Rosszul bánik az Apple az iPhone-fejlesztőkkel

Vágólapra másolva!
Nem leányálom az iPhone-alkalmazások fejlesztőinek élete. A cég lassan vizsgálja be az új programokat, késik a fizetéssel, és az sem példa nélkül való, hogy minden indoklás nélkül hónapokra megszakítja a kapcsolatot a fejlesztővel.
Vágólapra másolva!

Hazánkból már fejlesztői programhoz sem könnyű csatlakozni - tudhatjuk meg Szántó Gábor blogjából. Az iWiW egyik legnépszerűbb alkalmazásának számító Videotelefont is jegyző fejlesztőnek két és fél hónapjába, számos telefonjába és többlapos paksaméták elfaxolásába került, hogy elkezdődhessen a fejlesztés. A 99 és 299 dolláros éves tagsági díjjal rendelkező programhoz való csatlakozás az első feltétele annak, hogy a programozók megírhassák szoftverüket az Apple telefonjára.

Szántó a partik DJ-pultjából ismerős mindentudó CD-játszók telefonos megfelelőjét akarta elkészíteni. A DJ Player nevű alkalmazást először januárban küldte el a fejlesztő az Apple szoftverboltjába kerüléshez szükséges bevizsgálásra. Ekkorra a program már bőven túl volt az első teszteken, profi DJ-k próbálták ki, mit tud az érintőképernyős készüléken futó lejátszó.

Mindent elnyel a fekete lyuk

A mai napig három visszautasítást kapott Szántó. Először a program ikonja emlékeztetett túlzottan az iPodra, másodjára a programhoz mellékelt ismertető szöveg nem felelt meg, harmadjára pedig egy, az alkalmazásban használt ikon nem tetszett az ellenőröknek. Az utolsó jelzett hiba óta néma csend övezi a DJ Playert, az App Review Team nem felel sem az e-mailes megkeresésekre, sem a telefonokra. Még a hazai Apple-képviselet közbenjárását is kérte az ügyben, ám ők sem tudtak segíteni.

Forrás: [origo]
Hónapok óta engedélyre vár a DJ Player

Nem egyedülálló a DJ Player története - tudtuk meg Szántó Gábortól -, a fejlesztők kommunikációjára fenntartott Apple fórum tele van hasonló történetekkel. Egyes szoftverek megrekednek az elfogadtatás során, készítőik hónapokig nem hallanak róluk, még indoklást sem kapnak, hogy miért süllyedt el a program. A komoly alkalmazásokban gondolkodó fejlesztők szöknének a Google által támogatott Android platformra - teszi hozzá Szántó -, ám az még nem kínál elég funkciót nekik.

Indoklás nélkül nehéz

A fájlfeltöltés lehet - válaszolja Gábor az Apple hallgatásának okát firtató kérdésünkre. Mivel az iPhone-programok nem férnek hozzá a készüléken tárolt lejátszható zenékhez, saját zenetárat kell felmásolniuk a DJ-knek. Ám ez is csak találgatás, az App Store-ban vannak olyan programok, amelyek Szántó programjához hasonló funkciókkal rendelkeznek, és azoknak sikerült valahogy bejutniuk a szoftverboltba.

Szántó gyanúja a beszélgetésünket követő nap igazolódik be, újabb levelet kapott az Apple-től: a cég a fájlfeltöltést kifogásolja a programban. Bár több DJ-program is található jelenleg is a szoftverboltban, amelyek közül legalább három ugyanezt a technológiát használja, mégis visszadobták az alkalmazást. Gábor nem tervezi feladni, ismét feltöltötte a programot, felhívva a figyelmet a hasonló funkciókkal rendelkező vetélytársakra, most ismét válaszra vár.

Lehetne ezt jól is csinálni

Elvben nem bonyolult a szoftverek bejuttatása az App Store-ba, az utolsó csiszolások elvégzése után a fejlesztőnek el kell küldenie alkotását az Apple-nél műkdödő App Review Team nevű szemléző bizottságnak. A csapat kipróbálja a beküldött alkalmazást, és amennyiben az nem sért védjegyet, tehát nincs benne például iPodra emlékeztető ikon, nem tartalmaz durvaságot, pornográfiát, és alkotója nem hágta át a fejlesztői szabályokat, úgy a program bekerülhet a szoftverboltba. Az Apple tájékoztató oldala szerint a folyamat hossza a beküldött program bonyolultságától függ, az átlagos várakozás Gábor szerint egy hét és tíz nap közé esik.

Gyakorlatban azonban máshogy működik az alkalmazások elfogadtatása, a vizsgálatot végző csoport döntései a panaszok szerint nem konzisztensek. Könnyen előfordulhat, hogy a hasonló funkciókat nyújtó alkalmazások egyike bekerül, míg a másikat ugyanazért visszadobják. A kísérletező kedvű fejlesztők a program nevének megváltoztatásával, a felületi elemek átszabásával próbálhatják kicselezni a szoftverbolt cenzorait, ám ez sem mindig működik. A helyzetet csak nehezíti, hogy nem csak az alkalmazás első benyújtásakor, hanem minden frissítéskor elvégzik a vizsgálatot. A fejlesztő igazából semmit nem tud tenni, ha a vizsgálat túl sokáig tart, kapcsolatba léphet az Apple fejlesztői programjának ügyfélszolgálatával - írja Gábor a kalandjait összefoglaló blogbejegyzésben -, ám ez semmilyen hatással nincs a szoftver elfogadására vagy elutasítására.

