Jó pár éve még státusszimbólumnak számított az autóba szerelt navigátor, amely a drágább limuzinokban volt megtalálható, a szélvédőre tapasztható hordozható GPS-ek elterjedésével azonban mindez megszűnt: mostanra már akár egy Trabantban sem szokatlan látvány a műszerfal közepe tájékán világító LCD-képernyő. Mostanra már egy újabb termékkategória is megjelent, a műholdas navigációra képes mobiltelefonok képében, így aki a lehető legkevesebb kütyüt akarja magával cipelni, ilyeneket is választhat az egyre bővebb kínálatból.
Utána kell nézni a lefedettségnek
Nemrég, nyáron tekintettük át a rivális GPS-szoftverek paramétereit, azóta nem sokat változott a helyzet: az összes navigációs szoftver kipróbáltuk, kezelhetőségüket tekintve különösebb probléma egyikkel sem volt, inkább a használt térképek terén jött ki a különbség. A hazai lefedettséget tekintve a Garmin és az iGo áll az élen, ezek ugyanis a magyar TopMap cég digitális térképét használják, a TomTom és Mio és a Nokia Térképek még kissé le van maradva, ezeket próbálgatva többször is előfordult, hogy nem ismertek egy-egy frissebb utcát, vagy nem tudták, hogy az utcát, amely mellett haladunk, már egyirányúsították.
Ha nem csak magyar térképpel szerelt modellt választunk, vásárlás előtt még érdemes utánanézni annak, hogy az adott modellhez mellékelt szoftver mely országok útjait tartalmazza, mivel az "Európa térkép" kifejezés egyik és másik gyártó esetében nem mindig jelenti ugyanazt: van, amikor csak 42, van amikor 45 ország útjait foglalják magukban ezek a csomagok, de sosem mind az ötven államot. Bár a Kelet-Európa-térkép olcsóbb választás lehet, ez nem tartalmazza a szomszédos Ausztriát, ami pedig egy bécsi hétvége esetén igen jó szolgálatot tehet.
Kulcsfontosságú - és sokba kerül - a frissítés
Komoly fontosságú még az is, hogy az adott térképszoftverhez milyen időtartamra biztosít frissítést a gyártó: ez legalább olyan fontos, mint - mondjuk - a vírusirtó programok esetében, egy-két év alatt ugyanis az adatbázis jócskán elavulhat, jelentősen megnehezítve a használatot. Bár a legtöbb forgalmazó árlistáján a frissítésekről nem szolgálnak információval, az egyik gyártónál elmondták, a vásárlók bizony nem túl aktívak, a tipikusan három-négy éven át használt navigációs eszközöknek csupán tíz százalékára töltik fel a friss térképeket
A legtöbb társaságnál ezért külön díjat kérnek, kivétel ez alól a Garmin készülékek Magyarország-térképe, a NaviGuide, amelyet ingyenesen lehet frissíteni, illetve a Nokia Térképek, amelyet eleve előfizetéses konstrukcióban lehet csak használni. A Garmin esetében 60 napig járnak az ingyenes update-ek, a teljes Európa-térkép frissítéseit 130 dollárért, vagyis durván 23 ezer forintért lehet megvenni ezeken felül kuponokat lehet vásárolni a frissítéshez különböző összegekért, ezenkívül 30 ezer forintért az eszköz élettartamára szóló jogosultságot is lehet vásárolni.
A TomTom egy évre 48 euróért, vagyis nagyjából 13 ezer forintért kínálja a térképek frissítését. Az iGO szoftverek esetében a frissítési lehetőségek egyediek mindegyik készülékgyártónál, így például eltérően mondjuk egy Navon és egy Telesystem modell esetében. A GPS-es PDA-kba szánt, memóriakártyás verzió esetén a Magyarország és a Kelet-Európa térképek frissítése egy évig ingyenes. Ezt követően a szoftver a Naviextras.com honlapon keresztül frissíthető, csakúgy, mint a legtöbb iGO-val futó PNA-készülék is. Itt az egy évre szóló frissítések közül a Magyarország frissítés 20 euróba (5400 forint), a Kelet-Európa 50 euróba (13 ezer forint), az Európa térkép update-je pedig 100 euróba (27 ezer forintba) kerül. Az iPhone-os kiadás frissítéseit 2010 végéig ingyenesen lehet letölteni, ezek árát csak később dolgozza ki a társaság. A Mio esetében egy éven át két ingyenes frissítést tölthetnek le a vásárlók ingyen, ezt követően egy évre 70 euró, vagyis 19 ezer forintot kérnek el ugyanezért - itt gyakorlatilag nem is frissítésről, hanem új térkép megvásárlásáról van szó.
