Fekete keret a 7 vagy 10 hüvelykes kijelző körül, fekete műanyag vagy sötétszürke fém hátlap és gyári Android felület, ezek a barcelonai Mobile World Congressen bemutatott, nagy gyártótól származó táblagépek közös jellemzői. A fenti tünetegyüttes egyben a tabletekre leselkedő legkomolyabb veszély is: az egyes típusok ma még megkülönböztethetetlenek egymástól. Lehet tudni, hogy az, amelyiknek dupla kamera van a hátlapján az LG Optimus Pad, vagy hogy a félig fém hátlappal rendelkező típus a Motorola Xoom, de itt véget érnek az eltérések.
Úgy tűnik, hogy az Apple-t követő tabletgyártók idén még nem tudnak divatcikket csinálni a netezést, információfogyasztást átalakító eszközökből. Míg butamobilt vásárolhatunk az összes divatszínben, okostelefonok esetén válogathatunk a marokba illő és nagy képernyős típusok között, ráadásul színes matricákkal tehetjük egyedivé a mobilokat, a tabletek egyelőre semmi ilyet nem kínálnak: mind fekete, és annyira visszafogott, hogy még a világosszürke iPad is bohémnek tűnik mellettük. A vásárló döntését az ár mellett csupán a márkaszimpátia és két-három centis méretkülönbségek befolyásolhatják.
Tippeljenek, ezt a táblagépet ki gyártotta? Csak a 3D ikon árulkodik.
Nem kínál változatosságot a táblagépen futó szoftver sem, márpedig ezeknél az eszközöknél ma ez a leginkább meghatározó összetevő. A Honeycomb kódnevű 3.0-s Androiddal megvan ugyan az alap, amire a cégek építhetnének, ám egyelőre nem sokat tettek a szoftver saját képükre formálásáért. Így nincs is érzékelhető különbség felhasználói élményben az egyes gyártók táblagépei között.
A Honeycomb tabletekre tervezett felhasználói felületének csak örülni lehet. Az újragondolt, a Windows tálcájára emlékeztető ikonsávval kibővített interfész, a lapozgatós könyveket idéző navigáció miatt végre nem tűnnek felhízlalt okostelefonnak a táblagépek. A nyitóképernyőkre kirakható ikonok, widgetek, közvetlen médialejátszást lehetővé tevő programok megmaradtak, így lényegesen sokszínűbb, személyre szabottabb kezdőképernyőt lehet összerakni Android alatt, mint iOS-en.
2011 elejére a készülékgyártók és a Google elérték, hogy az androidos eszközök ne nézzenek ki nevetségesen egy Apple eszköz mellett. Arra azonban még csak most keresik a választ, hogyan lehet egyedi, kívánatos, szerethető egy tablet, mi ad majd egyéniséget a számtalan egyforma eszköznek. Próbálkoznak ugyan a nagyobb cégek, egyiknek sztereó kamerája, másiknak néhány saját alkalmazása, harmadiknak telefonjairól ismert, némileg átdizájnolt kezelőfelülete szolgálná a megkülönböztethetőséget, de ezek még csak a reklámhoz elegendők. Mindegyik új szereplő sokkal erősebb hardvert mutatott be, mint a kategóriateremtő Apple, de ezt a hátrányt az iPad 2 minden bizonnyal le fogja dolgozni az első félévben. A gyártók pedig törhetik a fejüket, mi mással tegyék vonzóvá saját fejlesztéseiket.
A tablet éve lesz az idei
Az egyformaságtól függetlenül biztosak lehetünk abban, hogy 2011 a tablet éve lesz. A nagy mobilgyártók készülékeit hamarosan követni fogják a kínai gyártmányú, Honeycomb-os táblagépek. A frissen feltörekvő kínai márka, a ZTE egy német munkatársa szerint a cég 3.0-s Androidot futtató 10 hüvelykes tabletje (a V11) a karácsonyi szezonra a boltokba kerül, sőt valószínűleg már augusztus végén kapható lesz. Azt pedig már az okostelefonok területéről tudjuk, hogy a kínai gyártó jóval olcsóbban tudja adni termékeit, mint a versenytársak. A kínai tabletek egyetlen hátulütője, hogy rendszerint gyengébb minőségű kijelző kerül beléjük, mint a márkásabb vetélytársakba.
