Minden korábbi magyar facebookos oldal népszerűségi rekordját megdöntötték a múlt héten egy gyulai székhelyű, ékszerekkel foglalkozó webboldal működtetői. Az Extreme Silver Kft. internetes boltjának facebookos rajongói oldala néhány nap alatt a legnépszerűbb hazai közösségi profil lett. Ezt a cég egy olyan alkalmazás elkészítésével érte el, amely telepítője számára vicces indián nevet generál, majd az üzenőfalán publikálja, így arról ismerősei is értesülnek.
Az indiánok legyőzték az alvást és a Túró Rudit is
A csupán néhány nap alatt összegyűjtött 830 ezer rajongójával az Extreme Silver ékszerkereskedés a Facebook összes magyar sztármárkáját megelőzte. A Fészbúker nevű közösségi népszerűségi lista szerint a gyulai cég oldalát többen lájkolják, mint ahányan aludni szeretnek (569 ezer), mint ahányan rajonganak a Túró Rudiért (494 ezer) vagy ahányan úgy gondolják, hogy "Mekizni jó!" (475 ezer). Az ékszerbolt olyan klasszikus, megállíthatatlannak tűnő oldalakat is megelőzött, mint például a "Nézd meg, ki az a 10 ember, aki leggyakrabban nézi az adatlapod", amelyet 289 ezren lájkoltak. Az emberi kíváncsiságra épített oldal még akkor is veszít, ha hozzáadjuk a "Nézd meg, hogy ki nézte meg az adatlapodat" oldal további 226 ezer rajongóját.
Az egyetlen különbség a Túró Rudi és az ékszerbolt facebookos jelenléte között, hogy míg az édességért rajongók közvetlenül a Rudi oldalán nyomták meg a lájkgombot, addig az ékszerrajongók csak az indián nevüket akarták megtudni. Az Extreme Silver által a Facebookra feltöltött alkalmazás csak azután mondja meg a felhasználó indiános csengésű (például Nagy Hegy) nevét, ha az csatlakozott az oldal rajongói közé. Innen egyébként utólag le lehet iratkozni a "nem tetszik" gombra kattintva.
Nem tudnak többet a felhasználókról, mint a FarmVille
Az indián neveket kitaláló applikáció nem fér hozzá sokkal több adathoz, mint bármilyen szokványos alkalmazás. A Be Social közösségi marketinggel foglalkozó cég még egy demonstrációs célú alkalmazást is készített, amely listázza, hogy milyen adatokat lát az indiános app. A szoftver a felhasználó nevén, nemén, felhasználói azonosítóján túl még tudja, hogy be van-e jelentkezve, kik a barátai, és milyen fotóalbumai vannak a közösségi oldalon. Emellett képes írni a felhasználó hírfolyamába, így mutatja meg az ismerősöknek az indián nevet.
Az indián névgenerátor pont annyit tud a felhasználóiról, mint a FarmVille. A mezőgazdasági játék ugyan nem látja a felhasználó fotóalbumait, viszont küldhet e-mailt a játékosnak. Ettől az egy apró különbségtől eltekintve a jogosítványok azonosak. Bár a céget adathalász tevékenységgel vádolták meg, az ékszerbolt képviselői szerint az alkalmazás nem tárol e-mail címet, sem egyéb adatot, így harmadik félnek sem adhatták ki használóinak adatait - mondták el az [origo]-nak.
Telepítésekor elárulja az applikáció, mihez akar hozzáférni
A társaság szerint a Facebookon tucatnyi hasonló alkalmazást használnak cégek, a saját fejlesztésű indiános applikációjuk csak azért kapott kritikákat, mert rekordmennyiségű rajongót gyűjtött össze néhány nap alatt. A cég egyébként rágalmazás miatt feljelentést tett azok ellen a bloggerek és szakértők ellen, akik illegális tevékenységgel vádolták meg a vállalkozást, amelynek honlapját az indiános alkalmazás sikere óta jóval többen keresik fel, mint korábban.
"Ha ügynökség csinálta volna, most konferenciákon szerepelne"
Nem tartja etikátlannak a "Mi az indián neved?" című alkalmazást Berényi Konrád onlinemarketing-szakértő, sőt a facebookos megoldások új iskoláját látja benne. "Azt kell nézni, hogy átveri-e a felhasználót? Indián nevet ígér, és azt is ad az alkalmazás" - válaszolta az [origo] etikusságot firtató kérdésére Berényi. A játék ugyan nem kötődik az ékszerkereskedelemhez, de lehet látni, hogy kihez tartozik az alkalmazás, és hogy a használatához ezt az oldalt kell lájkolni: minden viszony tiszta és átlátható.
A marketingszakértő szerint az indiános applikáció negatív visszhangjának oka kettős: egyrészt sok felhasználót zavar, hogy hírfolyama indián nevekkel telik meg, másrészt pedig a készítői által alkalmazott bulvár tartalom szembe megy a közösségi marketing jelenlegi iskolájával. A névgenerátor sikere mutatja, hogy a szórakoztató tartalom jól működik a közösségi oldalakon.
"Ha valamelyik ismert ügynökség csinálta volna, akkor konferenciákon szerepelne a nyolcszázezer embert megmozgató kampány" - mondta Berényi. A szakember szerint a jövőben úgy fognak elkülönülni a facebookos reklámkampányok, ahogy a művészfilmek és a hollywoodi mozi: lesznek a felhasználót bevonó, márkaélményt kínáló appok, és bulvárosabb szórakoztató tartalmak, mert az indiános applikáció megmutatta, hogy az ilyeneknek is van létjogosultságuk.