Késve érkező pénzek

Az alkalmazás elbírálásán túljutó programozóknak sem feltétlenül móka és kacagás az életük. A legsikeresebb programok fejlesztőivel is megtörténhet, hogy hónapokig nem jutnak hozzá a pénzükhöz. A késések miatt panaszkodókat pedig nem csak a zárt fejlesztői fórumokon lehet megtalálni, miután a TechCrunch írt az esetről, sokan vallottak problémáikról a hozzászólások között. Nem csak a kevéssé népszerű, kis példányszámban eladott alkalmazások gazdái járhatnak pórul. A technikai témákkal foglalkozó blogon többen írták, hogy tízezer dollárt - azaz több mint kétmillió forintot - is meghaladó összegekkel tartozik nekik az Apple.

A TechCrunch hozzájutott az egyik kifizetetlen fejlesztő és az Apple ügyfélszolgálata közti levelezéshez is. A blog szerint a negyvenöt napos határidő lejárta után a céghez forduló programozónak csupán annyit válaszoltak, hogy ismételt érdeklődése a "zaklatással határos", várjon türelemmel, míg a napi több ezer levelet kapó pénzügyi részleg az ő ügyéhez ér.

Óvatosabban fogalmaz a Nav N Go

A múlt héten Budapesten tartott Games Developer Forum konferencián a navigációs szoftvereiről ismert Nav N Go-n belül működő PDAMill Game Studios munkatársai tartották az iPhone-fejlesztéssel foglalkozó műhelyt. Bánki Horváth András, a játékstúdió vezető fejlesztője is elmondta, hogy korántsem könnyű feladat együtt dolgozni az Apple-lel. "iPhone-ra fejleszteni nagy divat mostanában. A fejlesztők számának hirtelen megnövekedése miatt viszont hosszabb lett a publikációs folyamat, és a pénzükhöz is később jutnak hozzá a fejlesztők. Emellett a szigorú jogi és technikai szabályozás is feladja a leckét a programozóknak" - számolt be tapasztalatairól Bánki. A fejlesztő szerint a számos közszájon forgó sikertörténet ellenére az eredményekért az iPhone-alkalmazások készítőinek is keményen meg kell dolgozniuk.

Forrás: [origo]
Hamarosan iPhone-ra is lesz iGO

A cég azonban, úgy tűnik, megtalálta a számítását az Apple telefonjával. A PDAMill oldalán keresztül számos ingyenes játék tölthető le a készülékre, valamint a PDA-tulajdonosoknak már ismerős fizetős játékok iPhone verzióira is rá lehet lelni. A játékok pedig csak a kezdet, nyáron, a 3.0-s iPhone OS megjelenése után érkezik a cég fő termékének, az iGO-nak a telefonra készült verziója is.

Mindig is problémás volt

Nem a mostani az első botrány az iPhone háza táján, az App Store 2008 júliusi elindítása óta több alkalommal elégedetlenkedtek a fejlesztők. Először a telefon gyári szoftvereinek funkcióit másoló alkalmazásokat utasították el, ennek esett áldozatul a Podcaster nevű program, amely az iPhone mobilnet kapcsolatát használta podcastok letöltésére. A készülék ugyan nem rendelkezett hasonló funkcióval, csak a felhasználó számítógépén futó iTunes szoftverrel lehetett friss netes műsorokkal feltölteni a telefont, azonban ennyi elég volt a letiltáshoz. Az alkalmazások visszautasítása miatt panaszkodó fejlesztőket később azzal hergelte tovább a cég, hogy az elutasító levelek tartalmát titkosnak nyilvánította. Később a mobilnet kapcsolat megosztására szolgáló programok között vágott rendet az Apple. A letiltott alkalmazásoknak saját temetőjük is van, ahol az elutasítás okairól lehet olvasni.

A problémák ellenére hatalmas siker a szoftverbolt. Az App Store már az első hónapban felpörgött, elérte az egymillió dolláros napi forgalmat. Működésének kilencedik hónapjában pedig az eladott alkalmazások száma átlépte az egymilliárdot. Ekkor a felhasználók már több mint 35 ezer programból válogathattak. Az utóbbi hónapokban elkezdtek megjelenni a régi idők klasszikus, nagy játékai is a készülékre, a Wolfenstein 3D, a Myst és a Need For Speed egy része már elérhető iPhone-on is. A szoftverekért befizetett pénzen a fejlesztő kénytelen osztozni az Apple-lel, a cég a bevétel harminc százalékát tartja meg magának.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!