A Nemzeti Hírközlési Hatóság fogyasztóvédelmi képviselőjéhez, Juhász Károlyhoz tavaly közel 700 panaszlevél érkezett, zömmel - 90 százalékban - magánszemélyek és vállalkozások, kisebb részben más érdekvédelmi képviseletek kértek segítséget. A havonta átlagosan 56 megkeresés negyede internettel kapcsolatos panaszt jelent, meglehetősen sok - 20 százalék - a vezetékes telefontársaságokkal összefüggő reklamáció, valamivel kevesebb a kábeltévés-szolgáltatások, és csak 16 százaléknyi a mobilvállalatok miatt tett bejelentés.
Bosszantó áremelés
Slágertéma a kábeltévés társaságok díjemelése - legalábbis ez bőszítette tavaly legtöbbször a tévénézőket. Ezeknek a bejelentéseknek a legtöbbje a Gazdasági Versenyhivatalhoz kerül - lévén a GVH illetékes dönteni a jórészt monopolhelyzetben lévő vállalkozások díjemelésének indokoltságáról. Ugyanakkor az NHH már kezdeményezett egy felmérést, ami a jelenlegi műsorszolgáltatási piacot vizsgálná. Átfogó megoldást ugyanis erre alapozva lehet csak kidolgozni.
A második leggyakoribb bejelentés az internet-hozzáféréssel kapcsolatos műszaki panasz és a hűségszerződésből fakadó kötelezettség reklamációja. Míg az első viszonylag könnyen kezelhető, hiszen a technikai paraméterek mérhető adatok, a második - a hűségnyilatkozat - érzékenyebb téma. A műszaki megfelelést épp ettől az évtől átláthatóbbá teszi egy rendelet. A szolgáltatóknak auditálniuk kell saját rendszerüket, s valamennyi vállalásukat számszerűsítve közzé kell tenniük.
Ragaszkodnak a hűségszerződéshez
Mint Juhász elmondta: a szolgáltatók a kereskedelmi tevékenység szabadságára hivatkozva ragaszkodnak a hűségnyilatkozatokhoz, így egyelőre ebben nem várható változás. Mint ismeretes: a kedvezőbb árú szolgáltatások az internetszolgáltatóknál csak úgy vehetők igénybe, ha a leendő előfizető vállalja, hogy egy-három évre elkötelezi magát az adott vállalatnál. Miután azonban adódhatnak olyan élethelyzetek, amikor az ember rákényszerül, hogy váltson, több mint bosszantó a hűségnyilatkozat felmondásakor fizetendő többtíz- vagy százezres összeg.