A kéretlen reklámleveleket mindenki gyűlöli, mégis egyre több és több jön belőlük: egy amerikai internetezőnek átlagosan napi húsz darab spam landol a postafiókjában - írja az eMarketer.com. A levélszemét áradatának köszönhetően gyors ütemben növekszik a spamszűrő termékek és szolgáltatások piaca is, amely az előrejelzések szerint 2008-ig kétmilliárd dollárosra hízhat.
Az online vásárlást és hitelkártyás fizetőrendszereket rutinszerűen használó amerikaiak nagy része maga idézi elő a bajt. Egy nemrég készült felmérés során megkérdezett 800 internetező majdnem 40 százaléka bátran rákattint a spamekben elhelyezett linkekre, sőt 11 százalékuk vásárol is a hirdetett termékekből. Teszik ezt fittyet hányva annak, hogy a link aktiválása révén a spam küldője élő e-mail címként regisztrálja postafiókjukat (így a jövőben még több levélszemét érkezik majd arra), és a megnyitott weboldal megfelelő védelem hiányában kémprogramokat és vírusokat telepíthet a számítógépükre.
A felelőtlenségnek meg is van a kézzelfogható következménye: a kéretlen reklámokban kapott linkeket rendszeresen megnyitók 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ezek után még több kéretlen üzenetet kap. Ráadásul minden tizedik megkérdezett járt már úgy, hogy megrendelt ugyan valamit a spam hatására, de hiába fizette ki az árut, az sohasem érkezett meg.
Az Egyesült Államokban a reklámlevélküldők már a mobiltelefonokra is rászálltak. A bevett módszer az, hogy a reklámozó sms-ben kér visszahívást egy emeltdíjas számon, amelynek tarifáját nem kötik a címzett orrára. A szövetségi hírközlési felügyelet felvette a kesztyűt az ilyen csalások ellen, és arra kéri az amerikaiakat, ne hívják vissza a számot, csak jelentsék az sms-spamet a hivatalnak.