Két mobilszolgáltató, a Pannon GSM és a T-Mobile kínálatában jelent meg egy új szolgáltatás idén nyáron: míg eddig csak a küldött sms-ekért fizettek az ügyfelek, eztán bizonyos esetekben a fogadott üzenetekért is fizetni kell. Az emelt díjas fogadott sms-szolgáltatás csak akkor él, ha egy ügyfél azt előzetesen megrendeli - tájékoztatta az [origo]-t mindkét szolgáltató illetékese. A telefontársaságok az eddigi emelt díjas sms-ekhez hasonlóan csak a műszaki hátteret és a számlázást intézik, a tartalomszolgáltatást külsős cégek kínálják, és ők állnak kapcsolatban az ügyfelekkel is.
Csak feliratkozottaknak
Mint Vámos-Hegyi Attila, a T-Mobile üzletfejlesztési igazgatóhelyettese az [origo]-nak elmondta: sokféle tartalmat kínálhatnak az erre szakosodott szolgáltatók. A napi horoszkóptól kezdve a sporteredményeken át a részvényárfolyam-ingadozásokkor küldött szöveges üzenetekig számos lehetőség van érdekes tartalmat szolgáltatni úgy, hogy a fogadó fizessen az üzenetekért. Az érdeklődő előfizetőknek egy normál díjas sms-t kell küldeniük a kiválasztott tartalmat szolgáltató vállalkozásnak, amivel mintegy feliratkozik, azaz regisztrál az adott emelt díjas sms szolgáltatásra. Ettől kezdve - a leiratkozásig - a kért tartalmú üzenetek díját a mobiltulajdonos fizeti. Fontos tudni, hogy kérés (azaz feliratkozó üzenet) nélkül senki nem kaphat emelt díjas sms-t, a szolgáltatás igénybevétele az ügyfél regisztrációja alapján történik.
Mind a Pannon, mind a T-Mobile hasonló árstruktúrát vezetett be: egy-egy fogadott sms áfával együtt 75 és 500 forint közötti összegbe kerül - erről azonban előzetesen pontosan informálni kell az érdeklődőket. Azt, hogy egy sms mennyibe kerül, a tartalomszolgáltató dönti el hasonlóan a küldött emelt díjas sms-ekhez: míg A Nagy Könyv versengésében egy-egy kedvenc könyvre 150 forintért lehetett szavazni, a szaftosabb internetes tartalmakért rendszerint 500 forintokat kérnek el a szájtokat üzemeltetők. Ehhez hasonlóan működik a fogadott sms-ek rendszere is: bizonyos tartalmak olcsóbban, míg mások drágábban érkeznek majd a telefonra.
Magyar furfang
Rögtön vissza is élt az egyik tartalomszolgáltató az új mobilos featúrával. Az Index fogyasztói blogjában napvilágot látott bejegyzés szerint egy vállalkozás televíziós játékában egyszerűen megválaszolható kvízkérdésnek álcázta az emelt díjas sms fogadásához szükséges feliratkozási procedúrát. Aki a felajánlott nyereményre pályázva sms-ben megválaszolta a kérdést, egyúttal - anélkül, hogy tudott volna róla - fel is iratkozott az emelt díjas sms-ekre. Ettől kezdve naponta érkeztek a darabonként 500 forintba kerülő kérdések, s csak a számla kézhezvétele után derült ki, hogy ezek - függetlenül attól, hogy a címzett megválaszolta őket vagy sem - összességében 7000 forintot húztak ki a megvezetett ügyfél zsebéből.
Mind Vámos-Hegyi Attila, mind Somolyai Dóra, a Pannon sajtószóvivője jelezte: ellenőrzik és figyelemmel kísérik a tartalomszolgáltatók kommunikációját. Amennyiben tudomásukra jut, hogy egy tartalomszolgáltató félreérthetően - vagy kifejezetten megtévesztően - kommunikál, szankciókra számíthat a vállalkozás: lekapcsolhatják a szolgáltatást, vagy végső esetben szerződést bonthatnak velük. Az ominózus hirdetést közzétevő vállalkozás például a T-Mobile nyomására hagyott fel a megtévesztő hirdetéssel. Ugyanakkor Vámos-Hegyi jelezte azt is, hogy igazi békét a piac önszabályozása hozhat, ahogy az történt a "hagyományos" és az ügyfelek által jól ismert emelt díjas sms-sel.
Sokadik alvállalkozás
Noha az eset kapcsán a Netsize Kft.-t hozták hírbe, lapunk érdeklődésére a vállalkozás kereskedelmi igazgatója, Boros Tamás elmondta: a vitatott hirdetést nem ők, hanem a velük szerződött holland székhelyű The Mobile Generation nevű cég tette közzé. Boros elmondta, hogy a Netsize csak technikai és elszámolási kapcsolatban áll a holland vállalkozással, ám ennél többet az igazgató nem mondott az ügyről.
Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője lapunk érdeklődésére jelezte: a hírközlési hatóság ezen a héten informálódik mind az esetről, mind a viszonylag új szolgáltatásról. Konkrétumokat tehát a fogyasztói szószóló nem mondott, de hangsúlyozta: míg a küldött sms-ek emelt díjas volta már él a köztudatban, most egy egészen új szolgáltatást kell megismerniük a felhasználóknak.
Búcsú örökre
A mobiltulajdonosok akár le is tilthatják telefonjaikról az emelt díjas sms-ek fogadását, megelőzve ezzel azt, hogy később egy, a mostanihoz hasonló átverés áldozatai legyenek. Mindkét telefontársaság ingyenesen kiiktatja a drága szöveges üzenetek fogadásának lehetőségét azoknak az ügyfeleknek, akik kérik ezt az ingyen hívható ügyfélszolgálati számokon, valamint a szolgáltatók honlapjukon közzétették, miképp tudják önkiszolgáló módon - a T-Mobile-nál egy sms küldésével vagy wapon, a Pannonnál a 1220-as ügyfélszolgálat megfelelő menüpontjának kiválasztásával - megkímélni magukat a fizetős sms-ektől.
-rgt-