"Meg szeretnénk köszönni, hogy ekkora rajongói vagyok az év iPhone játéka díjas Tiny Tower játékunknak" - írta a Nimblebit játékfejlesztő cég a Facebook játékok koronázatlan királyának számító Zyngának. A cég azért nyúlt a maró humor eszközéhez, mert a Zynga a legapróbb részletekig menően lemásolta díjnyertes játékát, és Dream Heights néven sajátként dobta piacra. A Nimblebit nincs egyedül a panaszával, a Buffalo Studios nevű, szintén a Facebookra dolgozó cégnek Bingo Blitz nevű szoftverét másolta le Zynga.
Szebb grafikával adta ki más játékát a Zynga
A köszönő sorok mellé képernyőképeket is mellékeltek a fejlesztők, ahol bemutatják, hogy ha nem is pixelről pixelre egyeznek a Zynga programjai mégis másolatok. A képernyő tartalma, a játék lényege, mechanikai elemei azonosak, csak a grafikák térnek el egy kicsit.
A Venture Beat üzleti blog szerint a játékok másolása és az ezzel kapcsolatos vádaskodás járványszerűen terjedt el a közösségi játékfejlesztők közt. A vádaskodásba a Zynga is beszállt. Mark Pincus, a cég vezérigazgatója azzal vádolta meg a Buffalo Studiost, hogy az egy éve elérhető, napi egymillió játékost vonzó bingóprogramját a Zynga egy korábbi játékáról, a Poker Blitzről koppintotta.
Nem újdonság a plágiumvád
A Zyngát többször megvádolták már játékok lemásolásával. A legnagyobb sikerének számító FarmVille program például a Slashkey által készített Farm Townra hasonlított rendkívüli módon. A Zynga később elkészítette a játék a vadnyugati világban játszódó folytatását, FrontierVille néven. Pincus ezekről a játékokról is beszélt, megemlítve, hogy a Farm Town a My Farm nevű programra hasonlít, amely viszont a Happy Farmból merített ötletet. "Azt lehet megfigyelni, hogy a játékok sorozata egymásra épül" - mondta az igazgató.
Plágiumot kiáltott a bingós cég is
"Úgy gondoljuk, hogy a játékipar játékok tömegét hozta létre, amelyeket a következő évtizedben ingyenesen játszhatóvá, elérhetővé és közöségivé fognak tenni. Mi is ezen dolgozunk. Szerintem senkinek sem kell meglepődnie, ha azt látja, hogy egy olyan játékkal jövünk ki, amely egy évtizeddel korábban népszerű volt." - mondta Pincus. Az igazgató azt is elmondta a Venture Beatnek, hogy szerinte már csak kevés eredeti játékötlet van, amit senki sem valósított meg.
A Zynga igazgatója szerint nem kell, hogy az elsők legyenek a piacon. Fontosabb, hogy a legjobbak legyenek. Bár a vádakat rendre azzal hárította el az igazgató, hogy az őket vádolók sem erdeti ötletekből dolgoztak, mégis volt arra példa, hogy a cég perelt be egy másik játékfejlesztőt. Igaz, ebben az esetben még saját grafikát sem csinált az elkövető az átemelt játékötlethez.