Elsőként vessünk egy pillantást a helyszínre, ahol a legújabb SWAT játék akciói zajlanak majd. Az előző epizódok egy olyan városban zajlottak, melynek megalkotásához Los Angeles adta az inspirációt a fejlesztőknek - ezzel szemben a negyedik epizódban átköltözünk a keleti partra, méghozzá egy olyan városba, mely tervrajzai New York után készültek. Ennek megfelelően a harcok zöme egy sokkal zsúfoltabb területen zajlanak, ami magával vonja a nehézség automatikus emelkedését.
Az akciókban részt vállaló SWAT rendőrök létszáma a játékossal egyetemben mindig öt, és a tactical shootereknél megszokott sémát követve minden ember más és más területen jeleskedik. Nagyon fontos pont a hasonló, csapatokat felvonultató akciójátékoknál, hogy a parancsokat egyszerűen adhassuk ki társainknak. A harmadik epizód nem jeleskedett annyira ezen a téren, így a fejlesztő Irrational kiagyalt egy rendkívül egyszerű kezelési felületet, mely segítségével a legtöbb utasítást egyetlen gombnyomással, vagy kattintással kiadhatjuk. Nem lett volna tisztességes azonban megfeledkezni azokról a SWAT-kedvelő veteránokról sem, akik már nagyon megszokták a korábbi irányítást, minek következtében a játékos választhatja a SWAT 3 irányítási felületének pontos mását is.
Ha jobban megvizsgáljuk ezt az egyszerű kezelőfelületet, azt tapasztaljuk, hogy a kutya ott van elásva, hogy a kiadható parancsok mindig az adott szituációtól függnek. Egészen más utasításlistából válogathatunk, ha mondjuk egy ajtó nyitva áll előttünk, vagy be van zárva. Nyitott ajtó esetében olyan parancsokat adhatunk ki, mint beözönlés a szobába, beosonás egymás fedezésével, vagy éppen füstbombák bedobálása, míg ha zárt kapuk fogadnak, akkor a lehetséges parancsok az ajtó kinyitására, vagy az esetlegesen kinyomuló ellenségek fogadására vonatkoznak.
A SWAT sorozat legújabb darabját az különbözteti meg a legtöbb hasonló kategóriájú játéktól, hogy míg a legtöbb shooterben az ellenségek semlegesítése legyilkolásukkal egyenlő, addig a tárgyalt játékban a feladat az ellenfelek élve történő elfogása, történetesen megbilincselése. Ez már azért sem könnyű feladat, mert ők korántsem ezt az elvet vallják, és minden további nélkül puskavégre kapnak bennünket. A bűnözőket vezérlő mesterséges intelligenciát nagyon finomra ígérik az Irrational programozói, ami állítólag nemcsak abban nyilvánul meg, hogy az ellenségek elbújnak a bútorok és más tárgyak mögött, illetve fedezik egymást, hanem abban is, hogy ártatlan civileket is maguk elé kapnak fedezékként vagy túszként.
Fentebb említettük, hogy az akciók során négy társunkkal egyetemben dobnak minket a mély vízbe, de ezek a társak jelen esetben mindig ugyanazon fickókat jelentik. Ezek a különlegesen kiképzett rendőrök nemcsak egyedi tulajdonságokkal, hanem személyiséggel is rendelkeznek, amit nem árt, ha kiismerünk az akciók során. Minden emberünk sisakjára felszerelésre került egy kamera, minek segítségével láthatjuk az ő szemszögéből is az akciót egy kis, a főképernyőn felbukkanó ablakban, ami nagyban megkönnyíti a megfelelő parancsok kiadását.
A program grafikáját bemutatva talán annyit is elég lenne írnunk, hogy az Unreal technológia egy fejlesztett változata hajtja a SWAT 4-et. Ennek a motornak köszönhetően a karakterek kidolgozása rendkívül részletes, ami a kezükben tartott fegyverek alkatrészeitől egészen arcberendezésükig érvényes. A legtöbb Unreal motoros játék esetében megszokhattuk, hogy a fejlesztők mellékelnek szerkesztőt is programjukhoz, és ebből a sorból az Irrational sem akar kimaradni, vagyis ha már unalomig kiveséztük a pályákat, akkor saját terepeket is tervezhetünk.
De miért is veséznénk ki unalomig a pályákat, hisz a mai akcióprogramok enyhén szólva sem az újrajátszhatósági mutatójuk miatt híresek. A SWAT 4-ben összesen tizennégy egyjátékos küldetés kapott helyet, de akárhányszor belevetjük magunkat a játékba, az ellenségek minden egyes alkalommal más és más helyeken bukkannak fel. Emellett az sem hátrány a single playert választóknak, hogy a küldetéseket akár barátainkkal együttműködve is teljesíthetjük. Ezzel át is folytunk a többjátékos módba, melyekből összesen három áll majd rendelkezésünkre - hogy melyek lesznek ezek, arról még nem szólt a fáma, habár nem túl nehéz kitalálni...
A játék tehát csak jövőre készül el, de az Irrational Games már bebizonyította, hogy érdemes várnunk a programjaik elkészültére. A SWAT 4 ugyan egy olyan műfajba készül, melyet igen szép számmal képviselnek programok, de tartalmaz annyi új és érdekes elemet, hogy számíthasson minden shooterekért rajongó gamer érdeklődésére.