A mobiltelefonról elérhető szélessávú internetet használó előfizetők esetenként magas, néha százezer forintot meghaladó számlát kapnak olyan időszakban, amikor bizonyíthatóan nem használták mobiljukat sem internetezésre, sem másmilyen tevékenységre - jelezte az OFÉ-nek több panaszos is az utóbbi időben. Fischer Gábor, az egyesület infokommunikációs szakértője szerint a bizonyítás a modem adatainak kinyerésével történt: aszerint a kérdéses időben nem volt adatforgalom - ám azt a szolgáltató mégis kiszámlázta.
A szolgáltatók részletes számlái sem tartalmaznak értékelhető magyarázatot a magas számlákra - az internetforgalmazás ugyanis nincs részletezve olyan mélységgel, mint a beszélgetések. Az OFE kérésére mindhárom mobilszolgáltató csak a számlázási rendszerük intaktságát (harmadik, független fél által hitelesített voltát) bizonygatja, az előfizetők védelmében hozott hathatós intézkedésről azonban nem adtak tájékoztatást.
Az egyiknek panaszkodnak, a másiknak nem
Fischer szerint országszerte több mint tíz panasz futott be az egyesülethez mobilnet túlszámlázás miatt, alig négy hónap alatt. Ugyanakkor mint megtudtuk: a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz iyen jellegű panasz nem érkezett, nem is kezdeményeztek vizsgálatot ebben a kérdésben. Márton György, az NHH szóvivője arról tájékoztatta lapunkat: mobilos számlapanaszból akad elég, de kifejezetten a netforgalommal kapcsolatos bejelentés nem érkezett.
Évekkel ezelőtt az internet korszak kezdetén az úgynevezett betárcsázó kapcsolatok idején már találkozni lehetett ilyen jelenséggel: különböző kémvírusok meghatározott kapcsolatokat hoztak létre, kárt okozva az előfizetőknek és tisztes hasznot a távoli ismeretlen és a hazai jól ismert szolgáltatóknak. Akkor is hosszas vita és harc után született meg a Nemzeti Hírközlési Hatóság döntésére olyan rendszer, amely egyrészt felhívta a figyelmet az anomáliákra másrészt a védekezés módszereit is a fogyasztók kezébe adta.
Az OFE szerint veszélyes tendencia látszik kibontakozni, amely mindhárom mobilszolgáltatót és rajtuk keresztül a fogyasztókat érinti. Ezért az egyesület kérte a szolgáltatókat, hogy lelkiismeretesen vizsgálják meg az okokat, és találják meg a védekezést a jelenség ellen, egyben kérik a szélessávú mobil internettel rendelkező ügyfeleket, figyeljék rendszeresen a szolgáltatók weboldalain megtalálható forgalomszámlálókat, és idejében jelezzék az ügyfélszolgálatoknak, ha a normálistól eltérő forgalmat észlelnek.