VIRTUÁLIS ÉLET - 6.3 millió példányban

Vágólapra másolva!
Sims, Sims, Sims, szinte minden szoftver eladási lista élén a Maxis és az EA játékával találkozunk. Mostantól tovább bővült a meghódított listák száma: a 6.3 milliomodik eladott darabbal a Sims megelőzte a legendás Mystet az eladott példányok számában, ezzel az életszimulátor a  legsikeresebb játékként vonult be a szoftverforgalmazás nagykönyveibe.
Vágólapra másolva!

Csak elismeréssel szólhatunk a Mystről, mely még 1993-ban látott napvilágot, és őrizte elsőségét mostanáig. A Sims azonban most letaszította a trónról, ez talán egyfajta szemlélet változásból is ered. A Sims sikere talán a variációs lehetőségekben végtelenségében rejlik, talán "kortalanságában", talán másban. Egy biztos - a Sims őrületnek még nincs vége.

A játék és kiegészítői.
A Sims hatalmas sikere még magukat a készítőket is meglepte, mindenesetre kellőképpen kárpótolta őket a többéves kutatómunkáért, amelyben megtervezték a játékosok virtuális életének mindennapjait. Az alap Sims játékot egyáltalán nem szánták véglegesnek, de arra a tervezők sem gondoltak, hogy ilyen ütemben kell a játékhoz további kiegészítőket készíteni.

Manapság a befutó játékok együttes velejárója, a kiegészítő. A Sims alkotói sem szándékoztak eltérni az általános trendtől. Az Amerikában Livin'Large címen futó produktum nem titkolt vonzereje nagyban épít az alapjáték kevésbé kidolgozott részleteire. Eszement berendezési tárgyak, tapéta és padlóminták, bővebb karrierlehetőségek, szóval minden mi szem-szájnak ingere új, de a mélyben minden Sims vonás érintetlen maradt. A Livin' it Up követi a kiegészítők klasszikus "még több ugyanabból" receptjét.

Azok a játékosok, akik simjeik életének a karrier építésével adnak értelmet, most igazán elégedettek lehetnek. A kiegészítő öt új foglalkozást is tartalmaz, melyekben aztán szépen fejleszthetjük emberkéink szakmai előmenetelét. Az újságíró, a zenész, a paranormális jelenségekre fogékony szakember, a számítógép kalóz és a professzionális lazsáló mind-mind újabb lehetőség arra, hogy simjeink házonkívül töltött idejéből hasznot kovácsoljunk. Persze semmi sincs kőbevésve. Ha például meguntad, hogy folyton doktort játsszál (pedig jó kis pénz) szépen felcserélheted a sztetoszkópot egy gitárra, és máris mehetünk az utcasarokra a kalappal. Idővel - és a szokásos szakértelmek és társadalmi kapcsolatok építgetésével - aztán kinőhetjük magunkat bárénekessé, vagy akár rocksztárrá, ami azért máris több tőkét hoz a házikasszába. Persze nem árt ha logikusan fejleszted a simet.
Tehát, ha béta tesztelőként dolgozik, jobb eredményeket tud felmutatni a Hacker iparágban, mintha elmenne látnoknak. Ha inkább szellemi beállítottságú zavarjuk el írónak, vagy fejlesszük a pszichikai energiáit és kovácsoljunk karriert tenyérjóslásból. Ha ez a sok munka megfekszi a gyomrát, még mindig elmehet professzionális lazsálónak. Ez utóbbi nem azt jelenti, hogy otthon mereszti a hátsó felét egésznap. A lazsáló is elismert foglalkozás, bár nem követel túl sok ambíciót. Elhelyezkedhetünk úszómesterként, vagy labdaszedőként a golfpályán, de legalább nem kell stresszelnünk magunkat a munkahelyi nyomás miatt.

