A műholdas navigátorok közül választani nem egyszerű dolog, számtalan különböző modell sorakozik a boltok polcain, ráadásul túl sok különbség sincs ezek között - legalábbis első ránézésre. Mint körképünkből kiderült, számtalan aprónak tűnő, de valójában jelentős dologban különböznek a GPS-ek, sorra vesszük, mire érdemes figyelni, mielőtt kiválasztunk egyet.
Autóba vagy túrázáshoz?
Az egyik legfontosabb szempont azt eldönteni, hogy csak az autóban vagy mondjuk túrázáshoz szeretnénk-e használni a műholdast navigátort. Előbbi célra az ún. PNA-k (personal navigation assistant) a megfelelők, ezek leginkább az egykori PDA-kra (personal digital assistant) hasonlítanak, nagy képernyőjük van, melyet ujjal vagy érintőpálcikával, esetleg mindkettővel lehet böködni. Kiránduláshoz ezek az eszközök nem igazán alkalmasak, mivel akkumulátorról általában elég rövid ideig működnek, elemet sem lehet bennük cserélni, és nem tűrik jól a vizet vagy a nedvességet sem. Túrázáshoz érdemes kifejezetten erre a célra tervezett modellt választani, ezek azonban drágábbak, hiszen például nagyobb kapacitású akkumulátor, speciális, napfényben is látható képernyő és masszív készülékház kerül ezekre.
TMC-vel vagy anélkül?
Már jó egy éve működik Magyarországon a TMC, vagyis a forgalmi információs szolgáltatás (traffic message service), amely a Petőfi rádió frekvenciáján továbbítja a közlekedéssel kapcsolatos információkat a navigációs eszközöknek. A szolgáltatást ingyenesen lehet használni, ám a dugókról, útlezárásokról, balesetekről szóló információk vételéhez egy rádióadóval kell felszerelni a GPS-eket, valamint a térképszoftverüket is kompatibilissé kell tenni a szolgáltatással. Ez régebbi készülékek esetében nem lehetséges, egyes újabb készülékeket alapból TMC-vevővel szállítanak, másokhoz külön lehet venni. Az iGO, a TomTom, a Garmin/NaviGuide térképekből már készült forgalmi információs verzió, de a Mio cég szoftveréből egyelőre nem.
Több héten át próbálgattuk Budapesten a TMC-szolgáltatást, amelynek hatékonyságát az üzemeltetők nemrégiben helyi mobiltarifával hívható információs vonallal kívánják javítani. Összességében azonban úgy találtuk, lomha reakcióideje miatt a rendszer egyelőre nem alkalmas arra, hogy a torlódásokat elkerüljék vele az autósok - volt, amikor épp a GPS által adott útvonalon kerültünk dugóba -, viszont a néhány napon, héten át tartó útlezárásokat elég jól kezeli, például a sokáig lezárt Szabadság híd megnyitását követően rögtön jelezte, arrafelé is járható az út, míg a TMC nélküli készülékek esetében jelentős késéssel, a többnyire negyedévente kiadott frissítésben fogják csak megnyitni a hidat a szoftverek készítői.
Melyik szoftvert szeressük?
Az eltérő gyártók más-más térképpel és navigációs szoftverrel szállítják az egyes készülékeket, ezek közül az iGO, a Garmin, illetve a cég itthon forgalomba kerülő eszközein a NaviGuide Magyarország, a TomTom és a Mio a legismertebbek. A digitális térképek esetében több lényes paramétert érdemes figyelni: például hány kilométer lefedett úthálózattal bír, vagy hány érdekes pontot (POI), például hotelt, benzinkutat vagy bankautomatát tartalmaz. Táblázatunkban a négy ismert gyártó térképeinek paramétereit gyűjtöttük össze.
