A Google hétfőn bejelentette, hogy 1,65 milliárd dollárért (vagyis körülbelül 360 millárd forintért) felvásárolja a YouTube videomegosztó rendszert. A webkeresőből kinőtt óriáscég részvényekben fizeti ki a vételárat, és a két vállalat nem olvad össze, hanem önállóan működnek tovább - adta hírül a BBC. A lehetséges felvásárlásról szóló információkat még szombaton szellőztette meg a Wall Street Journal, és ekkor már a lehetséges vételár is szóba került.
A most kifizetésre kerülő 1,65 milliárd dollár nagyságrendekkel több, mint amit a Google eddig sikeres webes szolgáltatások felvásárlására költött. Igaz, ezért a pénzért a webkeresőből kinőtt netes óriáscég a videomegosztó-piac körülbelül felét szerezi meg.
Nem GoogleTube, de jobb YouTube?
A YouTube a bárki által szabadon feltölthető és megosztható klipeknek köszönheti sikerét. A Google közleményében azt is egyértelművé tette, hogy a videomegosztó önállóan működik tovább, megtartva márkanevét és összes alkalmazottját, mint ahogy a cég saját videokereső és -megosztó szolgáltatását, a Google Videót is tovább üzemeltetik. Eric Schmidt vezérigazgató azt is közölte, hogy a YouTube megvásárlása csak "egy a sok közül", ami a Google internetes videobizniszben történő befektetéseit illeti.
A felvásárlás kapcsán Chad Hurley, a YouTube társalapítója elmondta: erőiket a Google-lal egyesítve előnyt kovácsolhatnak annak tecnhológiai vezető szerepéből, globális jelenlétéből, amit egyrészt a felhasználói élmény, másrészt az üzleti partnereik számára nyújtott lehetőségek javítására fordítanak.
Egyre több jogtiszta tartalom
A felvásárlásról szóló bejelentés előtt egy sor tartalomszolgáltatási szerződést is kötött a YouTube-Google páros. Előbbi a Universal Music Grouppal kötött megállapodást a kiadó zenei anyagainak felhasználási feltételeiről, és a CBS tévétársasággal is megegyezet híradós, szórakoztató és sportvideók terjesztéséről. A Google a Warnertől és a BMG-től kap zenei videókat és háttéranyagokat, amelyek ingyenesen lesznek letölthetők reklámokért cserébe, de emellett fizetős tartalmakat is kínálnak az amerikai felhasználóknak a Warner zenei választékából.
Jelenleg a YouTube-on több mint százmillió videoklipet tekintenek meg a felhasználók naponta, és körülbelül húszmillió látogatója van minden hónapban. Tartalmának legnagyobb részét amatőr felhasználók töltik fel, ám azok döntő többsége nem saját készítésű: ehelyett inkább engedély nélkül felhasznált jogvédett anyagok, például tévéműsorok, filmrészletek, videoklipek kerülnek a videomegosztó rendszerbe. Ugyan ez a szabadság vezetett a szájt népszerűségéhez, egyes elemzők szerint komoly kellemetlenségekhez vezethet, ha a szerzői jogvédők fellépnek ellene - aminek a cég a jogsértő tartalmak eltávolításával, és a mostani, tartalomszolgáltatókkal kötött egyezségekkel is igyekszik elébe menni.
A videomegosztás a sláger a neten
A YouTube felvásárlásával kapcsolatban már korábban is kaptak lábra találgatások, az oldal alapítói azonban cáfolták ezeket, és a hivatalos bejelentésig a mostani üzletről kiszivárgott értesüléseket sem kommentálták a tárgyaló felek. A videomegosztó szájt, amelyet 2005-ben hozott létre a PayPal három volt alkalmazottja, nagyon gyorsan nőtte ki magát az egyik legnépszerűbb internetes oldallá: a BBC által hivatkozott adatok szerint egy éve még csak 2,8, tavaly augusztusban viszont már 72 millió egyedi felhasználója volt.
A YouTube sikere nyomán az internetes videomegosztás lett elmúlt év slágere a webes szolgáltatások körében, és sorra indultak el a szájt klónjai. (Kiadónk, a T-Online Magyarország Zrt. Videa néven üzemeltet ilyen szolgáltatást.) A Google saját videomegosztó szájtja is jó ideje létezik már, ám a cég a népszerű fizetős tartalmakkal sem tudott olyan népszerűségre szert tenni, mint a felhasználók játszótereként működő YouTube.
A Financial Times értesülései szerint a MySpace közösségi oldalt birtokló News Corp. is érdeklődött a videomoegosztó iránt, ők azonban sokallták a szájt tulajdonosai által legalább 1,5 milliárd dollárosra srófolt árat, így inkább úgy döntöttek, hogy saját oldaluk videomegosztó rendszerét fejlesztik tovább. A döntés értehető, mivel a MySpace a második legnagyobb ilyen szájt: a teljes netes videomegosztó forgalom közel negyedét tudhatja magáénak.