Erről a Nemzeti Hírközlés és Médiahatóság (NMHH) újonnan kinevezett média- és hírközlési biztosa, Bodonovich Jenő bemutatkozó sajtótájékoztatóján nyilatkozott. Ezt a posztot január elsejével hatályos új médiatörvénnyel hozták létre, bár hasonló funkciót töltött be korábban a az NMHH jogelődjénél működő hírközlési fogyasztói jogok képviselője is.
Nem róhat bírságot a szolgáltatókra
Bodonovich elmondta, hogy biztosként olyan esetekben járhat el, amelyek nem minősülnek jogszabálysértésnek, így nem tartoznak a Médiatanács, illetve az NMHH hatáskörébe, ugyanakkor érdeksérelmet okoznak a fogyasztóknak. A tévé- és rádióműsorok mellett elektronikus hírközlési szolgáltatások - telefon, internet - előfizetői is elküldhetik számára panaszbejelentésüket, ha érdeksérelem érte őket. Ugyanakkor a média- és hírközlési biztos nem rendelkezik nyomozati jogkörrel, és bírságot sem róhat ki a szolgáltatókra, bár továbbítja az ügyeket a felmerült problémák jellegétől függően illetékes hatóságnak.
A legtöbb panasz a mobilszolgáltatásokra érkezik
Az idei évben 609 panasz érkezett a biztoshoz, melyek közül 591 mobilhálózatok lefedettségével, szolgáltatások díjcsomagjainak paramétereivel, illetve számlavitákkal kapcsolatos. A médiával kapcsolatban elenyésző számú, tizennyolc panasz érkezett be: ezek a reklámok túl gyakori sugárzására, telefonos nyereményjátékokra, és arckép engedély nélküli bemutatására vonatkoztak.
Bodonovich Jenő eddigi tapasztalatai alapján úgy véli, hogy a hazai mobilszolgáltatók tarifacsomagjaik értékesítése során nem tájékoztatják kellőképpen ügyfeleiket azok részleteiről, előfordult például, hogy valaki költözését követően nem tudta a korábban vásárolt mobilinternetet használni. Más esetben egy elhunyt ügyfél hozzátartozóin akarta egy cég behajtani egy hűségszerződés fennmaradó részletét, pedig az ilyen jellegű tartozásokat a rokonok nem öröklik tovább.