Paraméter | Garmin/NaviGuide | iGO | MioMaps | TomTom |
Lefedett úthálózat (Magyarország, km) | 109 823 | 109 672 | 105 603 | 105603 |
Lefedett úthálózat (Budapest, km) | na | 5100 | na | na |
Lefedett úthálózat (EU, km) | 8,5 millió | 10 millió felett | 10 830 249 | 9,7 millió |
POI-k száma (Magyarország) | 50 715 | 50 715 | 49 365 | 29 338* |
POI-k száma (Budapest) | na | 14 500 | na | na |
POI-k száma (EU) | 1,7 millió | 2 millió felett | 2 983 591 | 1,9 millió |
*kiegészíthető felhasználók által beküldött, nem ellenőrzött pontokkal
A fenti táblázatban látszik, hogy az egyes gyártók térképeinek lefedettsége, illetve az érdekes pontok száma között is van eltérés. A szoftverek kezelésükben is eltérnek egymástól, vásárlás előtt érdemes venni a fáradságot és kipróbálni, melyikük a legszimpatikusabb. Teljes körű tesztet ugyan nem volt módunk végezni mind a négy készülékkel, de mind a négy gyártó termékét kipróbáltuk. A fővárosban autózva a Garmin és az iGO teljesített legjobban, mivel ezek egy magyar cég helyben végzett mérésekkel kiegészített térképadatbázisát használják. Tavalyhoz képest úgy tapasztaltuk, a TomTom térképe is jóval kevesebbet hibázik, viszont a Mio legújabb, pazar külcsínnel bíró szoftverében például szerkesztőségünk több éve létező utcáját sem találtuk, és volt, amikor egy régóta egyirányú utcában akart utat mutatni szemből.
Mindegyik gyártó új térképszoftverein elérhető egy új funkció, a sávok jelzése, csupán néhány kivételre bukkantunk a kínálatban. Ez a hétköznapi használatban sokkal jobban bevált tesztelőnknek, mivel előre jelzi, hogy melyik sávból merre lehet majd kanyarodni, megkönnyítva a kívánt irányba való haladáshoz szükséges besorolást. Sajnos továbbra is csak külföldi országok esetében érhetők el az utcaneveket beolvasó funkciók, pedig a "300 méter múlva forduljon jobbra" helyett praktikusabb lenne azt hallani mondjuk, hogy: "300 méter múlva, a Lehel utcán forduljon jobbra".
A boltok kínálatában már csak elvétve akad a legolcsóbb, például kifutó modellek között csak Magyarország térképével szerelt típus,ennél gyakoribb, hogy kelet-európai vagy teljes Európa-térképet adnak a készülékhez. Az iGO esetében némileg bonyolítja a helyzetet, hogy többféle változat is piacon van: az Amigo márkajelzésűt csak készülékekre telepítve lehet megvenni, az iGO 8-at viszont akár külön, memóriakártyán is, egyes típusokon viszont még az iGO 2006-os verziója mutatja az irányt, melyek képességei eltérőek, viszont mindegyikből kapható a teljes kontinenst (43 ország, Oroszország kivételével), illetve Kelet-Európát (7 ország, Ausztria nincs benne) lefedő változat. A TomTom esetében 17 és 42 országos térképeket lehet megvenni tartalmaz (viszont hazánktól keletebbre egyik országhoz sem biztosítanak lefedettségét). Ezzel szemben a Garmin forgalomban lévő készülékeit vagy a NaviGuide Magyarország térképével, vagy ezen felül teljes Európa térképpel lehet megvenni, ez azonban nem tartalmazza Románia utcaszintű térképét, amit külön kínál megvételre a cég. A Mióból ugyancsak 7 országos kelet-európai, 44 országos európai verzió kapható, előbbiben Ausztria igen, Románia viszont nincsen benne.
A frissítés kulcsfontosságú
A vásárláskor manapság arra is kell figyelni, hogy miként lehet frissíteni a navigációs eszközök térképeit, hiszen ezek igen hamar elavulnak: hiába olcsó tehát egy ketyere, ha nem készül hozzá friss térkép, képtelen lesz követni az úthálózaton bekövetkezett változásokat. Az árlistákat böngészve kiderült, a friss verziókat pedig nem mindig bocsátják korlátlanul és ingyen a vásárlóknak. Az iGO Amigo esetében a Navon márkajelzésű készülékekhez 1 éven át jár díjmentes frissítési lehetőség, más, a szoftvert alkalmazó gyártók esetén ettől lehet eltérés. Az ingyenes időszak letelte után a Naviextras.com honlapon lehet vásárolni friss térképeket. Az önmagában, SD-kártyán is megvásárolható iGO 8 esetében a Kelet-Európa-térképhez díjmentesen jár a frissítés.