Több lakóterülettel és ezáltal több szomszéddal bővült a környezetünk. Lakásainkat is több mint 100 új holmival szépíthetjük tovább. Ebbe beletartoznak az új tapéták, a padlóminták, a berendezési és használati tárgyak is. Az előbbieket egész készletekkel bővítették, így lehetőségünk nyílt arra hogy egységes arculatot tervezzünk a lakásunknak. Berendezhetjük a szobát a századelő hangulatában (persze egy flipper még így is hülyén néz ki a sarokban) vagy retro-futurisztikus bútorokkal varázsolhatjuk a jövő otthonává (ekkor meg a fatüzelésű kandalló lóg ki a képből). Ha viszont okosan állítjuk össze a berendezéseket tényleg nagyon kellemes összhatást tudunk elérni, ami a simek komfortérzetén is látszódni fog. Az új objektumok között találunk antik fürdőkádat, tojáshéj fotelt, vagy vibrációs ágyat. Az utóbbiban kiadhatjuk simjeinknek a "Play in bed" parancsot. Ennek funkcióját gondolom nemigen kell kommentálnom. A távcsővel a - sakkhoz hasonlóan - szórakoztathatjuk simjeinket. A hátrány mindössze annyi, hogy a sakkal legalább ketten is tudtak játszani.
A munkaasztal (nekem gyalupadnak tűnt) remekül növelheti simünk mechanikus képességeit, de ami igazán különlegessé teszi az az, hogy segítségével simünk készíthet kerti törpéket, amik aztán díszére válnak a kertnek. A fantasztikusabb használati tárgyak kategóriájába tartozik a csodalámpa, amit megdörzsölve előcsalogathatjuk a benne lakó szellemet. Ahogy az már lenni szokott a dzsinn teljesíti kívánságainkat, amikkel mindig egy kicsit jobbá varázsolhatjuk az életünket. Persze szolgálataiért cserébe a legtöbbször valami ellencsapást is ad, hogy ne legyen minden fenékig tejfel: minden ok nélkül kigyullad a tűzhely, vagy simünk szerelemes állapotából hirtelen dühössé változik. Minden új használati tárgy atyja a 15000 simoleont kóstáló háztartási robot. Kitakarítja a lakást, a fürdőszobát, rendben tartja a kertet, elkészíti az ételt, de még az eldugult lefolyókat is megjavítja. Hát ez nem ér meg 15000 garast?

Természetesen újabb szereplőket is üdvözölhetünk a kiegészítőben. Ezek közül a legnyomasztóbb kétségkívül maga a Kaszás. A jeles foglalkozást űző úriember mindig a legalkalmatlanabb időpontban jelenik, meg, hogy hivatalosan is magával vigyen egy simet. Elkezdhetünk neki könyörögni, hogy ne tegye, ilyenkor épp aktuális hangulatától függően válaszolhat: vagy kerek-perec visszautasít, ha jobb napja van esetleg feltámasztja az elhalálozott emberkénket, ám ha tréfás hangulatban találjuk, egyszerűen zombivá alakítja az elhunytat. A szomorú bohóc nevű új szereplő mindig akkor jelenik meg, amikor simjeink lelkileg mélyponton vannak. Ám ahelyett hogy felvidítaná őket, csak tovább rontja a hangulatot: elkezd sírdogálni, a tréfái mind balul sülnek, ráadásul elküldeni sem lehet. Éjszakánként a hálószobában lufikat dörzsölget, vagy egyéb nyugtalanító zajjal csökkenti az alvás értékét. Ha falat építesz kör sem jelent megoldást, mert egy hordozható lyuk segítségével mindig átteleportál a falakon. Egyedül úgy szabadulhatunk meg tőle, ha növeljük simjeink általános hangulatát. A jó kedv biztosan elűzi. Szintén új szereplők a földönkívüliek. A gaz kis szektoidok szépen elrabolnak egy-egy simet, alaposan összekeverik az agyát és egy teljesen új személyiséggel dobják vissza. Bár megfigyelésem alapján az ufók csak a teleszkóppal a csillagokat vizsgálgató simeket keresték fel.

A kiegészítő legnagyobb vonzereje kétségtelenül az importálási lehetőségben rejlik. A számtalan rajongói honlapon saját kezűleg készített minták (skinek, tapéták, stb.) simán beépíthetők a játékba. Külön élmény, hogy ezek legtöbbjét a Maxis-fiúk összegyűjtögették és felrakták a CD-re. Egyébként még olyan applikációt is találtam, ami saját BMP állományaimat fali festménnyé konvertálta. Ennek eredményeképpen a saját képeimmel díszíthettem a sim szobájának a falát.

