üzletünkkel, vállalkozásunkkal foglalkozzunk, a cégünk pedig nyugodtan növekedhessen.