A Garmin eszközök esetében a NaviGuide Magyarország-térképet gyakorlatilag korlátlanul lehet díjmentesen frissíteni, ám a külföldi országokat tartalmazó City Navigator Europe esetében már 30 ezer forintos egyszeri díjat kell fizetnie az ügyfélnek, ez az adott eszköz esetében korlátlan frissítésre jogosít, ám új modell vásárlása esetén ezt a díjat is újra ki kell fizetni. A Mio GPS-ek esetében két évig jár díjmentes frissítés, ezt követően nem, viszont a procedúra akár modellenként is eltérő, és elég kacifántos. A TomTom ugyancsak kétéves frissítési lehetőséget kínál a GO jelzésű készülékeihez (melyben összesen 8 alkalommal adnak ki friss adatbázist), ennek lejárta után a Map Update szolgáltatásra előfizetve durván évi 13 ezer forintos díjért lehet letölteni friss térképeket a navigátorhoz.
Extrák és praktikumok
A fent taglalt alapszolgáltatásokon kívül vásárlás előtt érdemes áttekinteni a készülékek extráit is. A GPS-ek alsó szegmensét képező 20-30 ezer forintos típusok többnyire semmilyen extra funkciót nem biztosítanak, tízezerrel drágábban már megjelenik a mobiltelefon-kihangosítására is használható Bluetooth, illetve a zenefájlok lejátszásának lehetősége. Egyes GPS modellekbe olyan FM-jeladót is beépítettek, amely a ketyere memóriájában lévő mp3-fájlok hangját tudja továbbítani az autórádiónak, ez szintén hasznos lehet. A TMC forgalomfigyelő funkció negyvenezer forint körüli modellekben jelenik meg, 50-60 ezer forint körüli áron pedig már óriás, 5 colos képernyővel szerelt típusok is kaphatók.
Kiragadtunk néhány szimpatikus extra funkciót az általunk kipróbált típusokból is: a boltokban a napokban debütáló Spirit nevű szoftvert futtató Mio Moov eszközök például támogatják a Google Térképet, bár a műholdképes megjelenítéshez egy mobilinternetet támogató, Bluetooth-kapcsolatra is képes telefonra is szükség van. Ebben a szoftverben a másik kedvencünk a kulcsszavas keresés volt, ezt kiválasztva nem kell azzal vesződni, hogy a megfelelő mezőbe írjuk az utcanevet és a házszámot, vagy az érdekes helyek között kutassuk a hotelt, egyszerűen be kell írni egy szót, a gép minden lehetséges találatot listáz - persze a lista így sokszor nagyon hosszú lesz.
A TomTom egyes készülékeiben érhető el, de tesztünk során nagyon jól bevált a QuickGPSFix nevű funkció, amely hét napra előre kikalkulálja a GPS-műholdak helyét, így a bekapcsoláskor villámgyorsan használatba lehet venni a navigátort. A gyors műholdkeresés előfeltétele, hogy a készülékre legalább hetente letöltsék a műholdak pozícióját előrejelző adatfájlt (hasonló megoldást a Garmin is ajánl bizonyos típusaiban HotFix néven).
Elsőként az iGO készítői építettek be 3D-s épületmaketteket szoftverükbe, mostanra ez már bizonyos Garmin modellek esetében is elérhető, de ez utóbbi esetben a hazai térképen még nemigen találhatók modellek, csak a tőlünk nyugatabbra lévő országokban. A két gyártó termékeibe bekerültek még olyan praktikus extrák is, mint a valuta- vagy mértékegység-konverter: ezek apróságok, de utazás közben jól jöhetnek.
Végezetül egy praktikus tanács: autóba szánt GPS esetében vásárlás előtt a boltban mindenképpen érdemes kipróbálni az eszköz tartóbölcsőjét, ezt ugyanis sokat fogja használni a leendő tulajdonos, nem mindegy, hogy egyszerűen boldogul vele, vagy sem. A legtöbb készülékhez szélvédőre cuppantható tartót adnak, de egy csomó különböző megoldással találkoztunk már, melyek közt jó pár irritálónak bizonyult, mert mondjuk alig lehetett belőle kirobbantani az eszközt, vagy épp a töltő drótját lehetett komplikáltan beledugni.