A Reuters hírügynökség beszámolója szerint a brit hatóságok második alkalommal intéztek hasonló kérést a helyi telefontársaságokhoz és internetszolgáltatókhoz, az első eset még a 2001 szeptember 11-i amerikai terrortámadásokkal volt kapcsolatban. Bár a telekommunikációs szolgáltatók egy meghatározott időtartamig alapesetben is megőriznek hívásokkal, üzenetekkel kapcsolatos adatokat, a hagyományos gyakorlat szerint ezeket bizonyos idő elteltével, vagy feltételek teljesülését követően (például ha az ügyfél mobiljára sikeresen postázásra került egy sms) törlik.
Szeretnék megismerni, de nem lehet
A brit rendőrség azt reméli, hogy a csütörtöki nap üzenetforgalmának elemzésével hasznos bizonyítékok birtokába juthat. Ugyanakkor a hatóságok nem rendelkeznek olyan jogkörrel, amely alapján kötelezhetnék a szolgáltatókat a kérdéses információk tárolására - értesült a Reuters.
Az elkövetkezendő hetek során a brit rendőrség az eltárolt adatok felhasználásával többek közt azt fogja vizsgálni, a robbantások elkövetésével vádolt személyek kikkel kommunikáltak telefonon vagy az interneten keresztül. Charles Clarke brit belügyminiszter a londoni robbantásokat követően elmondta, olyan új európai uniós szabályok elfogadását fogja szorgalmazni, amely előírja majd a telekommunikációs szolgáltatóknál, hogy a jelenleginél jóval hosszabb ideig tárolják el rendszereiken, hogy előfizetőik milyen számokat tárcsáztak, illetve kiknek írtak e-maileket (bár ez utóbbi konkrét kivitelezési módjáról nem nyilatkozott). A miniszter nem közölte, hogy konkrétan milyen időtartam alkalmazását javasolja.
Mindenki másképp csinálja
Az európai országokban jelenleg eltérő előírások vonatkoznak a telekommunikációs szolgáltatókra, a cégeknek átlagosan körülbelül három hónapig kell megőrizniük a hívásokkal kapcsolatos adatokat, melyeket azt követően törölnek a rendszerből, ha az ügyfél befizette a hívások ellenértékét. Simon Davies, a Privacy International nevű, személyiségi jogok védelmével foglalkozó szervezet igazgatója a belügyminiszter bejelentése kapcsán elmondta, véleménye szerint nem szabad túlzásokba esni a hívásadatok megőrzési idejét illetően, ez ugyanis csak az emberek magánéletébe való szükségtelen beavatkozáshoz, illetve hamis vádak tucatjaihoz vezet majd.
Hazai pályán
Hazánkban hasonló a helyzet: a hívások, SMS-ek adatait 25 hónapig tárolhatja szolgáltatónk, ám csak azt: az üzenetek tartalmát a mobiltársaságok nem őrzik meg. A szöveges üzenetek tartalma gyakorlatilag a kézbesítést követően elenyészik (illetve a címzett és a feladó telefonján kívül másutt nem őrződik meg), ám azok az információk, hogy melyik számról melyik számra, mikor és honnan jöttek-mentek az üzenetek, hívások, legalább két évig megmaradnak. Rendőrségi (nemzetbiztonsági, vagy más hatósági) kérésre azonban még hosszabb ideig tárolhatják ezeket az adatokat.