Szeptember 15-én szerdán ért véget a Nokia éves termékbemutató rendezvénye és házi expója, a Nokia World, amelynek a legérdekesebb kérdése az volt, hogyan lábal ki a mobilipar egykori vezető innovátora az őt sújtó válságból. A cég piaci részesedése és nyeresége az elmúlt egy évben folyamatosan csökkent, ami főleg annak tudható be, a gyártó okostelefonjai kevésbé kelendőek, mint az újdonsült konkurensek, az iPhone, vagy a Google nevével fémjelzett Android operációs rendszert futtató modellek sora. A cég most saját operációs rendszerének, a Symbiannak a megújításával és az erre épülő új okostelefonokkal próbál visszavágni.
Az N8-as az egyetlen reménysugár
A Nokia új csúcsmodellje az N8-as: nagyméretű, 3,5 hüvelykes AMOLED-es érintőkijelzővel, erős (680 megahertzes) processzorral, 12 megapixeles fényképezővel, HD felbontású (720p-s) videofelvevővel, Dolby sztereó hangrendszerrel felszerelt mobil. A gyártó emellett még az E7-est, vagyis a legújabb kommunikátort, és két, a csúcsmodellnél valamivel gyengébb specifikációkkal rendelkező okosmobilt mutatott be az expón a szintén teljesen érintős C7, és a piskóta-forma, qwerty-billentyűzettel ellátott C6 formájában.
Az új modellek közül az először áprilisban bejelentett N8-as keltette a legnagyobb érdeklődést, olyannyira, hogy a cég szerint már minden eddigi modelljüknél több előrendelés érkezett rá. A nagy teljesítményű, érintőképernyős modell sikere már csak azért is fontos lenne a gyártónak, mert a négy éve bemutatott N95-ös óta nem volt olyan okostelefonja, amelyik széles körben elterjedt, sikeres slágertermék lett volna.
Nokia N8, a finnek iPhone-klónja
Az N95-ös elsőként egyesítette magában a GPS-t, a 3D-s megjelenítés képességét, a gyors mobilnetet és egy 5 megapixeles fényképezőgépet, megfizethető áron. A formája is praktikus volt, mivel a szétcsúsztatható telefonon egy viszonylag nagy, 3,2 hüvelykes kijelzővel rendelkezett, igaz, még érintőképernyő nélkül. Az N95-ösből tízmillió példány kelt el, viszont nem vehette fel a versenyt az iPhone-nal, és a nyomdokain megjelent, a felhasználókat nagyméretű érintőképernyővel, kényelmesen kezelhető webböngészővel és változatos célra használható alkalmazásokkal csábító okosmobilokkal.
Az N8-as a kialakítását, tudását tekintve azonban még mindig csak egy másolat, amivel a gyártó igyekszik megfelelni a konkurencia által kialakított trendeknek. Amiben a Nokia szeretné felülmúlni vele a mezőnyt, az a szoftvere, vagyis a Nokia házi operációs rendszerének számító Symbian legújabb változata, az S^3. A Nokia Worldön tartott bemutatók szerint az N8-as és a platformra épülő többi készülék könnyedén futtat az S^3-mal akár tucatnyi alkalmazást is egyszerre, és a gyártó ígérete szerint gyorsabb és kényelmesebben használható, mint elődei - bár ez megint csak alapvető elvárás egy ilyen termékfrissítéssel kapcsolatban.
Az S^3 sem egy Android
A saját platformnak köszönhetően a Nokia új modelljei továbbra is a mobilpiac különcei lesznek, ráadásul a Symbian jelenleg éppen visszaszorulóban van, és a Gartner előrejelezései szerint ez a trend megállíthatatlanul folytatódik is majd az elkövetkezendő években. A platform jelenleg az okostelefonok 40 százalékát működteti, ami már idén 6 százalékkal kevesebb, mint 2009-ben, és a piackutató szerint 4 éven belül 30 százalékra esik vissza - addigra pedig az Android utoléri majd.
A Nokia saját operációs rendszerét elsősorban a hagyományos irodai, üzleti funkciók kiszolgálására tervezték, amikor az okostelefon még nem volt kívánatos tömegcikk. Az S3 ezen szemlátomást változtatott némileg, főleg a felhasználói felületen, de a motorháztető alatt sok minden változatlan. A symbianos telefonok egyik nagy hátránya, hogy az operációs rendszerből már most is sokféle van forgalomban, ahogy a készülékek is sokfélék. A szoftvert ráadásul nem lehet úgy frissíteni, ahogy az iPhone-on, vagy az Androidon, ahol a legújabb verziók mindig feltehetők a korábbi készülékekre is, folyamatosan új funkciókkal látva el azokat. Ilyen szempontból még az S^3 jövője is kérdéses, hiszen a frissítési lehetőségeiről nem sokat tudni. Mindez megnehezíti az alkalmazásfejlesztők dolgát, és nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Nokiák érdektelenné váltak a konkurenciához képest.
