Az első személyben játszódó akciójátékok (FPS) műfaja a kilencvenes évek kezdete óta a videojáték-ipar húzóágának számít. Minden fontosabb technológiai újítás a stílusban alkotó fejlesztők nevéhez fűződik, vagy legalábbis ilyen jellegű játékokban tűnnik fel először. A sikerhez hosszú évek óta elengedhetetlenül fontos a szemkápráztató grafika, a látványos robbanásokért és rombolásért felelős fizika és az ellenfelek viselkedését hihetővé varázsoló mesterséges intelligencia.
A történet azonban sokszor megmaradt a funkcionalitás szintjén, hiszen a hasonló jellegű programok többségében az alapvető feladat csupán annyi, hogy a játékos A pontból B pontba jusson el, miközben végez az életére törő ellenfelekkel. Kezdetben a játékosok beérték azzal, ha a játéknak egy mondatban összefoglalható sztorija volt. A Wolfenstein 3D-ben "Hitler börtönéből megszökősdit" lehetett játszani, a Duke Nukembben pedig "Amerikát az idegenektől megvédősdit".
Nem mese az, gyermek!
Az alibiként szolgáló sztorik helyét az elmúlt években a hollywoodi filmekre jellemző történet vette át. Az 1998-as Half-life elkészítésében egy regényíró is részt vett, ő felelt a fordulatos, több pillérre felépített sztoriért. Mára már nem számít ritkaságnak, ha nagy költségvetésű filmeken edződött forgatókönyvírók tűnnek fel a játékok stáblistáin.
Az egyre bonyolultabb történettel együtt megjelentek a filmes eszközök is a játékokban. A tervezők időről időre kivették a játékos kezéből az irányítást, kameramozgást, új nézőpontokat bemutató jelenetek szakították meg a lövöldözést. Bevezető jelenetek, narráció, szóban átadott további utasítások kerültek be a játékba. Az A pontból B pontba való eljutás többször megszakadt ugyan, cserébe látványosabb és befogadhatóbbá vált. Magányos Rambóból valamilyen szervezeten belül tevékenykedő, egy-egy szervezet támogatását használó katona lett a játékos.
Az idei, kifejezetten erősnek számító tavaszi felhozatal címei illeszkednek a trendbe. Látványosak, mint az elmúlt évek legnagyobb bevételét hozó, filmszerű jelenetekkel teli Modern Warfare 2-je, és történetük egy akciófilmével vetekszik.
Homefront - partizánharc az Egyesült Államokban
A héten - PC, PlayStation 3 és Xbox 360 platformokon - megjelenő Homefront történetét az a John Milius írta, aki korábban íróként, és rendezőként számtalan filmen dolgozott, többek közt a Conan, a barbár és az Apokalipszis most című alkotások is a nevéhez fűződnek. A játék sztorija leginkább a Vörös hajnal című mozijára emlékeztet; míg abban a szovjetek, addig a játékban a 2027-re jelentősen megerősödő Egyesült Korea erői támadják meg, majd igázzák le az Egyesült Államokat.
A főszereplők többsége teljesen hétköznapi ember, aki megelégeli az elnyomást és a sanyargatást, és partizánharcba kezdenek. A csatározás nem egy ismeretlen ország dzsungeleiben, hanem tipikus amerikai kisvárosok utcáin, házai közt zajlik. A játékban kiemelten fontos szerep jut a karakterek bemutatásának, és az alaphelyzet hatásos, erőteljes felvázolásának. Az egyik fontos ihletforrásnak számító Half-Life 2 bevezetője köszön vissza például abban a jelenetben, amikor a játékos egy buszon ülve kénytelen végignézni, hogyan kínozzák halálra, hogyan alázzák meg a városában lakó polgárokat. A játék kiadója nagy eséllyel sorozattá szeretné bővíteni a történet, nem szabad hát arra számítani, hogy néhány óra alatt sikerül felszabadítani az Egyesült Államokat, a Homefront valószínűleg csak egy nagyobb történet első fejezetét kínálja majd.
Killzone 3 - menekülés a bolygóról
Nem is filmes, hanem eposzi trükkel kezdődik a Killzone 3. A játék legelején a szokásos hősök helyett az emberiséget leigázó Helghast katonájának bőrébe bújva járhatják be a játékosok az ellenfél egyik főhadiszállását. A rendezői trükk hamar lelepleződik, és kiderül, hogy az álca a parancsokat sajátosan értelmező két főszereplőt rejti, aki társai megmentésén dolgozik. A történet időugrással folytatódik, és kiderül, hogy eddig a játék végéből láthattunk pár percet, és a továbbiakban azért kell küzdenünk, hogy eljussunk a Helghast bázisra a barátokért.
A végjáték eléréséhez bonyolult küldetések sorát kell teljesíteni, mert a Földhöz hű erőket tömörítő Interplanetary Strategic Alliance-nek menekülnie kell a táborul használt bolygóról. Az ellenfél minden létező eszközt felvonultat az ellenség felmorzsolása érdekében, a háborús konfliktusba csöppenő játékos folyamatosan érzi az egyre növekvő nyomást. Miközben a folyamatosan csökkenő számú túlélő megpróbálja a lehetetlennek tűnő feladatot kivitelezni, a Helghast erők vezetői és a hadseregük számára fegyvereket szállító iparos konfliktusa is körvonalazódik; a játékos nemcsak a belvillongást, de az ellenség "emberi" oldalát is megismeri.
