2005 folyamán jelentős mérföldkőhöz ért el a hazai mobiltelefónia: az idei évben mindhárom hazai operátor beindította harmadik generációs (3G) szolgáltatásait, amelyet nyáron munkatársunk is kipróbált. A már széles sávú internetezést, illetve megfelelő készülékekkel akár videotelefonálást is lehetővé tevő technológia elsőként a T-Mobile-nál vált elérhetővé augusztusban, a Pannon GSM új generációs hálózata októberben, a Vodafone-é pedig december közepén kezdte meg működését.
A 3G szolgáltatásokat egyelőre csak az ország csekély részén lehet elérni, a T-Mobile nagyjából a főváros és Debrecen területének háromnegyedén, a Pannon GSM és a Vodafone pedig a főváros belső kerületeiben tette elérhetővé. Hazánk teljes területén a gyors mobilinternet egyhamar nem lesz elérhető: a magyar mobilcégeknek a velük kötött koncessziós szerződés értelmében az 2008 januárjáig az ország területének 30 százalékát kell lefedniük 3G-vel. A lefedettség még közel sem teljes, a Pannon és a T-Mobile egyaránt bejelentette, a későbbiekben egy HDSPA nevű technológia alkalmazásával többszörösére növeli majd a harmadik generációs mobilinternet sebességét, bár ezt támogató eszközök még nem kaphatók kereskedelmi forgalomban.
A Pannon GSM és a T-Mobile kínálatában jelenleg négy-öt féle harmadik generációs mobilkészülék, illetve a gyors mobilinternetet támogató, laptopba helyezhető modem található. Az operátorok közül a Vodafone pedig csak jövőre kezdi meg 3G telefonok értékesítését, mivel a riválisokkal ellentétben még nem kínál videotelefon szolgáltatást.
Bár feltehetőleg a Pannon és a T-Mobile 3G-s mobilportáljait sem ostromolják még felhasználók ezrei, a cégek már többek közt online letöltést biztosító zeneboltot, illetve tévénézési lehetőséget is kínálnak ügyfeleik számára. A 3G alkalmazásával a wapozás, vagy az mms-üzenetek küldése jelentősen gyorsabbá válik, az új generációs szolgáltatások használata egyelőre nem olcsó mulatság, mivel a cégek jellemzően a korábbiakkal azonos díjakat számítanak fel a 3G-n keresztül letöltött adatmennyiségért.
A harmadik generációs multimédiás szolgáltatások sávszélesség-igénye azonban jóval nagyobb például a wapoldalak böngészésénél, tízpercnyi tévéadás megtekintése nagyjából 10-15 megabájt forgalmat generál az ügyfélnek, egy 50 megabájtos hozzáférési csomag pedig kétezer forintba kerül mindkét társaságnál. A videotelefonálás tarifája ettől eltérő, ott nem adatforgalom, hanem percdíj alapján számolnak el a cég az ügyféllel.
Az egyik legkülönösebb idei mobil
Okosodó telefonok éve
Az idei év során megjelent készülékekbe mind több funkciót zsúfoltak be a gyártók: a mobilok színes képernyői egyre jobb minőségűek, s a legtöbb manapság kapható típust integrált digitális kamerával is felszerelik. Már a középkategóriás készülékek közt is elérhetők akár 1 és 2 megapixeles fotók rögzítésére alkalmas modellek, a Nokia és a Sony Ericsson legjobb fotós mobiljainak tudását augusztusban mértük össze.
A kamerás mobilok elterjedtségét jelzi az is, hogy a főváros XIII. kerületének rendőrségén kísérleti célból egy olyan telefonszámot működtetnek, melyen bűncselekményekről készített felvételeket tudnak fogadni. Az ötletet egy tavaly ősszel történt esemény adta: autófeltörésnek volt szemtanúja egy kerületi lakos, aki kamerás készülékével megörökítette az elkövetőket, melyek segítségével rövid időn belül kézre kerítették a tolvajokat.
