Talán nekünk, európai játékosoknak nem a Madden NFL a kedvenc sorozatunk az Electronic Arts sportjátékai közül, de a tengerentúlon még az NBA és NHL küzdelmeit bemutató programoknál is kelendőbb a tojáslabdás focival foglalkozó széria. Mivel egy ilyen összetett, stratégiainak is tekinthető sportot sokkal nehezebb élvezhetően visszaadni, mint egy jégkorong, vagy kosárlabda mérkőzést, így bőven van évről évre mit fejleszteni a sorozat újabb részein.
Az első változás, melyet érdemes említeni nem kifejezetten a játékkal kapcsolatos. Mivel a korábbi négy évben a program dobozán szereplő valamennyi sztár, Eddie George, Dante Culpepper, Marshall Faulk, és Michael Vick sérült, vagy valamilyen egyéb ok miatt marad távol a sporttól, egy új arcot kellett találni a csomagolásra. Jelentkezőkből nem volt hiány, az EA Sports választása pedig végül Ray Lewisra, a Baltimore Ravens hátvédjére esett. Szintén nem kifejezett a játékmenet része, de mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy a meccseket közvetítő hírességek névsora is bővült, méghozzá nem mással, mint a szőke tündér Jill Arringtonnal, aki miatt már eleve érdemes NFL mérkőzéseket nézni.
De vegyük most górcső alá a konkrét játékmenetet érintő változásokat. A korább epizódokat elég sok kritika érte, hogy gyakran születnek a mérkőzéseken irreális eredmények az elért pontokat illetően. Valljuk be, meglehetősen ritka, hogy egy amerikaifutball mérkőzésen a két csapat összehozzon száz pontot, vagy még annál is többet! Nos, a Madden NFL 2005-ben már aligha lesz ilyen ponteső, ami elsősorban annak köszönhető, hogy a fejlesztők rengeteget dolgoztak a védőket irányító mesterséges intelligencián, különösen ami a wide receiverek megakadályozását illeti.
Nem maradt ki természetesen annak lehetősége, hogy mi magunk tervezzük meg a védekező formulákat, sőt, a lehetőségeink tárháza alaposan kibővült. Az egyes védekező játékosoknak külön kijelölhetjük, hogy melyik támadód vegyék célba, és még azt is megmondhatjuk, hogy mit tegyenek vele - próbálják meg az irányítót azonnal leteperni, vagy törekedjenek arra, hogy minél hátrább szorítva elvétse az indítást. Ha mindehhez hozzá vesszük a védők fejlesztett MI-jét, tényleg elérhetjük, hogy vért kelljen izzadnia ellenfelünknek akár néhány yardért is.
Alaposan felújították a franchise módot, vagyis a korábbiaknál is több tennivaló szakad az íróasztal mögött üldögélő menedzser nyakába. Továbbra is meghatározhatjuk, hogy kit vásárolunk meg, kit ültetünk a vezetőedző székébe, valamint kire bízzuk az egyes csapatrészek edzését, de mindezek mellett új feladataink is lesznek. Egyfelől vadásznunk kell a fiatal tehetségekre, valamint résen kell lennünk, hogy egy felbukkanó szabadügynök nehogy kicsusszanjon a hálónkból. Ezentúl már nemcsak az egyes játékosok erőnlétével, hanem a moráljával is foglalkozunk: lehet egy játékos fizikailag fitt, ha szellemileg nincs a csúcson, nem is teljesíthet az elvárásoknak megfelelően.
Szintén alaposan megváltozik a grafika, mivel végre nem a meglévő motort pofozgatják a fejlesztők - na persze eddig sem volt csúnya a Madden sorozat - hanem teljesen új enginet toltak a program alá. Köszönhetően ezen örömteli fejlesztésnek, lassan tényleg úgy érzehetjük magunkat, mintha televízióban néznénk egy NFL közvetítést. A hangok terén talán a kommentárok a legfontosabbak - ezúttal is hallhatjuk a névadó John Maddent és Al Michaelst, valamint találkozhatunk Tony Bruno és a már említett szőke ciklon, Jill Arrington hangjával.
Mivel a hazai sporttelevízióban az idei SuperBowl élő közvetítése alatt sokan találkozhattak ezzel a sajnálatosan durvának és nehezen érthetőnek tartott játékkal - az amerikaifutballnál talán nincs egyszerűbb csapatsport -, így remélhetjük, hogy a Madden NFL 2005 nemcsak Amerikában, hanem idehaza is elnyeri a játékosok tetszését.