A Super Marmite (http://www.super-marmite.com) nyitóoldalán egy térképes keresőt találunk, amely megmutatja, a közelünkben ki főzött éppen valamit otthon, amiből eladna pár adagot. A szájt segítségével vagy elvitelre kérhetünk ételt, vagy be is ülhetünk valakihez ebédelni, ha ő vállalja a vendéglátást, és bárki regisztrálhat rá, tekintet nélkül arra, hogy rendszeresen vár ötfogásos ebéddel vendégeket, vagy csak maradt egy kis makarónija a két személyre főzött vacsorából. Az oldalon az ételek helye mellett lehet keresni aszerint is, hogy éppen mikor készül el az étel.
A szájt ötlete Olivier Desmoulintől származik, aki egyik este éhesen ért haza úgy, hogy a hűtőben nem volt semmi, és nem volt sok kedve a környékbeli gyorséttermekhez sem. Amíg azon tűnődött, mit egyen, eszébe jutott, hogy a szomszédainál biztosan sokan főztek ma valamit. Ebből nőtte ki magát az ételmegosztó szájt, amely megynerte a rangos Le Web konferencia startupversenyének díját tavaly decemberben, alapítója pedig ezért kapott meghívást a március 30-án megrendezésre kerülő Web 2.0 Symposiumra Budapesten. A fiatelembert még Magyaroszágra érkezése előtt, e-mailben kérdeztük a szájtról.
A Super Marmite kitalálásának történetét az oldalt bemutató videóból ismerjük, de hogyan kezdtél bele a megvalósításba? Foglalkoztál előtte bármilyen webes vállalkozással?
Igen, régi szenvedélyem a webes és mobilos alkalmazások tervezése. Miután formatervezésből és innovációból diplomát szereztem a Strate főiskolán, három évig dolgoztam az af83 nevű webes vállalatnál, amely közösségi médiás webes alkalmazásokat készít. Projektmenedzserként kezdtem náluk, majd művészeti vezető lettem. Az ott töltött idő alatt tanultam meg, hogyan lehet egy ötletet eljuttatni a megvalósításig, és itt ismertem meg Cyril Mougelt is, aki a Super Marmite technológiai igazgatója lett.
Olivier Desmoulin egy korábbi rendezvényen
Mennyi ideig tartott a szolgáltatás elkészítése és hányan dolgoztatok rajta?
Három hónap alatt jutottunk el az alfa változat megjelentetéséig úgy, hogy a munka mellett kódoltunk esténként és hétvégén. Az ötletet először egy Startup Weekend nevű rendezvényen mutattuk be, majd gyorsan munkához láttunk, hogy minél előbb legyen egy működő szoftverünk, és próbára tehessük az ötletet. Ezzel egy időben elkezdtünk közösséget építeni az ötlet köré a közösségi médiában (a Facebookon, Twitteren, a hivatalos blogunkon, és a Tumblr-en), hogy visszajelzéseket kapjunk a potenciális felhasználóinktól, és hogy biztosan legyenek bétatesztelőink, amikor arra kerül sor. A szájton hárman kezdtünk el dolgozni, Cyril fejlesztőként, Marc Chataigner community managerként, és az ő feladata volt a felhasználók igényeinek felmérése is, én pedig a felhasználói élmény tervezését végeztem.
Volt valami olyan webkettes szolgáltatás, ami inspirálta a fejlesztést? Vagy van egyáltalán konkurensetek?
Az ötletet az az igény hozta, hogy a hagyományos ételrendelésnek teremtsünk alternatívát, ami egészségesebb, és kapcsolatban áll a közös lakmározás élményével. Azután felfedeztünk más szolgáltatásokat, amelyek lehetővé teszik, hogy az emberek másoknak főzzenek. Ilyen a Tweetjemee (www.tweetjemee.nl) Hollandiában vagy a Book of cooks (http://www.bookofcooks.com/) az USA-ban, de közvetlen konkurensünk nincs. Viszont úgy gondolom, hogy mivel a jó étel és a kollaboratív fogyasztás egyaránt olyan trendi témák, amelyek értéket hordoznak, így hamarosan több ilyen szolgáltatás is lesz, aminek én örülnék.
Hogyan szereztek bevételt a szolgáltatásból, mi az üzleti modell?
Az eladóknak tagdíjat kell fizetniük, és arra is gondoltunk, hogy százalékot kérjünk minden egyes eladott adag árából. Most viszont már inkább azon dolgozunk, hogy egy prémium szolgáltatást alakítsunk ki a rendszeresen főző tagjainknak, ami több funkciót adna a kezükbe, például hatékonyabban hirdethetnék az ételeiket, és többféle fogást is kezelhetnének egyszerre.
A közegészségügyi előírások nem nehezítik meg egy ilyen szolgáltatás működtetését?
Fontos megjegyezni, hogy mi csak kapcsolatot teremtünk az emberek között, nem mi magunk árulunk ételt. Az ételeket árusító tagjaink számára jelezzük, hogy be kell tartaniuk az élelmiszerbiztonsági előírásokat. Ha valaki nem árul, csak elosztogatja az ételt a jelentkezők között a Super Marmite-en, az ugyanolyan, mintha meghívná a barátait ebédre.