Kiköpött Galaxy Tab a ZTE V9
Hasonlóak lehetnek a kínai Huawei céljai is. Ők az egész lakást, az összes szórakoztató elektronikai terméket egy hálózattá fognák össze, amiben a tablet csak az egyik eszköz. Standjukon a lánc összes elemét meg lehetett tekinteni, a zsebre vágható wifi routertől a médiacenterig. Tabletből csupán egy példányt állítottak ki, amin az Android 2.2-es verziója futott.
"Az év végére várhatóan 200 eurónál olcsóbban lehet kínai tabletet venni, ami biztosan megnöveli a keresletet. A netbookok is akkor váltak igazán népszerűvé, amikor százezer forint alá esett az áruk." - mondta Király István, a Magyar Telekom marketing vezérigazgató-helyettese Barcelonában. A szakember szerint az idei karácsony slágerterméke a táblagép lesz.
Mit tartogatnak a nagyok?
A kiszivárgott 1200 dolláros árnál jóval olcsóbb lesz a Motorola tabletje, a Xoom. A készülék 3G-s verziója Amerikában 800 dollárba fog kerülni, a wifis verzióért 600 dollárt kell kifizetni. A tíz hüvelykes készüléken az Android legújabb verziója fut, kétmagos processzor dolgozik a belsejében, ám ennek ellenére a portrénézetről fekvő nézetre váltással még mindig meg lehetett lepni az eszközt.
A nagy előd, az iPad ellen az LG lépett fel a legagresszívebben. Standján több olyan, az Apple tabletjére hajazó készülék volt kiállítva, amelyek az iPad arányait, széles káváját, nagy méretét cikizték. Az elnagyolt tabletek között remekül festett a 8.9 hüvelykes, szélesvásznú kijelzős, dupla kamerás LG Optimus Pad, amely a gyártó szerint a 16:9-es képarány miatt fél kézzel is használható, ugyanakkor a gépelés is könnyebb a szélesebb dizájn miatt.
Szeretetre méltó, esélytelen versenyzők
Míg a Motorola Xoom kiábrándítóan nem rendelkezik meglepő tulajdonságokkal, a cég Atrix nevű kétmagos processzorral felszerelt, laptoppá alakítható okostelefonja a valóságban is remekül néz ki. A különböző dokkolókkal otthoni médialejátszóvá vagy számítógéppé változtatható mobillal csak egy baj van, méregdrágán adják a kiegészítőket hozzá. Nehéz meglátni a forradalmat, ha a mobilt és a netbookot kiváltó eszközért egy okostelefonnak és egy olcsóbb laptopnak az árát kell kifizetni. Ezt még akkor is nehéz megmagyarázni a leendő vásárlóknak, ha a két üzemmód közötti váltás valóban gyors és zökkenőmentes.
A hardver meglepően erős, nem csak böngésző és egyszerűbb játékok futnak rajta, hanem a Quake III lövöldözős játékot, és az Electronic Arts egyik autóversenyét is elkészítették a kütyüre. A RIM-nek nem kell attól félnie, hogy tabletje eltűnik a hasonló formátumú eszközök között, a Playbook karakteresen más, mint a többi deszkagép. A kanadai gyártónak azt kell elérnie, hogy a várhatóan 500 dollárba kerülő eszközre minél több alkalmazás készüljön. Barcelonai standjuk alapján a feladatot komolyan is veszi a cég.
A Mobile World Congress utolsó tiszteletre méltó vesztese a HP táblagépe, a TouchPad, amin a Palmmal együtt megvásárolt, webes technológiákra épülő WebOS fut. A kütyüt ugyan nem foghattuk kézbe, ám a cég képviselője hosszasan végigmutogatta, mit tud az eszköz. A futó programok közti váltás villámgyors, még akkor is megtörténik egy szempillantás alatt, ha egy erőforrásigényes játékból lépünk át - mondjuk - a böngészőbe.
A cég legnagyobb problémája, hogy az összes mobil operációs rendszer közül a WebOS-nek van a legkevesebb felhasználója. A Palm eladott ugyan néhány mobilt, amiben ez a rendszer dolgozott, de ismertsége még így is nagyon elmarad a többi versenyző mögött.