A Nokia térképei esetében kissé más a konstrukció: itt a térképeket ingyenesen lehet letölteni, ám ebben a formában csak legfeljebb gyalogtúrához nyújthatnak segítséget, navigációs funkciójuk aktiválásáért fizetni kell. Ennek napidíja egy Európa-térkép esetében 2 euró (540 forint), egy hónapra 8 euró (2162 forint) az előfizetési díj, egy évi használatért pedig 60 eurót (16 ezer forintot) kérnek el. Ennek a megoldásnak egyébként előnye is van: ha mondjuk India, Kína vagy az USA térképére van szükségünk, ezekre akár egy hónapra is elő lehet fizetni, jóval olcsóbban, mintha meg kellene vásárolni a térképet. A szoftver használatához egyébként nincs feltétlenül szükség mobilinternetre sem, így az extra adatroaming díjaktól sem kell tartani.
Navigáció mobillal
A mobilos cégek közül az iPhone-ra és Windows Mobile-t futtató készülékekre elérhető iGO mellett a Nokia kínál komolynak mondható térképplatformot Ovi Térképek néven, a rivális Sony Ericsson esetében viszont például még modellenként is eltérő a használt szoftver: az egyik típushoz a Wayfinder jár, a másikhoz Wisepilot nevű programot mellékelnek - ez így egyáltalán nem felhasználóbarát. A Google Android esetében még hackelni kell a navigáció aktiválásához, így ennek képességeit nem neveznénk kiforrottnak, a többi gyártónál sokszor fel sem tüntetik az alkalmazott szoftvert.
Pedig a telefonos navigációnak van egy fontos előnye: az A-GPS technológia használata, amely a mobilhálózattal megtámogatott helymeghatározást jelenti, az ezt használó eszközök bekapcsolás után sokkal hamarabb megtalálják a műholdakat hagyományos társaiknál. Bár vészhelyzet esetén jól jöhet, mindennapi használatra mégsem javasoljuk a Google Térkép (Maps) használatát mobiltelefonon: ennek használata ugyanis folyamatos mobilinternetes kapcsolatot igényel, ráadásul a műholdképes hibrid módban kimondottan sok adatot tölt le, így hamar el lehet érni vele a forgalmi korlátot.
Milyen extrákat tudnak a drágább modellek?
Néhány sorral lejjebb néhány érdekesebb modellt részletesebben is bemutatunk, de dióhéjban összegyűjtöttük a lényeget. Mit tudnak a drágább GPS-ek? A százezer forint körüli összegért már víz- és ütésálló, akkumulátorról is tartósan működtethető modelleket is lehet kapni, ilyeneket tipikusan a Garmin kínál. Az autókba szánt típusok közül a drágább modellek sokszor jókora, 10,9 centiméteres (4,3 col), vagy ennél is nagyobb képernyővel rendelkeznek a jobb áttekinthetőség végett.
A magasabb kategóriába tartozó készülékek többnyire támogatják a TMC-szolgáltatást is, amely az aktuális közlekedési viszonyokról olvas be friss információkat rádióhullámokon keresztül. Bár az idehaza ingyenesen elérhető "dugófigyelő" szolgáltatás tapasztalataink szerint nem alkalmas arra, hogy kikerüljük a torlódásokat, arra tökéletesen jó, hogy a néhány napig tartó útlezárások, korlátozások automatikusan megjelenjenek a térképen, ezeket pedig eleve nagy ívben elkerüljük.
Léteznek olyan típusok is, amelyek beépített médialejátszót tartalmaznak, így használaton kívül például mesefilmeket nézhet rajtuk a gyerek, más modellek pedig bluetoothos mobiltelefon-kihangosítóként is használhatók, ezáltal téve biztonságosabbá a vezetést. Olyan hetvenezer forintos készülékre is akadtunk, amelyhez például infravörös tolatókamerát mellékeltek.
Kipróbáltuk az iPhone-os iGO-t
Az Apple telefonja, amely 2009-ben letarolta az okostelefonok piacát, mindent tud. A mindenből azonban sokáig hiányzott egy korrekt autós navigáció, habár GPS-vevőt építettek a készülékbe és a beépített Google Maps képes útvonaltervezésre és saját pozíciónk folyamatos térképi megjelenítésére is. 2009-ben aztán sorra jelentek meg a navigációs programok, amelyek már nem a webről töltötték le menet közben a térképet és a kategóriában megszokott funkciókat is mind felkínálták, a hazai felhasználók először az iGO 80 euróba, vagyis mintegy 21 ezer forintba kerülő iPhone-os verziójával használhatták ki teljes körűen a telefonjukba szerelt navigációs funkciót.
