Az amerikai hírközlési hatóság (FCC), az igazságügyi minisztérium, a nemzetbiztonsági hivatal és az FBI közös nyilatkozatban hívta fel a figyelmet arra, hogy a repülőgépeken elérhető széles sávú internetkapcsolatok növelik a légiközlekedés sebezhetőségét egy terrorcselekmény esetén - adta hírül a Wired. Az interneten ugyanis a terroristák könnyedén kommunikálhatnak a gép más részén, a többi járaton vagy a földön tartózkodó társaikkal, és hatékonyan koordinálhatják akciójukat.
Szigorúan ellenőrzött repülőgépek
A hatóságok közös jelentése hangsúlyozza: nagyon kevés idő van a beavatkozásra, ha a levegőben vészhelyzet áll elő, például öngyilkos merénylők térítik el a gépet. Ezért szeretnék megteremteni a jogi hátterét annak, hogy vészhelyzet esetén az FBI akár azonnal, de legkésőbb tíz percen belül rákapcsolódhasson az utasok internetforgalmára.
Az FBI nem csak lehallgatná az utasok internetforgalmát, hanem arra is kéri a hírközlési hatóságot, hogy minden részletre kiterjedő ellenőrzést gyakorolhasson felette. Így ha a rendelkezést a nyomozóhivatal kérésének megfelelően fogadnák el, vészhelyzet esetén embereik a távolból észrevétlenül azonosíthatnák az utasokat, elvághatnák internetkapcsolatukat, vagy átirányíthatnák azt.
A hatóságok attól is tartanak, hogy az internetet távirányítású pokolgépek felrobbantására is használhatják a terroristák, ezért azt is kérik, hogy drót nélküli internetkapcsolat csak az utastérben legyen elérhető, a gépek rakterében pedig tökéletesen leárnyékolják.
A netkapcsolatok lehallgatását lehetővé tevő jogszabályt még 1994-ben hozták, és eredetileg csak a telefontársaságokat kötelezte hálózataik lehallgatóbarát kialakítására. Tavaly az FBI és az igazságügyi minisztérium nyomására a rendelkezés hatályát kiterjesztették széles sávú (kábeles és DSL) internetszolgáltatókra is, és már akkor szóba került, hogy rövidesen a légitársaságok is sorra kerülhetnek.
Nem minden szolgáltató kap felszállási engedélyt
Az amerikai hírközlési hatóság éppen most készül bevezetni egy olyan licenc-szabványt, amely elősegítené, hogy még több szereplő lépjen be a műholdas kapcsolat segítségével biztosított légi internetszolgáltatás piacára.
Jelenleg csak a Boeing Connexion rendszere teszi lehetővé, hogy az utasok a gép fedélzetén saját számítógépükkel internetezzenek. Az amerikai belföldi légiközlekedésben érdekelt társaságok körében ez a szolgáltatás még nem terjedt el, de olyan nagy légitársaságok járatain már elérhető, mint a Lufthansa, a Singapore Airlines vagy a Korean Air.
A Forrester Research egyik elemzője a Wirednek nyilatkozva kifejtette: támogatja ugyan a hatóságok javaslatát, de attól tart, életbe lépése gátolja majd az újabb szereplők belépését a légi internetszolgáltatás piacára, mivel valószínűleg csak a legnagyobb cégek tudnak majd megfelelni az új elvárásoknak. A szakember szerint elképzelhető, hogy az amerikai belügyminisztérium nemzetbiztonsági érdeknek tekinti, hogy ne engedjen be bárkit ebbe a piaci szegmensbe.
A Wired híradása szerint a biztonsági kockázatok ellenére a hatóságok bíznak az ilyen széles sávú szolgáltatások elterjedésében. Várakozásaik szerint a repülőgépeken elérhető műholdas internetkapcsolat nem csak a terroristák malmára hajtja a vizet, hanem a bajba került gépekkel való kapcsolattartást is segítheti majd.