Tömegeket vonzott a Las Vegas-i CES kütyükiállításon a 160 éves Corning üveggyár standja - írta a BBC online kiadása. A HP már egyik ultrabookjának fedeléül és csuklótámaszául is a Corning által gyártott, Gorilla Glass nevű üveget választotta. A cég a kiállítás alatt jelentette be, hogy idén érkezik a karcálló üveg új verziója, ami még vékonyabb, még könnyebb és minden eddiginél ellenállóbb lesz. A Corning becslése szerint a tervezők húsz százalékkal vékonyabb, ám ugyanolyan ellenálló tévéket, monitorokat tudnak majd készíteni, hála az ő továbbfejlesztett üvegüknek. A Gorilla üveggel szerelt eszközöknél eddig sem volt jellemző panasz az érintőképernyő érzéketlensége, a jövőben azonban az ujjak érzékelése is javul.
Nemcsak a táblaüvegekhez képes megdöbbentő a Gorilla hajlékonysága
A Gorilla titka egy egyszerűnek hangzó kémiai eljárásban rejlik. Az üvegtáblákat négyszáz fokos káliumsó oldatba merítik. A fürdőben a kisebb nátriumionok elhagyják az üveget, és a helyüket káliumionok veszik át, amelyek miatt az üveg lehűlve ellenállóbb lesz. Az új üveg tervezésekor figyelmbe vették az első generációs Gorilla hibáit is. A strapbíró üveget több felhasználónak sikerült eltörnie úgy, hogy például egy hegyes, kemény tárgyra ejtette okostelefonját. A Corning a törési visszajelzések nyomán megpróbált olyan üveget tervezni, ami ellenállóbb e tipikus balesetekkel szemben.
Tuningautók üvegéből származik az ötlet
"Az üveg nagyon jó anyag. Áltátszó, nem korrodálódik, de törékeny. Miért nem javítod fel?" A Time Magazin által idézett legenda szerint a cég feje ezzal a mondattal indította el a strapabíró üvegek kutatását a 1962-ben. Ennek a könnyű és ellenálló Chemcor üveg lett a végeredménye, amelyet például az "izomautókat" tuningoló cégek használtak a súly könnyítésére.
A hordozható készülékek megjelenésével a Corning új kísérletekbe kezdett, az 1960-as években kidolgozott eljárásokra építve. Az üveggyár remekül látta meg a felhasználók és a telefongyártók igényét. Egy okostelefon kapacitív kijelzője annyira drága alkatrész, hogy a tulajdonos mindent megtesz, hogy megvédje. Egy eltört iPhone kijelző javításáért harminc-negyvenezer forintot is elkérnek a szervízben. Ilyen tételek mellett megéri a drágább, de törésálló üveg beépítése a gyártónak, a vásárló pedig megfontolja, hogy a százezer forintba kerülő eszközök közül a strapabíróbbat választja.
A törésbiztos, karcálló üveg ötlete annyira jónak bizonyult, 2010-ben a mobiltelefonok húsz százalékába került Gorilla üveg. A BBC cikke szerint jelenleg több mint 575 termékben használják a Corning termékét. Az okostévékkel és az ultrabookokkal a felhasználók körének további bővülése várható, hiszen nincs gyártó, aki ne akarna vékonyabb berendezéseket piacra dobni. "Kezdetben úgy gondoltuk, hogy ez egy tízmillió dolláros piac" - nyilatkozta Ron Stewart, a cég egyik kutatója a Huffington Postnak. A becslés több mint egy nagyságrendet tévedett, a 2008-ban bemutatott anyag évi 170 millió dollárt hoz a cégnek.
Új neveket kell tanulni
A Corningnak nem a Gorilla az egyetlen, kütyükhöz tervezett üvege. Lotus néven rendelkezik egy másik üveggel, amely az OLED és az TFT technológiákat használó kijelzők védőrétegeként lehet sikeres. A cég pedig tovább kutatja az üvegeket, bevételeinek tíz százalékát áldozva a fejlesztőrészlegre.
A cég sikerét a többi üveggyártó is megirigyelte. A japán Asahi Glass már be is jelentette, hogy Dragontail néven piacra dobja a Gorilla képességeivel rendelkező saját karcálló üvegét. Valószínűleg ez az anyag védi az iPad 2 kijelzőjét, és a Samsung Galaxy Nexus egyszerűen csak "megerősített üvegként" emlegetett kijelzője is az Asahi termékét rejti.
Nem csupán a készülékek képernyőit kell óvni a sérülésekről, a Nissan japán autógyártó által kidolgozott öngyógyító fényezést használja egy speciális iPhone-tok is. A sorozatgyártás előtt álló tok olyan speciális műanyagból állítják elő, amely eleve puha felületű, ráadásul az anyag különleges kémiai szerkezetének megváltozásával néhány óra alatt képes magától megszüntetni a felületén keletkező karcolásokat, benyomódásokat. |