A Windows Mobile változatot ismerők számára ismerős lesz ez a felület is - ez egyúttal a program legnagyobb hátránya is, hiszen nem a megszokott iPhone kontrollokat kapjuk, hanem egy sokkal barkácsoltabb érzést közvetítő, itt idegenül ható kezelői felületet. A program 1.0-s verziója nagyon lassan indult, kezelése körülményes, sok apró hiba nehezíti használatát, ráadásul a telefon is erősen melegszik, ha navigációra használjuk - a gyártó szerint a lassú startot a napokban kiadott 1.1-es verzióban már orvosolták. Az iPhone-os iGO térképadatbázisa egyébként pontos és friss, s némi odafigyeléssel és kompromisszumkészséggel eljuthatunk általa Európa összes ismeretlen címére. Ne feledjük, hogy autós tartó nem jár a szoftverhez, így azt külön kell beszereznünk.
A legolcsóbb megoldás
Aki csupán arra használná GPS-ét, hogy könnyen eligazodjon vele az úton, annak egy alapmodell is megteszi: jó hír, hogy ilyenből már 26 ezer forintért is találtunk teljes, 42 európai országot tartalmazó, iGO-alapú térképpel kínált változatot - igaz, csak karácsonyi akciós áron mérik ilyen olcsón a Telesystem TS810-est.
Telesystem TS8410 - az egyik legolcsóbb készülék
Ez a készülék egy alapmodell, csupán 8,9 centiméteres képátlójú érintőképernyője van, de sztereó hangszórókkal is felszerelték, így hangos navigációt is támogat. Térképszoftvere az iGO 8-on alapul, így a kezelése elég barátságos: a szoftvert egyébként memóriakártyán adják a készülékhez. Néhány ezer forinttal olcsóbban, már 22 ezer forintért is találtunk a hazai árlistákon navigációs eszközt (Ndrive Touch SE), ehhez azonban csupán Magyarország térképét mellékelik. Kaphatók még térképszoftver nélküli modellek is a boltokban, ezek esetében azonban mindig érdemes még vétel előtt rákérdezni arra, hogy melyik programmal kompatibilisek, és azok mennyibe kerülnek - rossz nyelvek szerint egyébként az ilyen modelleket elsősorban a feltört, másolt térképekkel szokták használni.
Fényképezős GPS túrázóknak
A Garmin Oregon 550 GPS-t eredetileg azért próbáltuk ki, mert 3D-s térképnézet is van benne. A készüléktől viszont felesleges azt várnunk, hogy a Google Földhöz hasonló, látványos grafikával kápráztasson el minket: ahhoz a szoftvere egy kicsit lassú, és a kis kijelzőn a megjelenítés sem elég jó: egyszerűen kicsi a virtuális, tetszés szerint zoomolható, forgatható tájon a látótávolság. Jobban járunk, ha menet közben továbbra is a kétdimenziós turistatérképre és a navigációra, vagy (a visszaúton) az elmentett útvonalnyomra hagyatkozunk, de emellett egy sor hasznos segédeszközt kapunk a készülékben.
Az Oregon 550 a Garmin korábbi, hasonló eszközeivel szemben már érintőképernyőről vezérelhető, viszont így is vízálló, vagyis nem kell különösebben félteni az erdőben esőtől, sártól, hótól, és még azt is kibírja, ha belepottyan egy patakba vagy tócsába. A modell legnagyobb újítása a beépített 3,2 megapixeles felbontású digitális kamera, amivel geokódolt, vagyis rögtön térképre helyezhető formátumban lehet megörökíteni egy kirándulás állomáshelyeit, vagy a megtalált geoládákat. A képek minősége ugyan nem elég jó ahhoz, hogy az eszköz egy hagyományos fényképezőt pótoljon, a negyed megapixeles képeknél egy átlagos mobiltelefon is jobbat tud rögzíteni.
Garmin Oregon 550: kifejezetten túrázáshoz való
A modellben van még digitális iránytű, és a GPS minden létező adatot mérni tud a haladási sebességünktől kezdve az út során megtett távolságig, vagy akár területet is mérhetünk vele, és megnézhetjük rajta, mikor kel és megy le a nap - ami tényleg jól jöhet egy túra során. Mivel hagyományos ceruzaelemmel is használható, a váratlan lemerüléstől sem kell félteni az erdőben, ezekről eleve legalább fél napig képes folyamatosan működni. A készülék ára 120 ezer forint, és egy 3D-s (azaz magassági adatokat is tartalmazó) alaptérképet ugyan tartalmaz, de a pontos navigációhoz szükséges TopoGuide Magyarország térkép teljes áron további 20 ezer forintba kerül hozzá.