Az X-Faktor és a Megasztár szervezői a tehetségkutató műsorok minden egyes versenyzőjének készítettek hivatalos profiloldalt valamilyen közösségi oldalon, sőt, az x-faktorosok az egyes énekesekhez tartozó magyar (.hu-ra végződő) webcímek regisztrációját is megkezdték. Ezzel elvileg nem kell sietniük, a hazai domainregisztrációs szabályzat szerint ugyanis személynevet csak a viselője vásárolhat, vagy olyan személy, aki bírja a nevet viselő jóváhagyását.
A nemzetközi, .com és .net tartomány alá tartozó címeknél - valamint az ingyenes portálszolgáltatásoknál, például a Gportalnál - azonban nincs ilyen korlátozás, és a versenyek mindenre elszánt rajongói le is csaptak ezekre. Így kerülhetett mostanra magánkézbe például a pataianna.com vagy a janicsakveca.com, a két, ezen a hétvégén befejeződő tévéshow valamennyi szereplőjének .com-os webcímével együtt. A rendszerint ugyanarra a sémára épülő rajongói oldalak a Google találati listájában meg is előzik a hivatalos, a szervezők által elindított szájtokat, vagy közösségi oldalakon beregisztrált lapokat.
Megelőzték a hivatalos oldalt
Az egyes oldalak között nem véletlenül nagy a hasonlóság, a webcímek regisztrátorának listáját átböngészve kiderült, hogy az X-Faktor szereplőinek valamennyi oldalát ugyanaz a magánszemély jegyeztette be. A budapesten élő Turóczi István a kislányával és feleségével közösen frissítgeti az oldalakat, amelyek bejegyzését csak azzal indokolta: "Mindannyian nagyon szeretjük az X-Faktort." A férfinak és családjának különösebb tervei nincsenek az egymásra nagyon hasonlító, képeket, beágyazott videókat tartalmazó weboldalakkal. A rajongói lapokon nincs reklám, nem termelnek nekik pénzt.
Egy tipikus rajongói oldal
A hivatalos fotók, az RTL Klub honlapjáról beillesztett videók és a röviden összefoglalt hírek mellett csupán egy-egy rajongói fórum működik rajtuk, amelyeken intenzív közösségi élet zajlik - vagyis a vállalkozás már csak ilyen szempontból is sikeres volt. Janicsák Veca rajongói például még mindig kedvencük igazságtalannak vélt kiejtésén háborognak, a továbbjutó Vastag Csaba életrajzzal és érdekességekkel bővített lapján (http://vastagcsaba.com/) pedig a döntőn éneklendő számokat ajánlanak a fórumozók.
Egy .com-os vagy .net-es domainnevet akár már tíz dollárért is be lehet jegyeztetni, és a szerencsés tulajdonos akár százezreket is kereshet rajta. A magyar piacra eddig nem voltak jellemzőek a többmilliós üzletek, a néhány százezer forintos domain vásárlások viszont a mindennapok részévé váltak. A legnagyobb összeget, ötmillió forintot eddig a hitel.hu-ból és a 777.hu-ból álló csomagért fizették ki.
Inkább átvették a rajongói oldalt
Az X-Faktor stábjának csupán egyetlen rajongói oldalt okozott gondot a tehetségkutató ideje alatt. A rajongók által indított Király "Like" Norbert lap annyival népszerűbb volt a Facebookon, mint a saját hivatalos oldaluk, hogy a produkció munkatársai hozzáférést kértek a létrehozóktól, és azt tették hivatalossá - a sajátjukat pedig törölték. A x-faktoros versenyzőknek a közösségi oldalon kívül még nem készült saját honlap, ennek létrehozása jövőbeli kiadójukra és menedzserükre hárul majd.
Népszerűbb lett, mint a hivatalos - átvették
A tehetségkutató versenyzői eltérően reagáltak a rajongók által készített oldalakra, profilokra - tudtuk meg a szervezőktől. Vastag Csaba például nehezményezi, hogy lapokat hoznak létre a nevében, a Nyári lányok viszont kifejezetten örültek a summer-sisters.com címen felbukkanó lapnak. Saját oldalt készített magának a Non-Stop is, a lapot maga Enghy Ábel programozta. A műsor geekje pedig kétségtelenül Szabó Mariann, aki amellett, hogy maga adminisztrálja Facebook-oldalát, időnként laptoppal az ölében alszik el.
Önállóan cselekednek a Megasztár rajongói
Hivatalos facebookos profiloldalakkal kezdtek neki a versenyzésnek a Megasztár résztvevői is. A jelentkezők közül volt olyan, aki már maga is ismerte és használta a közösségi médiát, másoknak viszont a csatorna hozta létre az első felhasználói profilját - tudtuk meg Koltay Tamástól, a Tv2 szóvivőjétől. A legjobban talán Tolvai Reni, Kállay-Saunders András, Giorgio és Patai Anna tanultak bele a közösségi oldalak használatába, Anna nem csak a műsorral kapcsolatos élményeit osztotta meg a követőivel, de valóságos bloggá alakította a facebookos oldalát.
Patai Anna magabiztos a Facebookon
A Tv2 nem akadályozza meg a szereplők neveit elregisztráló rajongói oldalak létrejöttét. Bár csak kevés rajongói klubbal van kapcsolatuk, Koltay szerint igény esetén a csatorna szívesen segítené a munkájukat, igaz, a jelenlegi helyzettel sem elégedetlenek. "Akkor működnek jól ezek a kezdeményezések,, ha önmaguktól szerveződnek, és nem a csatorna határozza meg a tartalmat. Természetesen ha van arra igény, a kommunikációs csapat szívesen segíti a közösségek munkáját. - mondta Koltay.
A mostani oldalaknak csak örülnek a produkciók
A .com domainek megvásárlása nem zavarja az X-faktort készítő produkciós irodát - tudtuk meg Lugosi Boglárkától, a kommunikációs ügynökség szakértő munkatársától. Amíg a rajongói oldalak nem támadó hangvételűek, illetve nem közölnek szerzői jogokat sértő tartalmakat, addig örömmel nézik működésüket. A Tv2- nek is többnyire jók a tapasztalatai a rajongókkal. Koltay Tamást egyedül a fórumok - és esetenként a Facebook oldalak - eldurvuló hangvétele zavarta.