A pályák teljesítése közben és után megjelenő átvezető filmek a hollywoodi akciófilmek kliséit vonultatják fel, minden robban, ami robbanhat, a szakadék felé száguldó járgányok az utolsó centiméteren állnak meg. Ennek ellenére hatalmas adrenalinbomba az egész játék, néhány kisebb-nagyobb történetbeli csavarral, melynek hátteréül a gyönyörűen kidolgozott idegen bolygó szolgál. A csak PlayStation 3-ra megjelent Killzone 3 már megvásárolható, a játék támogatja a Move mozgásérzékelős vezérlőt és a 3D megjelenítésre képes tévékészülékeket.
Bulletstorm - az űrkalóz bosszúja
A Painkiller mögött álló lengyel People Can Fly és a játékipar egyik legnagyobb, legfontosabb szereplőjének számító Epic Games közös játéka alapvetően gondolkodást nem igénylő, főleg a játékosok ügyességére és kreativitására építő játékmenetet kínál. Minél látványosabban, minél több ellenfelet kell megsemmisíteni, gyakran a morbiditás határait feszegető eszközökkel, módokon. Annak ellenére, hogy a fő hangsúly a különböző támadásformák és az egyedi fegyverek - például az elektromos korbácsként is felfogható leash - jól összehangolt használatán van, a manapság már elmaradhatatlan történetre is fektettek némi energiát a fejlesztők.
A huszonhatodik században zajló sztori főhőse és társai könyörtelen drogbárók és gengszterek ellen indulnak harcba, ám mikor vezetőjük, Sarrano tábornok ártatlan civileket mészároltat le velük, bosszút esküsznek. Az egykori parancsnok utáni hajsza már tíz éve folyik, amikor a főszereplő és elmaradhatatlan kiborg társa egy Stygia nevű, mutánsokkal teli bolygón hajt végre kényszerleszállást. A planétán minden egyes élőlény, minden egyes növény az életükre tör, így a rég szomjazott bosszú mellett a túlélés a legfontosabb feladat. A pörgős akciókra épülő, a játékos ügyességét, kreativitását díjazó játékmenetet és ezáltal valóban egyedi élményt kínáló Bulletstorm PC, PlayStation 3 és Xbox 360 platformokon is megvásárolható.
Crysis 2 - New York romjai között
A szabadon bejárható, hatalmas, nyílt világú játékairól ismert Crytek új irányba viszi a sorozatát. A konzolok korlátozott erőforrásai miatt részben megkurtítják a játékosok szabadságát, cserébe a játékosok irányítottabb, megkapóbb, székbe szögezőbb történetet kapnak majd, olyasmit, amit egy teljesen nyílt világban lehetetlen megteremteni. Hogy az új epizód túlmutasson a technológiai demók szintjén, a csapat a hazánkban Takeshi Kovács-történeteiről (Valós halál, Törött angyalok, Dühöngő fúriák) ismert Richard Morgant kérte fel a történet megírására. A helyszín ezúttal nem a karibi térség, a harc a félig lerombolt New York utcáin zajlik.
Miután Manhattanben ismeretlen, földön kívüli eredetű vírus üti fel a fejét, a várost evakuálják, a fertőzött lakókat karanténba zárják. Megkezdődik az idegenek inváziója, de a földönkívüliek nagy meglepetésre nem hatalmas űrhajókon érkeznek, kiderül, hogy az erőik a bolygó mélyén vártak a megfelelő pillanatra, amikor megindíthatják a támadást az emberiség ellen. A főhős egy speciális - nanoruhának hívott - öltözéknek köszönhetően szinte szuperhősi képességekkel bír; láthatatlanná válhat, esetleg hatalmas ugrásokkal küzdheti le az elé tornyosuló akadályokat, és korlátozott ideig a legnagyobb tűzharcokat is képes karcolás nélkül átvészelni.
Nem csupán a földönkívüliekkel kell megütközni, a városban tanyát vert Crynet Systems harcosokkal is meggyűlik a játékos baja. A testén feszülő nanoruha miatt összetévesztik karakterünket az első epizód főszereplőjével, ezért tör rá a titokzatos szervezet. A játékos egymagában száll szembe az invázió befejezésére készülő földönkívüliekkel, várhatóan nem lesz könnyű dolga. A Crysis 2 március 25-én, PC, PlayStation 3 és Xbox 360 platformokon, a játék a 3D megjelenítést is támogatja.
Nincs már nem filmes játék
A videjátékok teljesen megváltoztak az elmúlt tíz évben. Hagyományos, hosszú egyjátékos kampányt kínáló játék talán már nincs is a boltok polcain, helyüket átvették a rövidebb, maximum 10-15 óra játékidőt biztosító címek. Nem lehet folyamatosan fenntartani a feszültséget, adagolni az adrenalinpumpáló fordulatokat. A látványért, az átlagkatona fölé növő hősökért játékidővel fizettünk meg. Az idén tavasszal megjelenő programok közül a Crysis 2 a leghosszabb, a maga 15 órát is meghaladó hosszával, a többi azonban 6-10 óra alatt teljesíthető. A játékos dolga eldönteni, hogy mit ér neki, ha fél napig hérosz lehet.