Befektetőtök van már?
Nem, nincs, teljes egészében önerőből dobtuk össze a projektet, mivel szerettük volna igazoltnak látni az ötletet, mielőtt pénzszerzésbe kezdünk. Most viszont már szeretnénk felgyorsítani a fejlesztést, így keressük a befektetőket.
Egyelőre főleg Franciaországban vannak felhasználók, a legtöbb Párizsban
Mit nyertetek a Le Weben való részvétellel?
Egy patronos kávégépet. Egy kávés cég volt az esemény egyik szponzora, így tényleg kaptunk egy gépet. De komolyra fordítva a szót: láthatóságot biztosított nekünk, egyrészt a médiában, másrészt a technológiai szcénában. Segített benne, hogy megnövekedjen a felhasználói közösségünk, mivel akkor még nagyon a projekt elején voltunk.
Most hány felhasználótok van?
Jelenleg hétezer regisztrált felhasználónk van, de a közösség napról napra nő. A további terjeszkedés érdekében más startupokkal, vagy helyi közösségi oldalakat működtető cégekkel szeretnénk együttműködni, hogy még sűrűbb legyen a "lefedettségünk", főleg a városokban.
Gondolkodtok nemzetközi terjeszkedésben?
Igen. Először Párizsban próbáltuk ki a koncepciót, de már angolul is elérhető a szolgáltatás, így a vidéki városok mellett néhány külföldi felhasználónk is van.
Helyiek vagy külföldiek használják elsősorban a szolgáltatást Franciaországban?
Elsősorban helyiek, de szeretnénk, ha több turista is rákapna, és így ismerkednének meg helyi emberekkel, és fedeznének fel helyi recepteket. Úgy hisszük, a helyi, házi készítésű ételek megkóstolása remek módja egy új kultúra felfedezésének.
Inkább elvitelre adnak ételt az alkalmi szakácsok a szájton, vagy ebédre hívnak meg embereket?
Is-is, az oldal mindkét megoldásra ugyanúgy lehetőséget ad. Kapcsolatépítésre, újfajta élmények szerzésére azonban még úgy is alkalmas a szájt, ha valaki csak elviszi az ételt, mivel az a tapasztalatunk, hogy az ételek átadása-átvétele során az emberek előszeretettel beszélgetnek egymással ételekről, receptekről.
A napi kínálat részlete
Te magad milyen gyakran használod a Super Marmite-ot étkezéshez?
Hetente egyszer-kétszer, és időnként magam is főzök az oldalon. Egyrészt azért is, mert fejlesztőként fontos, hogy kiismerjük a felhasználói szükségleteket, másrészt azért is, mert nagyon élvezzük. Van, hogy eláruljuk, hogy mi alapítottuk az oldalt, de van, hogy nem, és így kérdezzük meg az embereket, mit gondolnak a szájtról.
Az oldal nagyon sajátos módon hozza össze az embereket, volt valami olyan különleges kihívás, amit meg kellett oldani az elején?
Amikor az első, minimális funkciókkal felvértezett változat elindult, a szakácsok csak annyit jelezhettek, hogy hol és mikor lehet átvenni a készételt, de nem tudtak ennél részletesebben kommunikálni a vásárlóikkal. Ha valakinek közbejött valami, könnyen elkerülhették egymást. Ezt a problémát már az első héten orvosolnunk kellett, és a bővebb kommunikációs lehetőségeket nem csak azért építettük be, hogy a találkozók biztosan összejöjjenek, hanem ahhoz is kellett, hogy a felek között erősebb legyen a kölcsönös bizalom.
Az oldalon most helyszín és az elkészülés időpontja szerint lehet keresni ételeket, van fórum az újításokkal kapcsolatban, és készül a mobilos változat is. Ezen kívül vannak még terveitek teljesen új funkciókra? Van olyasmi, amit a felhasználók még hiányolnak?
Igen, sok új funkció szerepel a terveink között. Ezek egyrészt a felhasználói élményt lesznek hivatottak javítani, másrészt a szolgáltatást teszik majd érdekesebbé. A tervek közé tartozik, hogy egy elektronikus fizetési rendszert is integrálunk majd, amellyel közvetlenül itt ki lehet fizetni az ételeket. Emellett lehetővé tesszük majd a felhasználóknak, hogy ételfotókat is feltegyenek, és recepteket is megosszanak egymással.
A szájt egy nagyon érdekes ötletet valósít meg, de szerinted mi vezetett a Super Marmite sikeréhez?
Szerintem sokan szeretnek odafigyelni arra, hogy jót egyenek, egészségesen éljenek, és építsék a szociális kapcsolataikat is. Sokan keresnek ennek megfelelően új fogyasztási módozatokat, amelyek megfelelnek az értékeiknek. Ez a dolog első aspektusa. Emellett az is számít, hogy nagyon közeli kapcsolatot tartunk a felhasználói közösségünkkel, amikor kipróbáljuk az ötleteinket, és visszajelzéseket gyűjtünk tőlük az elképzelések javításához, újragondolásához. Elmondhatjuk, hogy a felhasználóinkkal együtt találunk ki mindent.