Az 1,6 milliárd dolláros bevétel ugyan rendkívül jónak számít, a ötven százalékos javulás pedig egyenesen mesébe illő, az elemzők várakozásainak mégsem sikerült megfelelni. Az IDG szerint a befektetők egyre türelmetlenebbül várják, hogy a Yahoo! ismét jó irányba induljon el. A 18 hónapja kinevezett új vezérigazgató átszervezésekkel és elbocsátásokkal elérte, hogy a cég nyeresége növekedjen, a változás azonban korántsem drámai. Különösen annak fényében kínos ez, hogy a második negyedévben a Google nyeresége 24 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi eredményeit.
A vezérigazgató magyarázkodott
A negyedéves eredményeket Carol Bartz, a Yahoo! vezérigazgatója konferenciahívás keretében magyarázta meg a sajtó képviselőinek. A várakozásoknál alacsonyabb bevételért a kereső- és a display hirdetésekért - ilyenek például a bannerek - felelős részlegek rossz eredményei felelősek.
A Yahoo! keresőpiaci helyezése ugyan javult, ám a nagyobb részesedést nem tudta bevétellé változtatni a cég. A bannerek értékesítésért felelős terület 19 százalékkal teljesített jobban, mint tavaly, ám ez is kevésnek bizonyult. A vezérigazgató szerint az eredményt az rontotta le, hogy júniusban több nagy hirdető csökkentette a reklámozásra használható költségvetését. A probléma eltűnt júliussal, de az egy kieső hónap látszik az eredményeken.
A keresőnek vége
Míg a szolgáltatásai alapvetően jók a Yahoo!-nak, a legfontosabb része, a kereső már nem saját motorral dolgozik. A Microsoft számos sikertelen felvásárlási kísérlete után a két vállalat 2009 júliusában kötött szerződést arról, hogy a Yahoo! a Bing keresési technológiáját fogja használni, és a megjelenített hirdetéseket is a Microsoft rendszere szolgálja majd ki. A szerződés alól csak egy ország a kivétel. A japán leányvállalat a napokban döntött úgy, hogy a Google-t választja keresőmotorjául a Microsoft szolgáltatása helyett.
Mi van a Yahoo! kezében?
A kereső feladása mellett is számtalan olyan szolgáltatás maradt a cég kezében, amelyek eltűnése nagy űrt hagyna maga után. A Web 2.0-s forradalmat kevéssé megviselten kezdte a Yahoo!, így történhetett, hogy a kezdetben nagy sikernek örvendő oldalak közül több a cég portfóliójában kötött ki. Így járt a spártai felületű, linkgyűjtő, a del.icio.us is.
A Google Reader megjelenése előtti időkben a Del.icio.us volt a legjobb módszer a neten talált izgalmas anyagok megosztására. A bookmark megosztó ráadásul az elsők között volt a címkézés bevezetésében is, míg máshol csak meghatározott kategóriákban lehetett elhelyezni a linkeket, itt a felhasználó maga döntötte el, hogy milyen szavakkal jellemzi a későbbiekre elmentett netes leletet. A szolgáltatás RSS-csatornát biztosított az egyes felhasználók összes könyvjelzőjéről, de lehetett csak egy-egy címkére szűrni.
Régi fénye megkopott a Delicious-nek
A Yahoo! vezénylete alatt a Del.icio.us keresztülment egy komoly ráncfelvarráson, ami során a nehezen leírható webcímét is lecserélték a könnyebben megjegyezhető Delicious.com-ra. Több változásra nem került sor, az oldal pedig lassan eltűnt a közbeszédből.
Flickr, a világ fotótára
A webes cég egyik legkomolyabb tulajdona a Flickr fotótárhely, amelynek tagjaihoz pár napja az angol királyi család is csatlakozott. 2005-ös felvásárlása óta a szolgáltatás számos funkcióval bővült: a Yahoo! megnövelte a felhasználók által igénybe vehető sávszélességet, és lehetővé tette a videók feltöltését is. Érthető módon a Yahoo! gyengélkedésével kapcsolatban felmerülő kérdések egyike az, hogy "de mi lesz a Flickr-rel"?
A cég átvétele nem ment minden gond nélkül, a felvásárlás előtt regisztrált felhasználók gyakorta érezték úgy, hogy kényelmetlenebbé vált a Flickr használata. A legnagyobb felháborodás azt követte, amikor a képek értékelési rendszerének bevezetése után a német, szingapúri, hongkongi és koreai felhasználókat eltiltották a moderált és a korlátozott kategóriába tartozó képek megtekintésétől. A felháborodás hatására az enyhébb képek megnézésének lehetőségét visszaállították a német felhasználóknál.
Kgka00 felvétele a Parlamentről a Flickr-ön
A viszonylag szerény mennyiségű fejlesztés ellenére a Flickr megőrizte piacvezető pozícióját. Az amatőr felhasználók, barkácsolni szerető fotósok mellé beköltöztek a szolgáltatásra a nagy képtárral rendelkező könyvtárak is. A Flickr-en lehet böngészni az amerikai Kongresszusi Könyvtár képanyagának egy részét, a Brooklyn Museum és a Smithsonian fotóit, de ott lehet megtekinteni a világ legöregebb fotómúzeumának számító George Eastman House online tárlatát is.
A kiállítóhelyek mellett a Flickr remek Creative Commons illetve szabad felhasználású keresőt is üzemeltet. A képekért fizetni is hajlandó cégek, újságok pedig a Getty Images ügynökségen keresztül vásárolhatnak az egyes Flickr felhasználók munkáiból.
Legózzunk a hírekkel
A nagy konkurenshez hasonlan a Yahoo!-nak korábban is voltak olyan szolgáltatásai, amit a hackereknek, vagy legalább a barkácsolni szeretőknek szánt a cég. Hiába hasonlít a legózáshoz vagy a csővezeték-építős játékhoz a Yahoo Pipes felülete, egészen biztosra vehetjük, hogy nagyon kevesen álltak neki remixelni és testreszabni a hírcsatornáikat.
Pipes: darabolhatóak és újra összerakhatóak a hírcsatornák
Az alkalmazás több csatorna összekötését, egy hírfolyam darabokra cincálását, egyes szerzők kitiltását teszi lehetővé. A felhasználó azt tehet az RSS-ben érkező adatokkal, amit csak jónak lát. A legtöbb felmerülő feladathoz nem is kell saját programot összerakni, több ezer kész folyamat közül lehet válogatni.
Most épp minden jó
Carol Bartz kinevezése óta jelentősen javultak a Yahoo! pénzügyi eredményei. Amennyiben ez nem csak a leépítéseknek és a cég átszervezésének köszönhető, úgy lassan abbahagyhatjuk az aggódást a Flickr-ön tárolt képekért, a Delicious-re felvitt több milliárd könyvjelzőért. A Yahoo! számtalan szolgáltatása vált az internet közművévé, mindenkit megnyugtatna, ha nem kellene időnként végiggondolni, melyik konkurens tudná ugyanolyan minőségben működtetni ezeket, mint eredeti gazdájuk.