Azok közül, akik sokat utaznak, bizonyára sokan ütik el idejüket zenehallgatással. Az élmény azonban sosem lehet tökéletes, mivel a járművek motorhangja, zúgása, a többi utas csevegése jó eséllyel behallatszik a fedélzeten vetített film hangjába, de az is valószínű, hogy mondjuk hárfazenét elég nehéz lenne egy vasúti kocsiban teljes valójában élvezni.
Elektronikával a zajok ellen
Erre kínálnak megoldást a speciális, angolul noise cancelling, vagyis zajszűrő jelzővel illetett fülhallgatók, melyekből két típust - egy Logitech- és egy Creative-gyártmányt - próbáltunk ki. Az utcai használatra szánt tipikus modelleknél mindkét zajszűrős füles jóval nagyobb, méreteiket tekintve leginkább a hifi modellekhez állnak közelebb: bőrrel borított párnájuk az egész fület lefedi. Mindkét eszköz elég igényesen van összerakva, a Logitechhez egy hordtáskát adnak, míg a Creative összecsukható, és egy bőr zacskóban lehet hurcolni.
Még több kép a fejhallgatókról
A manapság kapható zajszűrős fejhallgatók működési elve általában azonos: külső felükön egy mikrofont helyeznek el, ez érzékeli a külső zajokat, a beépített elektronika pedig ezekkel ellentétes polaritású hangot - "antizajt" - játszik le, ami kioltja a nem kívánatos hangokat. Az ötlet egyébként nem újdonság, a Wikipedia szócikke szerint a Bose cég már 1978-ban készített ilyen elven működő eszközöket kifejezetten repülőgépeken való alkalmazásra.
Az extra chipek és a mikrofon működtetése persze energiát igényel, így a zajszűréshez elemet is kell rakni a fülesekbe - a Logitechbe egy darab AAA méretűt, a Creative-ba kettőt. Szerencsére hagyományos fejhallgatóként akkor is lehet használni őket, ha ezek lemerülnének.
Akár a víz alatt
Zajos szerkesztőségünkben körbejártak a fülesek, öten-hatan hallgattuk a zenéket rajtuk felváltva. Mindkét fülesen külön gombbal lehet bekapcsolni a külső zajok kiszűrését, viszont érdemes figyelni a kikapcsolásukra, mert ez egy éjszaka alatt leszívja az elemeket.
Meglehetősen fura érzés felvenni egy ilyen fülest, leginkább a lőtéri fülvédőkre hasonlít a hatása, s mivel teljesen lefedi a füleket, a háttérzaj egy része kapásból megszűnik. A zajszűrés bekapcsolása után következik a második meglepetés: olyan érzése van az embernek, mintha a víz alá merült volna, s kissé be lenne dugulva a füle. A klímaberendezés hangját a fülesek elég sikeresen eliminálták, a cseverésző kollégák hangját azonban csak nagyjából 30 százalékkal tudták tompítani, a billentyűzetek kopogásának hangja viszont teljesen áthallatszott rajtuk.
Viszlát, hajtómű-zaj! (még több kép)
Repülőn nagyon bevált
De hogyan működik ez a gyakorlatban? Elsőként megkértük az egyik Milánóba utazó kollégánkat, próbálja ki nekünk a Creative-fülest a repülő fedélzetén. Pozitívum, hogy mindkét eszközhöz alapból mellékelnek egy-egy adaptert, amivel az utasszállító repülők üléseinek karfáján lévő csatlakozóra is rá lehet kapcsolódni, így akár a fedélzeten vetített film hangját is jobb minőségben lehet hallgatni.
Tesztelőnk beszámolója szerint a vastag szivacspárnának köszönhetően eleve csökkent a háttérzaj, a szűrést bekapcsolva azonban csaknem teljesen megszűnt létezni a repülőgép hajtóművének zúgása, emellett a hangminőség is elég meggyőző volt a basszus és a magas hangok terén egyaránt. Egyedüli hátrányként azt hozta fel, hogy a vastag szivacspárna hosszú távon elég füllesztő viseletnek bizonyult, időnként emiatt le kellett vennie fejéről.