Összeállítás az újdonságokból a Nokia World honlapján: platformot kell építeni
Az iPhone éppen annak köszönhette a sikerét, hogy a remek érintőképernyője és grafikus kezelőfelülete mellett szabad szoftveres bővíthetőségének köszönhetően univerzális eszköz. Csak az éppen használt alkalmazástól függ, hogy telefon, navigátor, szövegszerkesztő, játékgép, vízmérték, elemlámpa vagy akár okarina éppen. Az androidos érintőképernyős modellek szintén nem véletlenül készülnek egy kaptafára. A cél az, hogy minél elterjedtebb platformot biztosítsanak a fejlesztők számára, a felhasználók szemében ugyanis nagyon fontos tényező a széles szoftverválaszték, ahogy az is, hogy amit egyszer már megszoktak, azt ugyanúgy használhassák más készüléken vagy más operációs rendszer-verzión is.
Telefonok vannak, tabletről még nincs hír
A Nokiánál viszont ezt látványosan máshogy gondolják: a cég két vezetője is megerősítette a Nokia Worldön, hogy szerintük a hardver a lényeg. Niklas Savander, a cég marketingért felelős alelnöke a Nokia World nyitónapján tartott beszédében elmondta, "nem akarnak mindent egy lapra feltenni". Savander szerint, ha csak egyféle csúcsmodelljük lenne, akkor kompromisszumra kényszerítenék a vásárlókat, hiszen mindenkinek másféle böngésző, másféle kamera, billentyűzet, vagy úgy egyáltalán, másféle telefon kell. A cég vezető tervezője, Marko Ahtisaari pedig úgy véli, hogy "az okostelefonok vásárlói egyre kevésbé szoftvermániás technológia-őrültek", hanem olyan átlagemberek, akik "szép és egyedi modellekkel" szeretnék "kifejezésre juttatni a személyiségüket".
A kommunikátor is megszépült, tabletet viszont nem mutattak
A Nokia ráadásul valamivel még adós maradt: a Nokia Worldön nem esett szó arról, hogy mit terveznek táblagép-fronton. A finn gyártó ugyanis hiába volt az első, amelyik kompakt, internetezésre alkalmas érintőképernyős készüléket dobott a piacra (ezek voltak az N770 és az N800), olyan modellt mindezidáig még be sem jelentetett, ami az Apple iPadnek vagy a többi, ez év végén piacra kerülő androidos tabletnek lehetne a vetélytársa. Ugyan a nyár folyamán felröppentek a pletykák arról, hogy a cég már karácsonyra piacra dobja saját, 7 vagy 9 hüvelykes készülékét, erről most semmi újat nem árultak el. Ráadásul ez a modell szintén saját szoftverrel működik majd, a MeeGóval, vagyis még csak az S3-mal sem lesz kompatibilis.
A Nokia rendezvényét beárnyékolta a cég élén zajló vezetőváltás is. A mobilgyártó piaci mélyrepülése miatt menesztett Olli-Pekka Kallasvuo helyét a Microsoft egyik korábbi topmenedszere, Stephen Elop veszi át. A kanadai származású igazgató lesz a Nokia első nem finn elnöke, akitől többek között azt várják, hogy kapcsolatai révén jelentősebb sikert érhetnek majd el a tengerentúli piacon, és a Microsofttal való szorosabb együttműködést is megvalósíthatják. Mivel Elop csak október 20-án áll munkába, a terveiről még nem nyilatkozott, és ő még, Kallasvuo pedig már nem vett részt a Nokia Worldön.
Egy Steve Jobs kellene nekik, nem egy menedzser
A Nokia World előtt Anssi Vanjoki, a cég okostelefonokért felelős alelnöke is váratlanul bejelentette távozását, aminek a pontos okát nem lehet tudni, de valószínűleg úgy gondolta, nem tud együttműködni az új vezérrel (vagy talán titokban a pozíciójára pályázott). A rendezvényen viszont még ő mutatta be az új okostelefonokat. Stephen Elop jövőbeli szerepéről megoszlanak a vélemények, de a Betanews értékelése szerint nem egy látnok-típus, inkább egy hétköznapi topmenedzser, "egy öltöny", ahogy a lap fogalmazott.
Stephen Elop, az új főnök
A Nokiának viszont ennél többre lenne szüksége a fordulathoz: egy olyan figurára, aki fel tudná venni a versenyt az Apple-vezér Steve Jobs zsenialitásával és megszállottságával. A mobilpiacon ugyanis jelenleg a kívülállóként érkezett Apple diktál. A helyzetet a BBC-nek nyilatkozó egyik elemző szavai jellemzik a legjobban, aki szerint a Nokiára ma már a legtöbb fiatal úgy gondol, hogy az "apu telefonja". A Nokia Worldről érkezett beszámolók szerint a gyártó új készülékei hiába lettek szebbek és - legalábbis a cég ígérete szerint - jobbak, mint az elődök, nem nyűgözték le az elemzőket. A Bloomberg szerint mindaz, amit a cég prezentált, még kevés ahhoz, hogy biztosan megállítsa piaci részesedésének csökkenését. A Gartner egyik elemzője is úgy nyilatkozott az amerikai üzleti lapnak, hogy a Nokiának még sok behozni valója van a konkurenciával szemben.
Ezek a vélemények már önmagukban nagyon lesújtóak, ha arra gondolunk, hogy a finn gyártó neve pár éve még egyet jelentett a vezető innovációval és a trendiséggel. Hogy az új modellek mennyire állják majd meg a helyüket, az a karácsonyi bevásárlási szezonban dől el, ami kritikus időszak lesz a Nokia történetében.