A két cég együttműködésének lehetősége már jó ideje szerepel a sajtóban, a szerdai hivatalos bejelentés egy évek óta húzódó macska-egér játékot zár majd le, amennyiben az amerikai piaci felügyelet nem emel panaszt ellene. A két vállalat arra számít, hogy az ügyletet alaposan megvizsgálják majd, kivitelezésének pontos részleteit is leghamarabb a jövő év elejére sikerül majd kidolgozni, de reményeik szerint már a jövő évben megkezdődhet a kooperáció, két éven belül pedig minden területen kialakul majd ennek megvalósítása.
A Microsoftnak a Yahoo felvásárlására tett korábbi, 47,5 milliárd dolláros ajánlatát tavaly még az azóta lemondott Jerry Yang Yahoo-alapító irányítása alatt visszautasította a cég. Szerdán viszont a két társaság közösen jelentette be, hogy olyan tíz évre szóló együttműködést kötött, melytől azt várják, hogy segítségével hatékonyabban fel tudják venni a versenyt az internetes keresők piacán jelentős fölénnyel bíró Google-lal szemben.
Behoznák a lemaradást
Erre nagy szükségük is van a feleknek, mivel az utóbbi cég jelenleg nagyjából 80 százalékos részesedéssel rendelkezik, míg a Yahoo-t a netezők közel 10 százaléka, a Microsoft szolgáltatásait pedig nagyjából hat százaléka veszi igénybe a Net Applications statisztikái szerint. A magyar statisztikák ennél is kedvezőtlenebb képet festenek a két cégről az internetes keresésben: a GemiusRanking statisztikái alapján itthon a Google-lal keres a netezők 96 százaléka, a nemrég indult Binget és a Yahoot pedig csupán a felhasználók két, illetve másfél százaléka használja. információszerzésre.
Bing lesz a Yahoo alatt
A tíz évre szóló együttműködés időszakára a Microsoft licencelni fogja a Yahoo keresőtechnológiájának alapjait, amelynek felhasználásával tökéletesítheti, versenyképesebbé teheti saját, Bing nevű keresőjét. Ez utóbbi viszont a jövőben a Yahoo keresőjének motorjául szolgálna a megállapodás szerint, ezzel pedig jelentősen bővülhet a Microsoft keresőjének felhasználói tábora. Saját technológiájának megosztásáért cserébe a Yahoo a keresőn megjelenő hirdetésekből származó bevétel 88 százalékát megtarthatja majd az első öt évben, emellett a Microsoft bizonyos webhelyein és szolgáltatásain is jogosult lesz reklámokat értékesíteni. Ugyanakkor a Yahoo meglévő technológiája továbbra is jelen lesz a szájt egyéb informatikai területein, így például a hirdetéseket kiszolgáló rendszerekben is, s a cég kereskedői kezelik majd majd mindkét társaság kiemelt ügyfeleinek online hirdetéseit is.
Csak keresésben kooperálnak
Bár az operációs rendszerek piacán épp a Microsoft rendelkezik tekintélyes előnnyel, a keresők közti Google-dominancia kapcsán Steve Ballmer, a vállalat első embere épp ennek hátrányait hangsúlyozta nyilatkozataiban, mondván, csak a többszereplős piac biztosíthat valódi választási lehetőséget a fogyasztóknak. A két társaság az együttműködési tervek kapcsán azt is közölte, hogy kiemelten kezelik majd az adatok védelmét, a vállalatok csupán a keresőplatform működtetéséhez legszükségesebb adatokat osztják majd meg egymással. A Yahoo és a Microsoft hangsúlyozta, hogy a kooperáció kizárólag a keresőszolgáltatásokat érinti, az egyéb üzletágak termékeit, így például az e-mail vagy üzenetküldő szolgáltatásokat nem foglalja magában.