A nyomtatott enciklopédiák 244 éves történetének szakadt vége a napokban. Az Encyclopaedia Britannicát kiadó cég úgy döntött, hogy a minimális példányszámban eladott papír lexikon helyett az online és a táblagépes megjelenésre koncentrálnak. A Britannica bevételeinek jelenleg csak egy százaléka származik a nyomtatott lexikonból, és csupán 15 százalékért felelős az online enciklopédia. Az oroszlánrész oktatási szoftverekből folyik be a cég kasszájába. "Megértjük, hogy nindenki egy korszak végét akarja látni az eseményben. Nekünk azonban nem szomorú ez a pillanat" - mondta a döntésről a könyves nosztalgiától mentes Jorge Cauz, a Britannica vezetője.
A mulandó internetes enciklopédiák helyett tartós, az évszázadok viharait túlélő papír kiadásra vágyók egyelőre még megtalálhatják az internetes áruházakban a Britannica 2010-es kiadását. A 32 kötetes, több polcot elfoglaló tudástárat 748 angol fontért, azaz körülbelül 260 ezer forintért kínálja az Amazon kereskedőház. Nem nagy ár ez a világ összes tudásáért.
A Wikipédia ellen küzdhet a Britannica
A táblagépek meghódítására induló Britannicának komoly versenytársai vannak. A nyomtatott lexikon 120 ezer szócikkével szemben az angol nyelvű Wikipédia több mint négymillió szócikket tud szembeállítani. Cauz maga is lenyűgözőnek tartja a Wikipédiát, amiről úgy gondolja, hogy "nagy meglátásokat, hazugságokat és rejtett célozgatásokat" egyaránt tartalmaz.
A Britannica honlapjának interaktívabbá tételével és naprakészebb információk közlésével próbál versenyre kelni az ingyenes enciklopédiával. Kérdés, hogy ez megéri-e a felhasználóknak az évi 15 ezer forintnak megfelelő előfizetési díjat.