A számítógépes szerepjátékok műfajában több olyan sorozatot is felsorakoztathatunk, melyek alapvetően meghatározzák nemcsak a kategóriát, de az egész játékos világot. Ezek közé sorolható a Wizardry széria, az EOB, a régi TSR játékok, és minden kétséget kizárólag az Elder Scrolls is. Az annak ellenére is igaz, hogy az első epizódot, az Arénát sokan kritizálták céltalansága miatt, a folytatás, a Daggerfall pedig az akkori csúcsgépeken is csigalassúsággal vánszorgott. A harmadik részre viszont aligha panaszkodhatott bárki, hiszen a komputeres RPG-k minden pozitív elemét magában foglalta. A Morrowind megjelenés óta azonban már három év is eltelt, de szerencsére a Bethesda már írja a negyedik, Oblivion alcímű részt.
A Morrowind egyik legnagyobb vonzereje abban rejlett, hogy a játékosok tetszésük szerint járhatták be a világot, amit a két megjelent kiegészítő alaposan kibővített. Az elvállalt küldetésektől függetlenül mehetett a játékos bárhová, beszélhetett bárkivel, és még kezdőként is nekimehetett olyan szörnyeknek, akik bizony egy pillanat alatt végeztek vele. Ez a vonás megmarad a negyedik részben is, és a fejlesztők elmondása szerint még szabadabban járhatjuk be azt a világot, ami méretében sem marad el a Morrowind kontinensei mögött. Ezzel a program már-már megközelíti azt a szabadságot, amit az online szerepjátékok kínálnak, és ezúttal havi díjat sem kell fizetnünk.
A történetet illetően a harmadik részben megismert események után vagyunk, de mint a sorozat eddigi részeiben, a negyedik felvonásban is egy teljesen új sztorival találkozunk. A császár halott, a világot pedig gonosz, démoni hordák próbálják meg elfoglalni, aki a címben is szereplő Oblivionról származnak. Ez a világ megfelel a szerepjátékok Abyssának, vagyis az alsó síknak, ahonnan mindenféle rémes kreatúra próbál kitörni.
A Morrowinben minden játékos melegen üdvözölte mind a karakterek megalkotásánál fennálló temérdek lehetőséget, mind a dinamikus, a cselekedetektől függő fejlődést. Ez nem változik a negyedik részben sem, sőt, a fejlesztők megpróbálják jobban kiegyensúlyozni az egyes fajokat, valamint arra is törekszenek, hogy közelebb kerüljön egymáshoz hatékonyságban a harcos, a tolvaj és a varázsló osztály. Felbukkannak új szakértelmek, képzettségek, amik segítségével még egyedibbé varázsolhatjuk hősünket.
A harcrendszerben gyökeres változást az jelent majd, hogy amint fejlődik a játékos figurája, úgy használhat bonyolultabb, de egyben hatékonyabb támadásokat is. A mágiarendszer marad a régi, de hatékonyabb varázslatokat is megtanulhatunk, és még több lehetőséget kapunk a saját mágiák megtervezésére. A legnagyobb változással akkor találkozhatunk, ha olyan karakter választunk, aki jobban szeret az árnyakban lopódzni, mint karddal rohangálni, vagy tűzlabdákkal hajigálni. Hogy a tolvaj karakterek se unatkozzanak, azt a Thief csapatától átszerződött Emil Pagliarulo munkája biztosíthatja.
Tovább bővül azoknak a tevékenységeknek a listája is, amiket a konkrét küldetések teljesítése mellett választhatunk. Már a Morrowindben is órákat bolyonghatott hősünk a vadonban gyógynövények után kutatva, ha az alkímia rejtelmeibe akartunk belebonyolódni, az Oblivionban pedig a Bethesda ígérete szerint szinte mindennel kezdhetünk majd valami érdekeset.
Az Elder Scrolls sorozat harmadik része egyik legkomolyabb problémája a gépigénye volt, felzárkózva ezzel a Daggerfall által teremtett "hagyományokhoz". A 2002-es gépek közül szinte egyetlen konfiguráción sem futott a játék maximális beállításokkal, sőt, még egy mai csúcsmodellen is be-beszaggat bizonyos helyeken. A Bethesda programozói továbbra is szeretnék kihasználni a mostani, valamint a program jövőbeni megjelenésekor kapható legjobb videokártyák és más eszközök teljesítményét, de nem akarnak az előző két rész hibájába esni, így számíthatunk rá, hogy gyengébb gépeken is elfogadható élményt nyújt majd az The Elder Scrolls IV: Oblivion.
A végére maradhatnak a leglényegesebb kérdés, hogy mikor is vásárolhatjuk meg a programot, de egyelőre semmiféle konkrét információ nem került kihirdetésre ezzel kapcsolatban. Azt sem tudhatjuk, hogy a Morrowindhez hasonlatosan csak PC-re és Xboxra, vagy esetleg más platformokra is készül a játék. Szerkesztő mindenesetre lesz, és remélhetőleg tartalmas kiegészítők is gazdagítják majd a program világát.