A készülékek egyre okosabbá válása - jobb telefonokra már elég komoly szoftvereket lehet telepíteni - cserében a fejlettebb mobilok egy része rövid időn belül vírusok célpontjává vált: a vírusvédelmi szoftvereket fejlesztő finn F-Secure beszámolója szerint már több mint százféle okostelefont támadó károkozó létezik. Ezek egy része csak akkor képes aktiválódni, ha a felhasználó maga lefuttatja őket, ügyesebb változataik viszont mms-ben és Bluetooth-kapcsolaton át terjesztik is önmagukat. Bár a veszélyesebb károkozók akár a telefont is képesek működésképtelenné tenni - javításukat pedig csak szervizben lehet elvégeztetni - a hagyományos, egyszerűbb funkciójú készülékeket egyelőre nem fenyegetik. Az okostelefonokhoz már elérhetők az első vírusvédelmi szoftverek, sőt, a finn gyártó egyes típusokhoz alapból mellékeli már vírusirtót.
Telefonok terén az idei év érdekes színfoltja volt a mezőnyből megdöbbentő vékonyságával kitűnő Motorola Razr, a Nokia pedig szintén 2005-ben rukkolt elő kommunikátorának két új típusával, a kompakt 9300-val, illetve az elődökhöz hasonlóan testet 9500-val, melyet szintén teszteltünk. Ugyancsak az idén próbáltuk ki a finn gyártó nőknek szánt, kijelzőjében tükröt is tartalmazó telefonját, amely leginkább egy gigantikus rúzsra hasonlít. Szeptemberben arról adtunk hírt, hogy már Magyarországon is lehet egymillió forintos luxustelefont vásárolni, igaz, magyar menü még nem jár a Vertu modellekhez. Említésre méltó esemény, hogy a Vodafone - az egyre bonyolultabbá, és lassabbá váló mobilok mellett kifejezetten alapfunkciós, telefonálásra és üzenetküldésre használható mobilokat dobott piacra Simply néven.
Egy nyáron publikált felmérés szerint a hazai előfizetők két-három évente cserélnek készüléket, itthon a legnépszerűbb márka a Nokia, a második a Sony Ericsson, a harmadik pedig a Samsung volt 2005-ben.
Egyre kevesebb az új ügyfél
A hazai piacon a mobilos hívószámok hordozása másfél éve megoldott: tavaly óta megőrizheti meglévő hívószámát, kezdődjön az akár 20-as, akár 30-as vagy 70-es előhívóval. A szabad számátvitel a korábban publikált piacelemzői prognózisoknak megfelelően sem tavaly, sem pedig idén nem okozta az előfizetők robbanásszerű átvándorlását egyik vagy másik mobilcéghez. Ezzel szemben 2005 őszére az emberek már többet beszéltek mobiltelefonjaikon, mint vezetékes vonalon, melyek száma szintén jelentősen csökkent az idén: őszre száz lakosra már 90 mobil, s csupán 35 vezetékes készülék jutott.
Ugyanakkor az utóbbi évek trendjének megfelelően 2005-ben tovább lassult a hazai mobilhasználók táborának növekedési üteme: míg 2003 során nagyjából egymillióval bővült az aktív előfizetések száma, a gyarapodás mértéke tavaly már ennek csak felét tette ki, idén pedig a 400 ezret sem érte el, október végén 9,1 millió hívásfogadásra alkalmas SIM-kártyát tartalmazó mobiltelefon volt használatban az országban. 2005 során némileg emelkedett havidíjas előfizetések aránya a feltöltőkártyás konstrukció kárára: míg utóbbit a tavalyi év utolsó negyedévében a hazai ügyfelek 73,13 százaléka választotta, 2005 harmadik negyedévében már csak 69,51 százalékuk - derül ki az NHH adataiból. Az egész világot tekintve az év második felében 2 milliárdnál többen rendelkeztek mobiltelefonnal, így a Föld 6,5 milliárdos népességét alapul véve csaknem minden harmadik ember birtokol ilyen készüléket.
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) mobilpiaci gyorsjelentéseinek adatai szerint 2004-hez hasonlóan az idén is csak a Vodafone tudta bővíteni előfizetőinek számát, bár ennek mértéke már elmarad a tavalyi évétől. A piacra harmadikként belépő operátor tavaly év végi 19,89 százalékos részesedését 2005 októberére 21,19 százalékra növelte. Az NHH statisztikái szerint a legtöbb ügyfelét a T-Mobile kárára szerezte, az utóbbi cég részesedése a tavaly decemberi 46,20-ról 45,08 százalékra, a Pannoné pedig 33,91-ről 33,73 százalékra csökkent.