Huszonnégy százalékkal nőtt a tavalyihoz képest a netbankot használók száma, 1,9 millióan tudnak a számítógép előtt ülve számlaegyenleget lekérdezni. Még nagyobb ütemben növekedett a netbankot használó vállalati ügyfelek száma, egy év alatt 27 százalékkal több cég kötött internetbankos szerződést. A mért időszak végén mintegy háromszázezer vállalati számlát kezeltek a bankok.
A bankok várakozásai szerint internetes szolgáltatások közül a mobilegyenlet feltöltése, az interenetes átutalások és a számlainformációk lekérdezése és betétek lekötése lesznek a legnépszerűbb szolgáltatások a jövőben.Fejlődést várnak a megkérdezett banki szakemberek a részvények és értékpapírok kereskedelmének területén is. A pénzügyi kultúra lassú, de folyamatos fejlődést mutat, gyakrabban alkalmazzák az ügyfelek a csoportos beszedési megbízást, dinamikusan növekszik a mobilegyenleget online bankon keresztül feltöltők száma. A legkevesebb változás a hitelügyeiket az interneten intézők számában tapasztalható.
Sikeres a mobilbank is
Kétmillió hatszázezer lakossági ügyfélnek van mobilbankos szerződése, és 135 ezer vállalat is képes a telefon képernyőjén intézni ügyeit. Növekedést inkább ez utóbbi csoportban tapasztaltak a bankok, az egy évvel ezelőttihez képest huszonkilenc százalékkal több cég kötött mobilbankos szolgáltatást is tartalmazó szerződést.
Az online vásárlásokat és fizetős internetes szolgáltatásokat lassan megkedvelő magyar netezők lassan barátkoznak a csak neten használható webkártyákkal is. Számuk egy év alatt tíz százalékkal nőtt, 196 ezer ilyen, csak az interneten használható bankkártya van jelenleg forgalomban.
Nem bankolunk élőszóban
Több mint hárommillió élőhangos telefonbank szerződéssel renedelkező lakossági ügyfelük van a bankoknak, ám elenyésző hányaduk használja a szolgáltatást. A telefonbankolási lehetőséget nyújtó intézmények lakossági ügyfeleinek 44 százaléka használhatná az élőhangos lehetőségeket, és a vállalatok 27 százalékának is rendelkezésére állna élő kezel. Az egy főre jutó tranzakciók száma rendkívül alacsony, tíz előfizetőre jut egy banki művelet, ami nagyon alacsony az egy internet-banking ügyfélre jutó havi 0,9 tranzakcióval összehasonlítva. A telefonos banki szolgáltatásokra előfizetők növekedésének csökkenő üteme is azt mutatja, hogy az embereket jobban érdeklik az online szolgáltatások, mint a beszédes megoldás.
(A lapunkat kiadó [origo] Média és Kommunikációs Zrt. a tanulmány megjelenését támogató Magyar Telekom leányvállalata.)