Virtuális randevú és házibuli
Amikor a tervezők rádöbbentek, hogy nem elég a sims-ek élettere bevetették a Sims Hotdate-et, ezz virtuális életet egy kicsit életszerűbbé varázsolva. A Sims-ek között ekkortól már szerelmek szövődnek és persze mint a valós életben sikerek és kudarcok tarkítják játékosunk pályafutását. Ha ez még nem lett volna elég akkor ott a házibuli kiegészítő, ahol a kikapcsolódás ezen formáját élvezhetik a Sim-ek. Együttesek, énekesek, estélyi ruhák és számtalan bulikellék adja meg a virtuális bulik hangulatát.

Mára a program komoly kultuszjátékká nőtte ki magát. Klubok és rajongók tömegei szerveződtek köré, sok száz honlappal, cserebere hellyel, és számtalan letölthető grafiaki elemmel. A Sims olyan közösségteremtő program lett, hogy lassan a virtuális kapcsolatokat, valódi kontaktussá varázsolja.

SIMS jövő

SimsVille
Ha közelebbről megvizsgáljuk új játékukat, a SimsVille-t rá kell jönnünk, hogy az új territórium nem is annyira új. A játék maga olyan, mintha a Sim City 3000-et összekevernénk a The Sims-szel. Meg van benne a várostervezés és menedzselés (igaz kisebb léptékben, mindössze egy kertvárosra koncentrálva) de a Sims -hez hasonlóan a lakók lelkivilágával is foglalatoskodnunk kell. A játékot egy város építésével, az otthonok megteremetésével kezdjük. Ehhez persze hozzátartozik az őket kiszolgáló áruházak, boltok és szolgáltatások létesítése is. A Sim City-vel ellentétben viszont lakóinkat illetve azok családját egyénileg is nyomon követhetjük, ahogy játszanak, ismerkednek, dolgoznak és vásárolnak.
Persze ne keverjük a szezont a fazonnal, ugyanis a SimsVille azért nem egy nagyobb volumenű Sims. Nem lesz direkt irányításunk a családok felett, de beállíthatjuk az érdeklődésüket és a személyiségüket, ami meghatározza majd további viselkedésüket, és ezzel az egész negyed arculatát is. A lusta családok a teraszon fognak sörözgetni, míg az energikusabbak joggingolnak fognak, vagy a kert ápolásával foglalatoskodnak. A fejlesztők azt szeretnék, ha a személyiségek a játék minden aspektusára hatást gyakorolnának, így hozva létre a szegényebb és gazdagabb negyedeket. A lehetőségek persze ennél sokkal szélesebbek lesznek. Ha készítünk egy olyan családot, akik szeretik a jazzt, akkor telepítsünk a kerületbe egy másikat ilyen érdeklődésű famíliát is, így valószínűleg hamarosan alapítanak majd egy jazz klubbot.

A Sim Cityben néha elég nehéz volt rájönni, hogy probléma egész pontosan miért is jött létre. A SimsVille esetében ez sokkal könnyebb lesz. Ha a Jones család nem talál megfelelő vegyesboltot vagy egy jó éttermet szombat este, akkor egyszerűen elköltözik a környékről. Ugyanilyen egyszerűen nyomon követhetjük az üzletek működését. Egy sötét piszkos ablakú bolt bizonyára nem tartozik a legprosperálóbb vállalkozások közé. Ha viszont a család kutyaházat épít négylábú kedvencének akkor ott biztos minden a legnagyobb rendben van. Amúgy pont ezek az apró kis részletek tették olyan varázslatossá a sim játékokat, tehát a bevált recepttől itt sem tértek el. Az egyik producer ígérete szerint a következő Sim City játékba majd az egész SimsVille-ben kreált kis negyedünket beimportálhatjuk.

Az év második felében jön a Sims Online.
A Sims: Hot Date megjelenésével a Maxis és az EA üdvöskéje ismét visszahódította az eladási listák első helyét. A sorozat következő nagy dobása várhatóan a Sims Online lesz, mely a következő év második felében kerülhet a boltok polcaira. A játékban a virtuális emberkék már nemcsak saját gépünkben lakó társaikkal, hanem az Internet segítségével a játékba kapcsolódott "sim-őrültek" polgáraival is randizhatnak. Ezen lehetőségen kívül számos új, az elődökből kimaradt kommunikációs lehetőség is rendelkezésünkre áll a hódításhoz - csak aztán szerelmünk nehogy "offline" legyen?

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!