A "zajtalanítás" egyébként akkor is működött, ha nem szólt zene a fülhallgatón, s mivel a kütyük drótját is le lehet húzni, akár a repülőn való alvást is elősegíthetik, bár szélzaj-szerű sistergést mindkét modell esetében lehet hallani ilyenkor is. Ugyanakkor az mp3-lejátszóból érkező zene sokkal intenzívebben volt hallható. Úgy találtuk, hogy a zajban egyébként elvesző apró részleteket is ki lehet hallani a zenéből.
A Logitech úti csomagja (még több kép)
Második kör buszon és villamoson
A légi sikert követően hagyományosabb terepen, buszon és villamoson is kipróbáltuk a füleseket. Bár a zajon csökkentettek, a buszon bizonyultak a legkevésbé hatékonynak a kütyük, itt a motor erőteljes hangja mellé olyan extra zajok társultak, mint a nem megfelelően rögzített kapaszkodó rezgése - ezeket nem tudták a fülesek tökéletesen kiszűrni.
A Combino villamoson egy fokkal jobb volt a helyzet, azon utazva inkább a síneken megcsikorduló kerekeket lehetett hallani, meg persze az utastársak beszédének érthetetlen elegyét. Összességében elmondhatjuk, hogy a tömegközlekedési eszközökön háttérzaja érezhetően csökkent a fülest felvéve, de azért nem éreztük magunkat úgy, mintha megsüketültünk volna.
A Creative fülese (még több kép)
Sportoláshoz életveszélyes, horkolás ellen nem jó
A budai felsőrakpart forgalmában, a járdán mászkálva is kipróbáltuk a két eszközt, a zajszűrés itt is elég jó, de nem száz százalékos volt. E teszt során viszont megtapasztaltuk, hogy a zajszűrős fülhallgatókat kifejezetten életveszélyes ajánlott séta, netán biciklizés vagy futás közben használni, mert a "félsüketség" miatt könnyen egy autó alatt végezheti a delikvens. Kipróbáltuk, nem válnak be az újfajta fülesek a horkolás ellen sem, bizonyára pont olyan frekvencián érkeznek az ilyen típusú rezgések, amelyeket a kütyük nem oltanak ki.
Verdikt
A Creative és a Logitech most tesztelt felhallgatói közül egyértelműen az utóbbi bizonyult hatékonyabbnak a zajjal szembeni harcban, a gyári specifikációja szerint a kívülről érkező hangok jellegétől függően 22 decibellel képes halkítani azokat. Társának hasonló teljesítménye 15 decibeles - azaz több zaj jut használója fülébe -, viszont szebben szóltak rajta a zenék.
Arról megbizonyosodtunk, hogy a zajszűrési funkció nem marketinges porhintés, ám leginkább konstans, alacsony frekvenciás zajokat - például a hajtómű zúgását, vagy a klímaberendezés hangját - tudja semlegesíteni hatásosan. Otthonra továbbra is a hagyományos hifi-fülhallgatókat ajánljuk mindenkinek, azokba elemet sem kell rakni, olcsóbbak, és nem okozzák a már említett füldugulás-érzést. A zajszűrős fülhallgatóval viszont jó szolgálatot tehet mindenkinek, aki sokat utazik repülőn, vagy annyira elviselhetetlen kollégái vannak, hogy azért is megéri nekik a felár, hogy húsz-harminc százalékkal csökkentsék az irodai zajt maguk számára.
A két fejhallgató közül a Creative modellje az olcsóbb, bruttó 12-15 ezer forintért lehet megvenni, míg a Logitech típust 15-32 ezres árcímkével találtuk meg a különböző árlistákon.
Az Creative fülesét a HRP-től, a másikat pedig a Logitech hazai képviseletétől kaptuk kölcsön kipróbálásra.